Gå til innhold

Sub, Forsterker kobling / Stratus 95

Ranger emnet

stusjelig

Anbefalte innlegg

Hei hei..

Jeg håper folk her inne kan gi meg et hint på hva jeg kan gjøre for å få mine Subb'er til å yte max.

Litt info, jeg har en

Sony CDX-M800 (cd/mp3 spiller) google for opplysninger

52*4 watt

Alpine S frontsett, på 600W forsterker

Sony exploid 6*9 på samme forsterker som frontsett

har en Lukket kasse fra Baseworks med 2*12 SPL 600RMS (husker ikke modell navn)

som forsterker til Sub har jeg en : Harman Kardon CA 1500.(Monoblock)

Også har jeg en 1 Farads kondensator. (Ukjent merke)

Det problemer er at Sub'ene ikke spiller de dypeste tonene,

Forserkeren har en effekt på 600 RMS ved 2 Ohm

og 350 ved 4 Ohm

Sub'ene er enkelt spolet..

Er det mulig for meg å koble sub'ene i 2 ohm ?

Jeg spiller av musikk Rock/Metal/hip hop/Hardstyle/Trance/ Country/ med andre ord nesten alt

- Christoffer -

Endret av stusjelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett SubSonic-filtere lavt da, det fjerner alle basstoner under frekvensen den står på, så ikke basselementene overbelastes ved å la dem prøve seg på frekvenser dem ikke har fysisk mulighet til å gjengi. 25Hz f.eks., er det en portet basskasse kanskje litt høyere.

Det er en liten møkkajobb, men du vil nok få bedre bass i bilen ved å ta ut høyttalerne i hattehylla. De blir bare presset av basskassen din nå samtidig som de skal prøve å spille noe annet selv, og det blir det bare mudder av. Eventuelt bør du kjøre med bakseteryggen nede, den er vel nedfellbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan felle ned hele sete ryggen,

Har tatt ut 6*9 før og da blei det ikke mye pen lyd i bilen,jeg har etter min mening, pen lyd i bilen sånn det er nå i forhold til diskant og mellomtone, men mangler det lille ekstra krafta ifra subb slagene, viss du skjønner ?

Subbene er nå koblet i 4 ohm, vet ikke hvordan jeg får koblet de i 2 ohm så jeg får brukt 600W som Forsterkeren er god for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke nødvendigvis mer dypbass med mere watt, er ikke bassen der i første omgang spiller det liten rolle hvor høyt man spiller, for å si det enkelt.

Hva står subsonic-filteret på?

Hvis du vet at sub'ene er koblet i 4 ohm nå, burde du også vite om de kan kobles i 2 ohm... ;) har du to par utganger fra basskassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at du har byttet om på ene pluss og minusen...

Hvis du mener du har PEN lyd i bilen din nå, med sony spiller, og sony 6x9 i HATTHYLLA, så er det noe alvorlig galt med ørene dine.

Kast ut 6x9, få deg en ny spiller, kast ut kondensatoren, og oppgrader kablene mellom batteri og dynamo, har du ikke nok strøm, så er det nytt batteri som gjelder, samt sjekke at dynamoen lader det den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye spilleren koster, har ikke så mye å si når det kommer til lydkvaliteten, og det er der sony har tapt seg de siste årene...

Har du mulighet, så test en spiller fra alpine eller pioneer, så skjønner du hva jeg mener ;)

Høyttalerene dine i hatthylla blir også påvirket av suben baki, noe som igjen gir dårlig lyd i høyttalerene, så hvis du på død og liv mener du MÅ ha høyttalere i hatthylla, så lag noen små kasser til dem, og bruk høypassfilter på ca 80hz...

Lavpassfilteret i subforsterkeren din setter du til ca 80hz, og subsonic setter du til 25hz, så er det bare å prøve seg fra med gain...

Lenke til kommentar
Del på andre sider