Gå til innhold

Slag ved høyre fremhjul, clutch, og rattknirk...a4 avt 99mod

Ranger emnet

RuuDpus

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt en Audi A4, 1,8L 1999mod for en stund siden. Etter å ha hatt den ett par måneder har det dukket opp noen ting jeg lurer på.

1. I høyre fremhjul er det en "slag-lyd". Den kommer når jeg kjører på fartsdempere som er litt "grove", og ved kjøring på dårlige veier, samt ved gasspådrag hvis jeg får en dårlig overgang fra gass til clutch. Han som hadde bilen før meg trodde det var stabilisatorstaga, men da disse ble byttet forsvant ikke feilen.

2. Bilen har gått 176.000 km, og clutchen tar VELDIG langt ute. Er ikke dette et litt vel tidlig stadie å fåå dårlig clutch?

3. Rattet knirker når bilen er kald. Dette var ikke noe problem før kulda satt inn. Når jeg har kjørt ett par mil så forsvinner det. Det kommer når jeg kjører sakte i bakgater osv og svinger, så knirker det... Ikke høyt, men nok til at det irriterer. Noen forslag til hva dette kan være?

På forhånd, takk for svar ;)

Mvh

Espen Ruud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jekk opp bilen din og prøv å "rukkle" på hjulet. Det skal da sitte helt stivt og ikke gi noe klakkelyd fra seg. Om dette ikke er tilfellet og det gir lyd fra seg, så vil du kunne se de øverste opphengskulene rett frem over dekket. Om du ser på disse mens du vrir på hjulet så vil du se om en av dem har tatt kvelden. Du kan også sette deg inn i bilen mens den går og prøve å ratte litt til sidene i napp og rykk. Det skal heller ikke gi noe spesiell lyd fra seg da.

2. Sett bilen din i 2.giret og rus den opp til 3000 rpm og slipp clutchen rett ut. Om bilen da ikke kveles da, så er det på tide å skifte clutch. Om ikke så kan det hende det er bare slavesylinderen som tuller med deg. Og nei, det er ikke tidlig å skifte clutch på 170 000 etter min mening. Min har vært byttet tre ganger på 260 000.

3. Knirkingen mest sannsynlig av tørre foringer. Eller... bare EN tørr foring kan gi så mye lyd at folk hører det på 50 meters avstand. Beste måten å finne ut dette på er å jekke opp bilen, løsne de øvre bærearmene og demperen slik at du kan bevege alt der fremme fritt. Når du finner ut hva som knirker så er det lurt å holde en hånd på det staget/arma/brua som du tror knirker for å være sikker. Om denne vibrerer, så har du funnet riktig ledd. Da er det bare å gå på apoteket og be om den største sprøytespissen og en så stor som mulig sprøyte. Denne er akkurat stor nok til å få pressa gjennom noe fett som smører. Om du finner det vanskelig å få pressa ut fettet, så varmer du det med varmepistol før du skyter det inn i gummien rundt opphengskula. Om du fortsatt finner det trøblete, så kan du bruke en litt tykk olje. Lyden forsvinner, og det er det som er viktigs.

Om bilen er senket, så kan det være den gummien som er tredd gjennom stanga på demperen som gnisser mot tårnet også. Her er det også bare å stikke hånda inn og smøre rundt med fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...