Gå til innhold

Service intervall

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp fått skiftet register på min 1997 2,5td Grand Voyager, som så mange andre. Dette ble gjort på et merkeverksted, så nå har jeg ny garanti på det. Nå lurer jeg litt på når jeg å få skiftet olje og filter, for å beholde garantien. Har hørt litt forskjellig rundt omkring, noen sier 12000km, noen sier 10000km, og på verkstedet jeg fikk gjort jobben sier dem 6000km. Det er jo selvsagt ikke den helt store kostnaden, men når man kan slippe å ta service annen hver måned, og ta den hver tredje i steden, kan det jo være verdt å spørre ihvertfall.

Så er det noen der ute som vet, og kanskje kan dokumentere dette?

På forhånd takk for eventuell hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel ikke spørsmål, sier verkstedet som skiftet registeret 6000km så må du skifte så ofte, ellers vil de jo ikke godta kravet ditt når (og jeg sier ikke hvis!) registeret ryker igjen. De kronene på oljeskift kan du være glad for at du brukte når du står og venter på bergingsbil fra verkstedet!

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det fra tre forskjellige Chrysler sertifiserte verksteder jeg fikk tre forskjellige svar da, det er jo derfor jeg lurer. På det forrige verkstedet som skiftet register på min bil sa dem 10000km. På et annet chrysler verksted sa dem 12000km, og på verkstedet som skiftet nå sier dem 6000km. Derfor spekulerer jeg litt på hva som er rett.

Det er jo som du sier at jeg kan være glad jeg fulgte service når registeret ryker igjen, og som jeg skrev er det ikke det at det er di store kostnadene heller. Problemet er at nærmeste verksted som jeg kan bruke for å beholde garantien er 100km unna, og da må jeg med andre ord ta meg fri fra jobb en dag for å få gjort dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig!

Er det ikke en bensinstasjon eller noe i nærheten som kan ta oljeskift og stemple dette for deg heller?

Jeg skjønner at verkstedet er nøye på oljeskift, vi monterte oljetrykksmåler på vår 97-modell, og det var ikke artig å følge med... Det ble litt bedre etter at vi byttet en vippe.

Jeg lot bevisst ikke vår gå på tomgang unødig, min teori er at dette er verst for kjedet pga lavt trykk og at kjedet lettere kan komme i resonans på lavt turtall. Dette er bare noe jeg har pønsket ut altså, jeg har ikke noe belegg for å si det annet enn en "følelse" av at registerras skjer oftere for folk som bor i by og står i kø mye enn folk på landet...

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskiftintervall på din bil er normalt 12 000 km,anbefalt olje på disse motorene er 15w40 mineral! I utgangspunkter bør du da senke skifteinterval,men med en god olje bør det ikke være problem å kjøre 12000 km selv med mineral. Selv anbefaler jeg Castrol 15W40 mineralolje,eller Mopar`s orginale.

Kravet er iht garanti på kjedet er vel i utgangspunktet at det skal være dokumentert utført oljeskift....så du trenger strengt talt ikke gjøre dette på merkeverksted,men det alt vil jo da bli registrert der om det så gjøres.

Som tips,mont motor fra 98 mod,og du slipper kjederas,den har drev! :)

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider