Gå til innhold

Carina E 95 stasjonsvogn: Vrake eller fikse

Ranger emnet

imperator

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny her og søker egentlig litt råd. Har desverre ca null peiling på biler.

Vi har en Carina E stasjonsvogn fra 95 eller 96, som har gått ca 139000. Denne strøk nettopp på EU-test og nå er vi veldig i tvil med hva vi skal gjøre.

Per dags dato har vi ikke sjanse til å gå etter noen ny bil og kan kanskje klare en ny bruktbil til maks 100 000.

Spørsmålet er om vi skal forsøke å få den fikset opp. Meg bekjent er ikke det rust på bilen, og det er heller ikke nevnt noe om dette i papirene fra EU-testen.

2'er feil i følge rapportens punkter er:

1.2.1 - Heng bak

1.2.3 - Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi/henger

2.2 - Lekasje i snekke

3.1 - Slitt frontvindu

5.4 - Stor slakk i foringer bak

Etter dette sluttet vinduer og sentrallås å fungere. Dette skjedde når ene vinduet ble rullet ned og det luktet smått svidd fra bryterpanelet i førerdøren.

Jeg kan forstå at det er vanskelig å få noen eksakt pris på dette fra verksteder, men de varierer utrolig mye i priser de nevner.

Er det noe å satse på med tanke på reparasjon av denne bilen? Siden den ikke har rust og er kjørt forholdsvis lite synes jeg den er verdt mer enn vrakpant.

Noen som har tips til gode og rimelige verksteder i Bergen og omegn?

Mvh

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene er jo ikke verdt stort lenger, men jeg tror nok bilen er verdt reparasjonene om den er ok for rust og ellers bra.

Bremseheng bak: ta opp bremsene, kontroller, reingjør og juster, bytt om nødvendig.

Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi/henger: Håndbrekk som henger har ujevn bremsevirkning, kommer seg nok etter punktet over her, mulig det kan være treghet i en wire.

Lekkasje i snekke: Bilen din har ikke noen snekke, så du kan umulig ha lekkasje i snekke, men skift servoolje og fyll på omega oljelekkasjetetning, gjør reint og tøm mansjetten der det lekker for olje, om det er lekkasje annen plass enn mansjett så funker jo ikke dette.

Slitt frontvindu: Ruteforsikring, 2000,- kroner...

Stor slakk i foringer bak: Syns ærlig talt det var tidlig å få stor slakk i foringer bak, emn det kan jo hende, få sjekket opp i det, koster nok ikke stort å fikse det heller med mindre det sitter for jævlig.

Sentrallås/vinduer, prøv å skift sikring, evt skift en motor eller bryterpanel...

Tipper at reparasjon vil komme på 10 000 pluss minus en del, avhengig av plass og med forbehold om att tannstanga ikke må skiftes.

Syns en del av manglende her var merkelige, siden bilen har gått så lite, men bremser og frontrute er det sikkert noe i.

Ville fått sjekka opp en annen plass jeg, for tror det er noen som prøver å tjene penger på deg.

Carina E er vel verdt fra 15 000-35 000 nå vil jeg anslå, så om bilen din er bra ellers er den nok verdt det uansett.

Hvor har du tatt EU-kontroll?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville reist med kontrollseddelen til ett frittstående verksted, og fått de til å gått over bilen, og gitt ett prisoverslag, jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig å skifte tannstang, og det er den som koster her, om det virkelig skal koste så mye å reparere bilen, så er de tingen vits i å gjøre noe, men jeg kan ikke forstå at det skal behøve å være så ille.

Er bilmekaniker sjøl, så er ikke bare en som sitter å gjetter villt og later som, men skal ærlig innrømme at jeg ikker er den som har best peil på priser.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider