Gå til innhold

Sp.m ang katalysator

Ranger emnet


oab1966

Anbefalte innlegg

Ikke bare-bare, men hvis man er sikkert på at lambdareguleringen virker helt som den skal og det fortsatt er høye HC/CO-nivåer, så er det en god indikasjon.

Er det høye HC-nivåer uten at CO-verdien er nevneverdig høy kan det også indikere død katt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare-bare, men hvis man er sikkert på at lambdareguleringen virker helt som den skal og det fortsatt er høye HC/CO-nivåer, så er det en god indikasjon.

Er det høye HC-nivåer uten at CO-verdien er nevneverdig høy kan det også indikere død katt.

 

Hvordan kan høy HC-verdi indikere defekt katalysator?

 

 

 

Dunk på katalysator for å høre om den skrangler, gjør den det er den egentlig å regne som defekt, men den kan jo fungere for det.

Kjør bilen skikkelig varm, kobl på en avgassanalysator, og sjekk at CO, CO2 og O2 verdiene er normale, AFR/lambda må være korrekt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, treveiskatalysatoren skal rense gassene CO(Kullos/karbonoksid), HC(Hydrokarboner, uforbrent drivstoff), NOx(Nitrøse gasser), og omdanner dem blant annet til den relativt ufarlige gassen CO2(Karbondioksid).

 

Grunen til at jeg spør, er at HC innholdet fra en moderne motor er veldig lavt i utgangspunktet også før katalysator, men det er jo ikke uvanlig med HC-verdi godt under 10 ppm med katalysator, og før katalysatoren godtok man opptil 150 ppm vanligvis, gjerne mer på enkelte motorer.

 

Spurte ikke for å kritisere, bare om jeg hade glemt noe elementært, og det hadde jeg, når jeg fikk svaret ditt våkna det litt igjen....

 

Noen år siden skolen nå.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En velfungerende motor kan nok klare seg nesten uten katalysator ja. Min har bare skranglet de siste 6 årene, men jeg kommer alltid gjennom allikevel.

Det er en grunn til at jeg skrev at det ikke er så lett å vite. Hvis det nå er slik at en motor går fett (f.eks. pga død lambda), og det resulterer i høye HC-nivåer så mener jeg det bør indikere død katt. Hadde katten vært operativ burde det meste av HC blitt oksidert til CO, som da nødvendigvis ikke kan oksideres videre til CO2 pga underskudd oksygen.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår