henning_larsen86 Skrevet November 8, 2009 Rapporter Share Skrevet November 8, 2009 Hei! Er det noen som har erfaring med bytte av dynamo på amazon? kunne tenkt meg å sette på en bedre dynamo på amazonen, dynamoen er passe slitt og klarer knapt å holde igang kjørelyset, ladelampa gløder hele tiden. Har en helt ny dynamo liggende, men er vekselstrøm. Må man bytte laderegulator eller noe sånt eller er det bare bolt on? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 8, 2009 Rapporter Share Skrevet November 8, 2009 Er det med intern eller ekstern laderegulator? Om det er intern så er det ganske så enkelt, koble B+ på dynamo mot batteriets plusspol, D+ på dynamo mot ladelampe, ladelampa bør være ei pære på 3-5W, evt koble en resistans i paralell(med diode?) om den er mindre. Er det ekstern så har jeg dessverre mindre kjennskap, men tviler på at det er samme regulator på likestrøm og vekselstrøm. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henning_larsen86 Skrevet November 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2009 er desverre ekstern. går det an å bygge om? kjørte 7 mil på lørdag, men ladingen er for dårlig til at jeg får start nå. batteriet er bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 9, 2009 Rapporter Share Skrevet November 9, 2009 Det går helt sikkert an å bygge om, men man må jo vite hvordan :) Men du sier den du har nå er slitt, du kunne jo prøvd å utbedre det først da? Da vil sikkert ladingen bli bra nok, med mindre du har store strømforbrukere i bilen... Prøv med nye børster for eksempel, eller prøv å bytte regulator. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 9, 2009 Rapporter Share Skrevet November 9, 2009 Hvis du allikevel vil ha vekselstrøm kan du finne en med innebygd regulator, og som passer på festene du har nå. Da trenger du bare en kraftig ledning fra pluss på dynamo til pluss på batteri, og en tynn ledning til ladelampa. Den andre polen på ladelampa skal ha pluss når tenning er på. Magnetiseringsstrømmen til dynamoen går gjennom ladelampa. Og jord går jo i blokka :) Sjekk også at jordforbindelse mellom blokk og karosseri er intakt. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BARE B Skrevet November 9, 2009 Rapporter Share Skrevet November 9, 2009 Enig. Finn deg en med innebyggd regulator så sparer du deg for en masse arbeid. Passer den ikke kan du få noen til å sveise sammen en brakett som passer på motor. Siter Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet November 9, 2009 Rapporter Share Skrevet November 9, 2009 ta på deg spanderbuksa og kjøp deg en ny fin dynamo! det fortjener vel amazonen!? dynamo fra 940 får du lett til å modifisere til å passe. den lader 100A. mer enn nok for de fleste det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henning_larsen86 Skrevet November 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2009 har faktisk en kliss ny dynamo til 240`n liggende, den er vel mer enn sterk nok. men den har ikke fester som står ovenfor hverandre da. må se om den passer, og gjør den ikke det så skaffer jeg en annen. jeg har ikke så store strømforbrukere i bilen, men likestrømsgreiene er ustabilt og dårlig uansett, lader vel 25 eller 35 ah? Må ha noe skikkelig :) Er det ikke verre med ledningene er det jo ingen sak :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 10, 2009 Rapporter Share Skrevet November 10, 2009 Skal være en smal sak da ja. Den originale regulatoren fjerner du, og en av disse ledningene går nok til den originale ladelampa, som du fortsatt kan bruke. Resten er det bare å fjerne egentlig. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henning_larsen86 Skrevet November 19, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 Da har jeg begynt arbeidet, men må lage til ett nytt festebeslag nede, det ordner jeg i morgen. men da ramser vi opp: B+: Tykk kabel mellom dynamo og batteri (mutterkobling på dynamo) +: Tynn kabel fra sikring(?) som gir strøm når tenning er på D+: Ladelampe, tynn kabel -: Jord om nødvendig? Men så er det snakk om å bruke noe av det eksisterende som opprinnelig går til laderegulator. Noen som vet hvilken farge som går til hva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 19, 2009 Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 B+: Tykk kabel mellom dynamo og batteri (mutterkobling på dynamo) Stemmer! +: Tynn kabel fra sikring(?) som gir strøm når tenning er på Denne tror jeg ikke du trenger, det har ihvertfall ikke jeg vært borti. D+: Ladelampe, tynn kabel Jepp, denne må du ha. Dynamoen får magnetiseringsspenning(pluss) via ladelampa. -: Jord om nødvendig? Trenger ikke noen egen jordingsledning, det går i blokka. Ledningen til ladelampa kan du sikkert finne ved å ohme mellom instrumentpanel og ledningene foran.:) Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henning_larsen86 Skrevet November 20, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2009 flotte saker, har funnet greiene nå. da kobler jeg b+ og d+ og prøver meg fram etter det. Det ble litt tilpassing, bøyde til det øverste staget og lagde ett nytt stag nede, brukte reim som er 913 mm lang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.