Gå til innhold

Olje til Vectra 96 1.6 16v

Ranger emnet

naxos

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt meg en Opel Vectra fra 1996! Liker bilen veldig godt, og den får meg fra A til B! :)

Men, problemet er oljen! Bilen har noe "feil" med ventilene som gjør at den bruker mye olje. Har snakket med Oldervoll Opel foretning som fortalte at det ville vært svært kostbart å rette opp feilen, men det skulle ikke være verre enn å bruke en litt tykkere olje. Så klart er ikke dette en bil jeg skal bruke resten av livet, men vil gjerne den skal gjøre jobben for meg i et år eller så, uten at jeg blir ruinert av oljekjøp ! ;)

Jeg er ingen hobby mekaniker eller noe i den duren, så jeg vet ingenting om olje! Bruker for tiden 10w 40, som jeg kjøpte hos Oldervoll. Kan noen fortelle meg en optimal olje for denne bilen, med dette problemet? Eller i hvert fall bare forklare meg hva som er en tykkere olje enn 10w 40? :)

Takker for alle svar!

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

dette med olje er det sikkert en million forskjellige meninger om.vectra b 1,6 var en problem motor og mangen fikk dette reparert på reklamasjon.

det finnes stoff på markedet som får ned oljeforbruket, og som faktisk virker. liqui moly har ihvertfall. den har jeg prøvd, og resultatet var at en bil som før brukte 1 liter olje på 1.000 km, brukte plutslig bare 1 liter på 5.000.koster 160 kroner og holder helt til oljeskift.

ellers er det 15-40 eller 10-60 olje du bør bruke. disse er forholdsvis tykke og vil tette bedre.

håper du finner ut av det

ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...