danoo Skrevet November 8, 2009 Rapporter Share Skrevet November 8, 2009 (endret) heisann, no er da vinter tid koma og mange må skifter vinterhjul, det har ikkje eg gjort endå. så lure på kva er riktig trekk moment på hjulbolt skal mann trekkes til? biltilsynet sei at etter mann skur alle mutterne inntil felgen, slik at felgen ikkje slarker. Når mutterne så skal strammes og skrur til med cirka «tjue minutter», fra klokken tolv. Hører du knirket før dette, bør du løsne mutteren litt. men sei ingenting om moment. siden eg har momentnokkel, syns det greit å trekke det med riktig moment og...kva sei dåke? har passat 05" foresten, men det spel ingen roller Endret November 8, 2009 av danoo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet November 8, 2009 Rapporter Share Skrevet November 8, 2009 Det er mulig jeg tuller, fordi jeg ikke har mye peil på dette, men synes jeg hørte at brodern brukte enten 14 eller 17kg på min Audi 80. Dette var dog på alu. sommerhjul. Vil gjerne vite dette jeg og. Har stålfelg på vinter, og ikke peiling på hvilket moment som er riktig. Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ermex Skrevet November 8, 2009 Rapporter Share Skrevet November 8, 2009 På verksteder der jeg har vært har de trukket med 12 kg på personbiler, gammle escorten min sto det 11 kg på autodata eller i instruksjonsboka. På Jeep fikk jeg beskjed om 15 kg så holder du deg innenfor der en plass så blir det sikkert supert:thumb Siter 2013 1.8D Lancer 1997 2.5T Skyline (banebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet November 8, 2009 Rapporter Share Skrevet November 8, 2009 Samme på stål og alu eller? Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ermex Skrevet November 8, 2009 Rapporter Share Skrevet November 8, 2009 Aldri fått beskjed om forskjeler der nei, vil tro det har mer med strekkfasthet på mutrer/skruer og gjengene å gjøre en med felgene. Siter 2013 1.8D Lancer 1997 2.5T Skyline (banebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danoo Skrevet November 8, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2009 det vil sei sånn ca. 36 NM eller 27 lbs/ft på moment nøkkel då? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet November 8, 2009 Rapporter Share Skrevet November 8, 2009 Feil. Det er fjæring i stålfelger, så disse skal ikke strammes like hardt som alu-felger. Aluminium har ingen fjæring i stålet. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rennfahrer Skrevet November 8, 2009 Rapporter Share Skrevet November 8, 2009 det vil sei sånn ca. 36 NM eller 27 lbs/ft på moment nøkkel då? du skal da sette momentnøkkelen din på 120nm som tilsvarer 12kg. Feil. Det er fjæring i stålfelger, så disse skal ikke strammes like hardt som alu-felger. Aluminium har ingen fjæring i stålet. det stemmer. jeg pleier å skru til stålfelger med 90nm, skrur du til med mer så setter felgen seg lettere fast til navet. Siter jenvey throttlebodies 40mm selges! adaptere for g60bremser til golf mk1 selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danoo Skrevet November 8, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2009 okei, tusen takk folkens for alle svar...da har eg lært noko nytt idag og. så i mårå skal eg lage skilt som skal henge på vegen i garasjen. 120nm alu-felger 90nm stålfelger det stemme no sant? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
plingo Skrevet November 10, 2009 Rapporter Share Skrevet November 10, 2009 okei, tusen takk folkens for alle svar...da har eg lært noko nytt idag og.så i mårå skal eg lage skilt som skal henge på vegen i garasjen. 120nm alu-felger 90nm stålfelger det stemme no sant? Det sto 120 Nm i Haynes-boka mi, om jeg ikke tar helt feil. Sikkert rett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet November 11, 2009 Rapporter Share Skrevet November 11, 2009 Av det jeg har sett på forskjellige biler, så er momentet til hjulboltene oppgitt til 110 - 130 Nm, uavhengig om vi snakker om stålfelger eller alufelger. Trekker du til med 120Nm, så er du rimelig sikkert, det har jeg gjort de siste årene uten å ha opplevd at boltene sitter for godt eller at hjulet forsvinner. Det kan være greit å ha litt kobberfett på gjengene og navet, så kommer ikke saltet så lett til og sørger for at alt sitter fast til våren :) Og til slutt, bruker sommerfelgene dine sentreringsringer? Sørg for all del at disse i såfall ikke står igjen på navet når du monterer vinterhjula :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.