Gå til innhold

Chipping av Golf V 2.0TDI '04

Ranger emnet

Vanskid

Anbefalte innlegg

Heisann. Er på utkikk etter en Golf V 2.0TDI 04-05 mod. og har bare noen par spørsmål til dere på forumet.

Jeg vurderer sterkt å chippe bilen. Er dette trygt? Jeg trenger ikke å forvente meg mange, eller i det hele tatt noen besøk på verkstedet pga motoren har skjært seg, eller andre ting forårsaket av chipping? Er det noen som har chippet en tilsvarende bil og som har fått problemer/eller aldri har fått problemer her på forumet? :)

Iså fall, hvilke firmaer har den mest effektive og sikre chippinga? Jeg bor selv i Larvik (Vestfold), så jeg er på utkikk etter firma som både selger og installerer. Noen som har noe nettside?

Også har jeg et spm ang reg. reim. Når skal den byttes på en Golf V?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Er på utkikk etter en Golf V 2.0TDI 04-05 mod. og har bare noen par spørsmål til dere på forumet.

Jeg vurderer sterkt å chippe bilen. Er dette trygt? Jeg trenger ikke å forvente meg mange, eller i det hele tatt noen besøk på verkstedet pga motoren har skjært seg, eller andre ting forårsaket av chipping? Er det noen som har chippet en tilsvarende bil og som har fått problemer/eller aldri har fått problemer her på forumet? :)

Iså fall, hvilke firmaer har den mest effektive og sikre chippinga? Jeg bor selv i Larvik (Vestfold), så jeg er på utkikk etter firma som både selger og installerer. Noen som har noe nettside?

Også har jeg et spm ang reg. reim. Når skal den byttes på en Golf V?

Takk for svar!

Hei

Dieselmotorene er desverre kjent for å slite med turbo problemer samt svinhjulet. Turboen har en svakhet i bla akslingen som knekker etter gjerne bare 40.000km Svinghjulet er dobbeltmasse svinghjul, hvor det er gummi i mellom som skal dempe vibrasjonene fra motoren. Denne har en tendens til å vri seg etterhvert, noe som gir ubalanse i motoren og vibrasjoner.

Mange av bilene skjer dette heldigvis på før garanti tiden utløpet og eierne får dette dekket.

Se derfor spesifikt på dette når du skal velge deg en bil, at dette er blitt gjort og delene er bytta.

Dette skjer like ofte på biler som er chippa, som orginale.

Ettersom belastningen øker på begge komponentene ved chip blir det vanskelig å si at det ikke er farlig, i den forstand.

Hos store seriøse tunere slik som BSR osv er programvaren til motoren utviklet og testet slik at belastningen på motor og drivverk ikke øker mer enn hva de er forventet å tåle.

En frisk bil er det derfor ikke skadelig for.

Jeg vil anbefale deg å bruke en stor seriøs aktør som feks BSR.

De tester ut sine programmer på motorer i benk på laberatoriene sine, på alle mulige måter for å sikre brukeren driftssikkerhet.

De har også bremsepapirer på sine oppgitte tall liggende ute på hjemmesiden deres.

TSr ville jeg styrt unna da disse oppgir gjerne 10-20 hester mer enn hva andre aktører klarer, men kundene klarer ikke å få de tallene de er blitt lovet hvis de måler bilen sin i en bremsebenk. De strekker gjerne også stikken litt lengre enn andre med verdiene for å kunne levere dette, noe som sier seg selv gir flere havarier.

Denne erfaringen er først og fremst tatt fra bensinmotorer, men ser ingen grunn til å ikke tvile på diesel egenskapene også.

Registerreima skal skiftes på 120.000km eller 5 år, men dette gjøres ofte på 90.000km for å sikre garantier dersom bilen overskrider neste service intervall.

Service er hver 30.000km eller annethvert år.

De fleste bytter også vannpumpe i samme jobb, da den sitter på registerkjede og har antatt levetid på ca samme tiden.

(veldig stor jobb å bytte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider