Gå til innhold

Skyhøye CO målinger på eukontroll!

Ranger emnet

bragesj

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en audi 100 2.0e nå, og skulle ha den på eukontroll:

CO målingene viste hele 10.9, og det lovlige er vel 1.5..

Har kjøpt inn oljefilter, bensinfilter, olje, og tennplugger som jeg skal skifte nå idag for å prøve. Skal også skjekke om lambdasonden har gått(fått tips av noen kompiser) Har hørt at om lambdasonden har gått, vil motoren fjuske. Dette merker jeg ikke noe til, bortsett fra at den drar litt ujevnt(du merker det såvidt om du tenker årntli over det), men dette tror jeg dårlige plugger har skyld i.

Bilen har trilla hele 310 000km, men den eneste toerfeilen var høy CO måling, noe som irriterer meg grenseløst.

Noen som har tips til hvor feilen kan ligge?

edit: skal prøve med e85 før jeg skal ta avgassmåling neste gang. Fikk også tips om noe lurium man har på tanken for å rense litt av hvert, + at det skulle minske CO-utslippet med 50-80%, men har glemt hva det het.... hjelp meg :p

Endret av bragesj

Audi 100 92' 2,3e

x: Opel omega 93',Audi 100 93' 2,0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så høy CO er jo enten ufullstendig forbrenning, eller kaldstart som står på, sjekk og fordelr og tenningstidspunkt grundig, og sjekk om kaldstartsdyse holder tett.

er ikke så erfaren innenfor bil enda, men kan grunnleggende ting liksom. kaldstartsdyse, hva er dette for noe ?

ufullstendig forbrenning har kan jo også ha noe med at pluggene har gått støgglangt, skulle ikke forundre meg om de ikke har vært bytta på 200 000km

glemte å si at bila er ganske lettstarta på kald motor, men når den er lunken/nesten varm må jeg kjøre den leeenge på startern før den kommer

Audi 100 92' 2,3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldstartsdysa er ei ekstra dyse som gir kaldstartstilskudd, altså ekstra bensin i startøyeblikket når motor er relativt kald.

Regner med du har KE-jetronic.

Dette kan forklare at den er lettstarta kald og tungstarta varm.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært å bytta bensinfilter, oljefilter og motorolje nå. Sjekka samtidig lambdasonden ved å trekke den ut. Merka ikke noe forskjell i hele tatt fra når den var kobla til eller fra. Dette vil vel si at lambdasonden har tatt kvelden. Pluggene var kølsvarte, men luftfilteret er helt nytt og det er ikke tett noen plasser i slangene til/fra filteret. Dette tyder vel også på lambdasonden..

Audi 100 92' 2,3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytta lambdasonde nå idag, og merker at bila ikke fjusker smått når den drar lengre :D vet ikke om dette vil gjøre noe på CO målingene mine, men det er bare å krysse fingrene og satse på at den kommer igjennom etterkontrollen imorra :) skal bytte plugger rett før kontrollen, og fylle på ca 50/50 med e85 :)

Audi 100 92' 2,3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider