Gå til innhold

Forza 3 - Drifteoppsett

Ranger emnet


Hansy

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg ganske trygg på selve driftingen, og føler at jeg har litt kompetanse der. Men en plass jeg ikke føler jeg har kompetanse, er å klare å stille inn et godt drifte oppsett.

Slike ting er selvfølgelig inviduelt for hver eneste bil, men er jo selvfølgelig noen ting som er mer åpenlyst enn andre.

 

Så hva burde man stille og røre på?

Skal camber være positiv eller negativ forran og bak? Hva med Toe Out og in? Eller hva med frontcaster?

Eller hva med demperene og fjærens hardhet?

 

For å ikke glemme giringen og differensialen etc etc.

 

Det er sikkert mange uvesentlige ting, men et par tips og triks er jeg neppe alene om å trenge :)

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bruker dette på GT5P, så jeg vet ikke om det passer til FM, men det går an å prøve. Rett meg om jeg er på bærtur:

Negativ camber.

Lav og stiv bil, gjerne stivere bak.

Mindre svingradius, altså at hjulet svinger mer, derav lettere å rette opp bilen i kontrasvinger. Bruker 50grader(max) på GT.

2-veis LSD(vet ikke om det er et valg på FM)

 

Som sagt, rett meg om det er feil.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsettet jeg bruker på S14'n min nå..

 

Camber:

Front -5,0(negativ)

Bak -5,0(negativ)

 

Toe in/out:

Front - 5,0(out)

Bak - 0,0(standar)

 

Frontcaster: 5,0(standar)

 

Fjærer:

Front - 181,7kg/mm(stive)

Bak - 181,7kg/mm(stive)

 

Dempere:

Front - 12,0(stive)

Bak - 12,0(stive)

 

Og selvfølgelig senket helt i bunn...

 

Med dette oppsettet ligger jeg så bredt at de fire hjulene legger kun igjen 3 spor...

Endret av coworth-racing

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dette på GT5P, så jeg vet ikke om det passer til FM, men det går an å prøve. Rett meg om jeg er på bærtur:

Negativ camber.

Lav og stiv bil, gjerne stivere bak.

Mindre svingradius, altså at hjulet svinger mer, derav lettere å rette opp bilen i kontrasvinger. Bruker 50grader(max) på GT.

2-veis LSD(vet ikke om det er et valg på FM)

 

Som sagt, rett meg om det er feil.

Ca det samme som meg på Lfs bare att jeg har kun negativ camber foran bak liker jeg å ha litt grep så det blir litt mer fart.

Stiv bak og litt vandring foran

Utvekslingen varierer fra bane til bane men litt lett på 3 og slik at den har litt kraft der.

Mercedes Benz 230te -89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det vært 4 spor mener du? bygd om til 4wd da eller??? Er det rwd og den slipper foran også, så er jo oppsettet helt feil ;)

 

er pga hjulvinkelen, og hvor bredt jeg ligger at det blir 4 spor...

og nei, er ikke ombydt til 4wd...kjører kun rwd til drifting...

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca det samme som meg på Lfs bare att jeg har kun negativ camber foran bak liker jeg å ha litt grep så det blir litt mer fart.

Stiv bak og litt vandring foran

Utvekslingen varierer fra bane til bane men litt lett på 3 og slik at den har litt kraft der.

 

Klarer fint og legge den ut i 150+ på den lengste strekka på Silverstone Grand Prix...så er ikke problemer med og holde oppe farten med oppsettet...

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caster er ikke feil. Caster er dynamisk camber. Jo mere du svinger til en siden jo mere camber får du pga av caster.. Så MYE caster er bra :P.. På den måten kan du ha full kontakt flate på dekkene rett frem men samtidlig ha mye camber i sving.. Se for dere en john deere traktor som svinger vis dere ikke klarer og se det for dere :P

 

Her er en fin link med noen punkter lista opp for best grep, eller hva som skjer om man gjør ditt og datt..

http://www.wtrscca.org/tech.htm

 

Jeg hadde en genial link til som var satt opp i skjema form med en kolonne for overtyring og en for understyring... men den er borte..

 

 

Ble litt off topic men:P Det som funker i den virkelige verden bruker og funke på forza. Så lenge man glemmer et par ting.. De har ikke klart og ta høyde for at biler har forskjellige understells typer f.eks :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

generelt en diff som er stilt høyt opp og at bilen alt i alt er stivere bak.

 

Som jeg og en venn prata nettopp pratet på i telefon så er dette et greit utgangspunkt på de forskjellige bilene:

 

Camber:

F:fra 0.5-max

B:fra 0.0-0.3

 

Fjærer:

F: litt mykere enn org.

B: Litt mykere enn org., men stivere enn forran

 

Dempere:

Bump:

F:Litt stivere enn org.

B:Litt stivere enn org., men stivere enn forran

Rebound

F:Tilnærmet lik bump

B:Tilnærmet lik bump

 

Diff:

F: Fra 30% og oppover

B: Fra 50% og oppover. Gjerne litt mer enn forran

 

 

Giringa kommer mye ann på bana.

 

Har du lyst kan du få kjøpe en ferdigpreppa bil av meg!

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår