Gå til innhold

Hvordan feste skilt så det blir pent og praktisk??

Ranger emnet

Zamot

Anbefalte innlegg

Har nettopp vært og henta meg nye skilt, siden jeg tror det blir penere med de som de lager nå, kontra de gamle. (ikke de som kommer til sommern, men de som var vanskelig å lese for fotobokser).

Jeg kan herved bekrefte at man ikke trenger en eneste grunn for å få seg nye. Man drar til statens vegvesen og bestiller og betaler kr 414,- for to skiltplater. Er du der før 12, har de det dagen etter.

Men de nye skiltene passer overhodet ikke inn i skiltholderen, for de er breiere og lavere. Det gjør forsåvidt ingen ting å bli kvitt plastikkholderen, og skiltene passer mye bedre inn i plassen sin.

Men så lurer jeg på hvordan jeg skal feste de, slik at det blir penest mulig, i tillegg til disse kravene:

-Skal ikke være lett å stjele

-Skal være greit å vaske, dvs feste må tåle vann/høyttrykk

-Skal helst gå ann å ta det kjapt av og på (f.eks. ved treff og bildeknipsing).

-Helst ingen plastikk-kant eller lignende rundt.

Det er jo mange alternativer, og skruer er jo vanlig. Men da må jeg lage nye hull i fangeren, og borre i skiltet, og det blir ikke pent med skruer rett bak "F" og foran "3" - det blir en optisk forlengelse av midterste strek i de tegnene noe som sikkert ser rart ut (om noen skjønte poenget).

Det jeg lurer på er om noen har noen gode, smarte, praktiske eller kreative løsninger?

-Skruer (kjøpe penere med mindre hode?)

-Plastramme - hvor får man kjøpt pene med klikk-on funksjon?

-Dobbeltsidig teip??

-Borrelås?

Noen andre forslag???

Kan jo nevne at en kompis har skruedingser som brukes på fly, dvs det er et skruehode der uten noen spor, og det er klin umulig å klippe av pga dette og det er sinnsykt sterkt materiale! kjekt å ha hvis man har avskiltningsbegjær, hehe!

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by froorf

en mulighet er tiakon (er et rutelim som fåes på rull)

for og ta det av bruker du avfetting :)

jeg har brukt tiakon mange ganger men da med extra hjelp av noen striper med sikaflex.

-frode

Forhandlere av begge deler (i Trondheim)?

Er det dyrt? Det løsner ikke da, når man vasker bilen, og bruker litt avfetting først?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Biltema har både smal og bred borrelås, men som Kid-A sier så bør du bruke en bedre lim enn den som er på.

Hva slags lim? Som det er mulig å få av uten å skade lakken...

Originally posted by Remi Berg

Hvis du drar til en bilforhandler får du sikkert et par skiltholder til en billig penge. På reklamebyrå finnes sikkert også slike å få kjøpt

Vil helst unngå en "holder", siden skiltet passer veldig bra inn i plassen som er satt av til det. Hos bilforhandlere får du vel kun holdere med reklame, og det skal jeg ikke ha noe av (har brukt sort elteip før over reklamen - det funker forsåvidt).

Lurer på om jeg skal gå for borrelås. Men er limet så dårlig at det ikke tåler varme/kulde eller fuktighet og detter av? Selv om man bruker breie striper??

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke har noen intensjoner om å ta det av noen gang kan du gjøre som meg.. jeg brukte et lim/fugemasse av no slag.. herder i ned til -20 grader.. sitter som faen.. men jeg har jo en gammel bil da.. så..

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Shyggen

men, når han sier at han vil ha en pen løsning som skiltet kan taes av ved biltreff o.l lettvindt.. er jo det litt dum løsning. :)

Om det ikke er mulighet for å ta det av og på uten verktøy/lim så er det ikke sååå farlig.

Jeg kan vike fra dette kravet, men det skal helst kunne taes av hvis man f.eks. kjøper ny fanger eller selger bilen (og ny eier vil ha de nye skiltene)..

Men hva tror dere om borrelås da? noen som har erfaringer? Hvilket lim kan jeg bruke om ikke det som er der er godt nok?

Eller så blir det kanskje kun dobbeltsidig teip (tykk type). Er det dumt å polere under der jeg skal feste skiltet, slik at det er lettere å få det av uten å skade lakken, eller vil det løsne da?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider