Gå til innhold

Forza 3 - Gripoppsett

Ranger emnet


Hansy

Anbefalte innlegg

Tja, en liten etterkommer av drifteoppsett tråden. Er også noe både jeg, og mest sannsynligvis mange lurer på.

 

Ja, hvordan få mest mulig grep ut av bilen din, og minst mulig sladd?

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen supertuner jeg men det første man må lære seg er hva som skjer når man drar i de forskjellige spakene. Det er flere her inne som kan en del om dette så vi kan jo dele våre erfaringer her.

 

Tires pressure:

 

Dekktrykket begynner jeg først å justere på når jeg er ca halveis i setup`n, man må få justert inn

dempere og fjærer først. Dekktrykket er satt av forza til 2,1 bar som defult som er ett ok utgangspunkt

for å tune dempere og fjærer osv først.

 

Viss man øker trykket skjer følgene ting:

 

1. Det tar lengre tid før dekkene får racetempratur.

2. Topphastighet vil øke

3. Bedre grep i dekkene men dem slipper hardere.

4. Bedre respons

5. Mindre dekkslitasje

 

Viss man minsker trykket skjer sef det motsatte av det jeg har nevnt over.

 

For meg som tuner mest bakhjulstrekker i A-klasse er det punkt 3 og 4 som er det som er viktigt.

 

Dekktrykket bak justerer jeg veldig ofte ned for å få en bil som slipper mye mykere bak og dermed en mere lettkjørt.

En annen fordel man får med litt mindre trykk bak enn foran er bedre turn-in. Det er merkbart både på RWD og AWD.

Det er sjelden jeg er lavere enn 1.85bar bak,de fleste bilene jeg har ligger jeg på 1.9-2.0 bar. Foran blir den

ofte stående på 2.1 bar.

Viss man feks justerer trykket ned til 1.5 bar og lavere blir bilen ustabil og man kjenner veldig godt at felgen

vandrer på dekket.

 

Viss man kjører time-attack å vil høyest opp på leaderboard`n øker man trykket men får en mye mere nervøs bil men

den går en 1/10 eller 2 fortere når du får runden til å sitte.

 

Kjører man oval så er det jo HØYT dekktrykk som gjelder.

 

Viss man kjører veldig lav klasse med lite effekt på store baner er det også en del å hente på veldig høyt dekktrykk.

 

 

 

 

Gearing:

 

Jeg bruker racekasse og clutch på alle bilene mine som jeg regner med at alle andre gjør også.

 

Jeg justerer som regel bare final drive viss ikke noen av girene blir helt feil.

Kjører man time-attack på på spesific bane må man sef justere alle girene.

 

Veldig ofte viss man har litt motorsterk bil går det fortere viss man girer på rødstreken og ikke drar den helt oppunder

turtallasperra. Det ser man veldig godt når man kjører time-attack mot sitt eget ghost. Det er ikke snakk om mere

enn en 2-3 km/t på enden av strekka men det er litt når man kjører time-attack.

 

uff.. Dette ble jo mye lengre og mere hardcore enn jeg hadde tenkt meg så jeg får ta resten en annen gang viss jeg orker..

gt: GTFIVE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er noen linker

 

http://www.torquecars.com/tuning/suspension-settings.php

http://www.thorneymotorsport.co.uk/content/site/images/suspension/suspensionsetup.pdf

http://www.automotivearticles.com/123/Tire_Temps.shtml

 

 

 

 

Det som også er litt morsomt er og utforske såkalte gruppe-N eller andre ettermarkeds gear ratios fra forskjellig tunere til forskjellige biler. Lancer evo med ralliart. civic type r med Spoon osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår