Gå til innhold

Stramming av hjullager bak, mulig?

Ranger emnet


Espein

Anbefalte innlegg

Vel, det går jo an å prøve å justere inn, det er jo det letteste. Men et hjullager som det har kommet slakk i av seg selv vitner om dårlige lagre, med mindre noen har vært å pølset baki der.

Av med hjulet, av med senterkoppen, fingre rundt i greasen inni der etter splinten, trekke den ut, ta av kronmutteren, så kommer man til en bolt der.

Den skal være så stramt på som mulig, men ikke strammere enn at skiven bak får bevege seg fritt. Test med å bruke et flatt skrujern for å skyve den fram og tilbake.

Tørk av deg på lankene og prøv å spinn skiven rundt, om det går greit er det greit. Sjekk om det fortsatt er slakk, det gjøres lettest ved å ta dekket på igjen og utsette det for vertikale og horisontale bevegelser.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stramt som mulig var vel ikke helt beste måten å si det på.

 

Det skal være så liten slakk som mulig, helst ingen, men heller en liten slakk enn antydning til treghet.

Og koniske rullelagre er det helt normalt å måtte justere inniblandt.

Noen få justerbare lager skla justeres med ett forspenn, men dette gjelder stortsett kun på drivende aklser, og dette gjelder ikke på disse.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske svar :)

 

Okei, er det bare en slange altså?

Husker bare att på volvo 740 var det 2 bremseslanger pr calipter.

Men trenger jeg bare 2 bremseslanger da?

Volvo brukte lenge trekantdelt bremsesystem, altså to kretser på hver kalipper foran og ved kretsfeil mistet man kun bremsene på ett bakhjul, selvfølgelig redusert bremsekraft.

Volvo var nesten aleine med bruken av den bremsekretsoppdelinga.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta ut lagere og se om det er merker i rullene. Vaske rent og sette dem inn med nytt fett. Dette skal gjøres på en litt spesiell måte. Enten ved å ha utstyr til å presse lageret fult av fett eller ta en klump med fett i handa og skrape bunndel av lagert i denne så alle rullene blir fylt. Gjøre rent må du uansett om du skal skifte lager og lagerbaner. Sett sammen, skru på hjulet og stram mutteren skikkelig til. Slakk opp og stram en gang til mens du roterer hjulet.Slakk igjen og gjenta til det ikke er slakk når du rugger i hjulet. Bittelitt slakk er ok og pass på at det ikke blir for stramt. Bruk hjullager fett av god kvalitet. Husk låsesplint !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Etter noen km kjøring skal/bør (nesten ingen som gidder dette) du jekke opp og se etter om du må justere . Lykke til :-)

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, joa, litt dårlig formulert, men jo, den skal sitte så langt inn at den akkurat såvidt ikke hemmer hjullagerets bevegelse. Om man først tar utav innerlageret og skal fette det opp på nytt er det jo ca like mye arbeid å bare bytte hele lageret :)

Bilrema har lagere, men du kan ikke bruke pakningen deres om du har 97 eller over, da må du kjøpe pakningene løst på møller.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår