Gå til innhold

oljelekasje mulig rundt veiva golf 3 pink floyd 90hk 1.8 1995 med abs

Ranger emnet


Mteck

Anbefalte innlegg

Er fullt mulig at tetningsringen der er utett ja, men jeg ville dobbeltsjekket at det ikke kommer fra pakningen rundt kamakslingen, er like vanlig det, her vil også oljen renne ned langs registeret og ende ved veivakslingen.

 

For å bytte pakning ved veiva må du demontere øvre og nedre registerdeksel, det nederste får du av ved å skru løs de 4 umbrakoskruene som sitter rundt senterbolten på veiva.

Så lønner det seg å stille inn registeret på merkene for fremtidig referanse.

 

Er et kutt i det store hjulet på veiva, dette skal treffe en pil på det nedre registerdekselet, et OT merke på kamakseldrevet som skal treffe en pil på dekselet bak kam.drevet, og sist så skal rotoren peke mot et kutt i overflaten av fordeleren, du kjenner det hvis du drar fingeren over kanten.

 

Så må du ha løs den store senterbolten på veiva, denne sitter ganske så godt fast, så her må du mest sannsynlig låse fast veiva, dette kan du gjøre ved å kile noe fast i svinghjulet, om du gjør dette ved å skru løs starteren, noe som krever at du løsner på fremre motorfeste, eller via et av dekslene mellom motorblokk og girkasse under bilen.

 

Senterbolten kan ikke gjenbrukes, så denne må du ha ny, samtidig lønner det seg å kjøpe nytt reimhjul, så vet du tilstanden på sporkilen.

Du har nå fri tilgang på tetningsringen, denne plukker du ut med en tang, skrujern etc, bare pass på at du ikke skader anleggsflaten som tetningen skal ligge mot.

Ny ring smøres lett med olje og presses på plass, hvis du finner det vanskelig å få den på plass kan du bruke en stor topp, alà 24mm/26mm og en gummiklubbe.

Montering skjer i motsatt rekkefølge, husk at den nye senterbolten skal strammes til du ser mannen med ljåen, husker ikke momentet, men det finner du i f,eks Haynes boka..

 

I samme anledning anbefaler jeg deg å skifte registerreima og strammehjulet, da det ikke anbefales å gjenbruke en brukt reim, i tillegg til at det mest sannsynlig er kommet olje på den.

Dette skal nå være en simpel sak siden du allerede har fininnstilt registeret.

 

Lykke til..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår