Gå til innhold

Olje til Vectra 96 1.6 16v

Ranger emnet

naxos

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt meg en Opel Vectra fra 1996! Liker bilen veldig godt, og den får meg fra A til B! :)

Men, problemet er oljen! Bilen har noe "feil" med ventilene som gjør at den bruker mye olje. Har snakket med Oldervoll Opel foretning som fortalte at det ville vært svært kostbart å rette opp feilen, men det skulle ikke være verre enn å bruke en litt tykkere olje. Så klart er ikke dette en bil jeg skal bruke resten av livet, men vil gjerne den skal gjøre jobben for meg i et år eller så, uten at jeg blir ruinert av oljekjøp ! ;)

Jeg er ingen hobby mekaniker eller noe i den duren, så jeg vet ingenting om olje! Bruker for tiden 10w 40, som jeg kjøpte hos Oldervoll. Kan noen fortelle meg en optimal olje for denne bilen, med dette problemet? Eller i hvert fall bare forklare meg hva som er en tykkere olje enn 10w 40? :)

Takker for alle svar!

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

dette med olje er det sikkert en million forskjellige meninger om.vectra b 1,6 var en problem motor og mangen fikk dette reparert på reklamasjon.

det finnes stoff på markedet som får ned oljeforbruket, og som faktisk virker. liqui moly har ihvertfall. den har jeg prøvd, og resultatet var at en bil som før brukte 1 liter olje på 1.000 km, brukte plutslig bare 1 liter på 5.000.koster 160 kroner og holder helt til oljeskift.

ellers er det 15-40 eller 10-60 olje du bør bruke. disse er forholdsvis tykke og vil tette bedre.

håper du finner ut av det

ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har en 1998 mod av samme type med 1,6 literen(105hk), den var kjørt 109000km da jeg kjøpte den hos forhandler med 6 mnd garanti(takk gud for det). Denne hadde samme feil som din. Det begynte med at bilen drakk olje. Feilen som du sier med ventilene endte med motorhavari for min del. Dette ble fiksa, tror det kom på en 10k ca, fikk det selvsagt dekket på garantien. Feilene fortsatte, og bilen drakk olje som aldri før. Prøvde tykkere olje som i ditt tilfelle uten at det hjalp. Tror bilen var totalt inne på verksted 5 ganger i en periode på 2 mnd. Etter et siste stopp med bilen, endte det hele med et motorbytte. For fohandleren kom dette på en 30-40k med arbeid.

Kan informere om at bilen funker som bare det idag, ingen feil så langt etter snart 2 år etter motorbytte :)

Magnus

Opel Vectra 1,6L 16V 98-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en tidlig 1998-mod av samme typen, også den meget oljetørst. Ble faktisk litt bedre rett etter olje- og filterbytte, men den drikker godt uansett.

Har snakket med Opel-forhandleren i Bodø om dette, og de påstår at feilen går ut på at stemplene rett og slett er for små(!), og at det er et vanlig problem som selvfølgelig ikke ble rettet opp i før sent i '98...

Nå skal ikke jeg nekte for at det kan ha noe med ventilene å gjøre, kakler jo som en hardbarka dieselmotor, men hvem vet.

Men uansett, Bodø-forhandleren mente på at jeg ikke burde bruke noen dårligere olje enn 10w-40 semisyntetisk, dette var visst et minimum av hva disse motorene skulle ha.

Ikke noe problem for meg, for samme forhandler selger denne oljen på 4-litersdunker til en ca. 160 kroner! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider