Gå til innhold

Bruktbil og mistet sertifikat! Hjelp!

Ranger emnet

aleksanderhansen

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg trenger noen svar fra folk med litt peil. Har i utgangspunktet to forskjellige spørsmål.

For 1 år siden ble jeg tatt med 0,6 i promille. Idiotisk nok det, og angrer naturligvis masse. Nå har jeg gått uten sertifikat i 1 år, mistet lappen i 15 mnd. Nå kommer det avsluttende hovedprosjektet opp på skolen og jeg blir ganske avhengig av sertifikatet i den perioden. Hvordan tror dere oddsa er for å få igjennom en søknad på forkortelse av 3 mnd?

Over til et annet mer alvorlig spm.

Når jeg mistet lappen solgte jeg bilen min, en Audi A4, 2000 modell som hadde gått 130.000km. Alle servicer var fulgt til prikke på merkeverksted og jeg opplevde ingen problemer med bilen, med unntak av en defekt på sentrallåsen på bakluken. Denne ble opplyst om ved salg. Bilen slapp jeg for 90tusen.

Fikk en telefon fra ny eier av bilen nå, nærmere 7 mnd etter salg. Hun hadde gått tom for olje på bilen og hun hadde også sjekket opp feilen hos sin svigerfar som er mekaniker på et BMW verksted i byen. Hun sa også at bilen var gått tom for olje bare 3mnd etter salget. Hun ringte nå å sa jeg måtte ta regningen på 20-30tusen for reperasjon, noe jeg naturligvis ikke ønsker. Hennes svigerfar sa at det kom av motorslitasje, og at jeg må ha visst om feilen før salg. Synes jo det er feil å få en slik feil dokumentert av svigerfar. Men jeg visse faktisk ikke om feilen. For som nevnt var eneste årsak til salg tap av sertifikatet. I salgskontrakten står det at bilen selges som den er, og at kjøper er gjort kjent med feil og mangler. Noen som vet hvordan jeg ligger ann i saken? Eller har noen meninger? Kjør på!

Ser frem i mot svar på begge spm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahahahha!!! hadde jeg fått en sånn telefon fra en kjøper så lenge etter salget, hadde jeg ledd så lenge at han la på til slutt! han har NULL rettigheter til noe som helst! bare ignorer det der!! som du sier, i kontrakten står det at den selges som den står, hadde dette skjedd 2-3 uker etter salg, hadde du nok slitt litt;) men dette er ingenting og være bekymret for!! angående søknad om forkorting av utsettelse, er det verd og prøve! bare og komme med en GOD grunn til at du absolutt trenger den, så går somregel det bra=)

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknaden: Ettersom du begrunner saken din med at du vil ha den pga skole, er det ikke umulig at de ser på saken med litt skjønn

Bilen du solgte: Du er safe. 7 måneder etter salg så kunne bilen ha selvdestruert uten at du hadde noe med det å gjøre. MEn legg også merke til at om bilen gikk tom etter tre måneder som svigerfar sier, og da må den ha gått i fire måneder tom for olje. Om dette egentlig er fysisk mulig tviler jeg på, og da ville det kommet ulyder raskt.

men ettersom den ble seolgt på 130 000, og jeg tar et skudd i mørket og sier olja blir bytta hver 10 000. Bytta da du den før salg, eller ble det gjort av henne?. Er ikke bare svigerfar som var snill og gjorde det, men glemte å etterfylle nok, men tør ikke innrømme det?

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det jo ganske åpenbart at svigerfar prøver å hjelpe litt for mye til... selvfølgelig vil han prøve å spare henne for 20-30k, hadde sikkert jeg og gjort :D

men det blir jo for dumt som mekaniker å si at bilen har gått uten olje i 4 måneder! hvis man skal reklamere på bruktbilsalg så må du sende brev med EN GANG, kan ikke komme 4 måneder etter at bilen hadde gått tom for olje, uten å utbedre feilen, å be om at du skal betale ;) så den saken er ganske klar :)

ang promille-kjøring tviler jeg sterkt på om di kutter ned på straffen :(

pappa er advokat og sa at "hvis du bor langt faen ute på bygda og mora di er blitt invalid og du MÅ kjøre henne, fordi taxier ikke kommer til, eller ikke orker å kjøre så langt, er det kanskje en liten sjanse for at du får det før tida er gått ut, hjelper ikke med jobb eller skole"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens. Når det gjelder den saken med bilen har det brått blitt veldig stille på kjøper. Regner med det er stille før stormen :P Hehe.

Når det gjelder forkorting av sperrefristen (førerkortbeslaget) så har jeg levert inn en søknad. Jeg fikk nylig tilbud fra tidligere arbeidsgiver om å tiltre stillingen dersom jeg fikk forkortet sperrefristen. De har brukt utrolig mange titusner på opplæring av meg, og jeg er pr i dag den eneste som er kompetent til å ta nattevakter alene med maskinlinjene. Nå når har det begynt å skje ting igjen i fabrikken etter finanskrisen, og de er veldig avhengig av en nattevakt igjen. Dette krever bilsertifikat da man får en sms hvis maskinene stopper. Da må jeg opp å starte maskinene igjen. De beskrev dette ganske tydelig at de var avhengige av meg for å holde driften igang i skrivet til politiet. Dette var i tillegg til min søknad. Jeg har jo gått totalt 1 år uten lappen av det som skal være 1 år og 3 mnd. Hva tror dere blir utfallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir faktisk overrasket hvis du får avslag.

1. Du hadde ikke høyere promille en 0,6

2. Du har gått 12 av 15 måneder uten førerkort.

3. Du har ikke blitt tatt for promille kjøring tidligere.

4. Din kommende arbeidsgiver har levert med et sterkt vedlegg til søknaden din.

Og med tanke på de tre første punktene, så burde begrunnelsen i dette vedlegget i seg selv være nok til at de tre siste månedene av straffen ettergis.

Gratulerer med opphevelse av sperrefrist:happyhappy:

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir faktisk overrasket hvis du får avslag.

1. Du hadde ikke høyere promille en 0,6

2. Du har gått 12 av 15 måneder uten førerkort.

3. Du har ikke blitt tatt for promille kjøring tidligere.

4. Din kommende arbeidsgiver har levert med et sterkt vedlegg til søknaden din.

Og med tanke på de tre første punktene, så burde begrunnelsen i dette vedlegget i seg selv være nok til at de tre siste månedene av straffen ettergis.

Gratulerer med opphevelse av sperrefrist:happyhappy:

Vi får håper dere har rett folkens :) Jeg ble lovet svar innen 1 til 2 uker, så jeg skal skrive her hva utfallet ble når jeg får svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ihvertfall ingenting å bekymre deg for når det gjelder bilen. Desverre er det alltid noen som skal prøve seg... men en bil bruker ALLTID litt olje! Som en sa oppi her, 1L pr 1000km er regnet som normalt(selv om det er mye),og det er absolutt ikke DITT ansvar å peile olja og etterfylle olja på bilen ETTER at du har solgt den til noen andre! Hele greia høres ut som en komedie, spør du meg :) Men lykke til med lappen da :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...