dropface Skrevet November 3, 2009 Rapporter Share Skrevet November 3, 2009 (endret) Jeg er ingen ekspert når det kommer til lydkomponenter, så jeg har noen spørsmål rundt dette. Jeg har montert disse to 6,5" JBL-høytalere i bilen; http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5933&katid=645&mid=m436&id=&vn=736 Si at man har bare høytalere og spiller i bilen, altså ingen forsterker. Hvor ligger flaskehalsen med tanke på lydkvalitet og trøkk? Hva er mer overlegent enn den andre? Jeg ser at det er vanlig at spillere kjører 4x50W, men hvordan er dette i forhold til høytalere? Om jeg legger ekstra mye penger i en skikkelig god spiller, vil høytalerne fortsatt greie å henge med, eller er det omvendt? Jeg ser forøvrig at høytalerne min har følgende specs: # Power Handling, Peak 135W # Power Handling, RMS 45W # Sensitivity (2.83V/1m) 93dB # Frequency Response 55Hz – 20kHz Endret November 3, 2009 av dropface Formulering Siter bimmeeeeer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet November 3, 2009 Rapporter Share Skrevet November 3, 2009 Med de høyttalerene så kan du ikke vente allverden, men en god spiller gjør ofte stor forskjell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dropface Skrevet November 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Det skjønner jeg, og det var ikke helt det jeg var ute etter. Om man skrur lyden skikkelig opp, hvor er det lydkvaliteten begynner å svikte? Er det kvaliteten på spilleren eller høytaleren som avgjør hvor mye lyden taper seg? Har watt noe å si? Siter bimmeeeeer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 4, 2009 Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Spilleren, uten tvil. Men montering og justering utgjør også en seriøs forskjell og skal alldeles ikke undervurderes. Det har jo litt med uforløst potensiale å gjøre, man kan alltids få ut 50% av det som bor i en høyttaler med en bra forsterker, men hvis ikke høyttalerne er skikkelig montert blir det aldri 100%, uansett hva slags forsterker man har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dropface Skrevet November 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Ah, åkei. Så om jeg kjøper en helt ok spiller, antar jeg at den ikke greier å utnytte høytalerne fullt ut, da det er mye faktorer som spiller inn for å få 100% ytelse.. Som feks det du nevner med montering og justering etc.. Siter bimmeeeeer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snurrefisk Skrevet November 6, 2009 Rapporter Share Skrevet November 6, 2009 Du kjøper en ok spiller, dei høyttalerene er ikkje vertdt ein forsterker :P men som epifant seier, montering har mye å si. Skift ut dei originale høyttalerekablene med noken nye. Viss du absolutt vil ha bedre lyd av dei høyttalerene, så demper du døra og stiver opp festet. men uansett kva du gjer, så blir det 5 ganger så bra lyd som originalt ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mh911 Skrevet November 13, 2009 Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 Enig med de over her, bruk god tid og vær nøye med monteringen. Det å sette seg inn i innstillingene på hovedenheten er også viktig for å få et så godt som mulig resultat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg