Gå til innhold

Politiets bruk av §3 i VTRL

Ranger emnet

Keiek

Anbefalte innlegg

Jeg satt her å tenkte så vidt. Det er jo § 3 som politiet bruker når de tar folk for råning, rask akslerering, burning og donutspinning. Og i denne er det hennsynsfult, aktpågivende og varsomt som er stikkordene.

Om man burner og drar donuts på en åpen plass, uten andre tilstede, og uten risiko for at andre kan komme inn på plassen uten at du er oppmerksom på det, så er man jo hennsynsfull, varsom og aktpågivende.

For så langt jeg vet, så tar jo politiet lappen til de som tar en donut utenfor sørlandssenteret på søndager, og man har jo en så gigantisk plass at man umulig kan treffe noe.

Så, er det noen som har noen erfaringer på feltet? Noen som har mistet lappen, og prøvd saken for retten?

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Smått med erfaringer med slikt for min del, men jeg kan si så mye at man kan uten tvil dra begrepene varsom, aktpågivende og hensynsfull svært langt.

Er det egentlig varsomt å tillate seg å miste kontrollen over bilen i noen sekunder, selv på en vidåpen og tom parkeringsplass?

Og så er det spørsmålet om den loven mener man skal ta hensyn også til omgivelsene, ikke bare annen trafikk. Da tenker jeg på feks støy og lukt, som jo slik kjøring gjerne bringer med seg.

I tillegg er det vel på sin plass å minne om trafikkreglene, §16;

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

jonleo :klovn:

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig veldig godt poeng denne tråden her. Men vi skal huske en viktig ting som slår tilbake på ungdommer og rånere hele tiden.

Politiet og rettsystemet liker ikke ungdommer. trist men sant

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de felste vel...

Men, om man tar § 16 så gjelder den kun ved bebyggelse. Om man finner en stor å fin trailerparkeringsplass in the middle of nowhere så er man jo klar av den. Selv om det står begyggelse, så vil jeg tro at det gjelder bebodd, eller bebyggelse med folk inni på tidspunktet, om det hadde vært noe rettspraksis på det.

har en feeling på at politiet drar § 3 veldig langt

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg la piruetter (ikke bare en men MANGE) på en stor åpen parkeringsplass klokka 3 om natten på en lørdag på tørr asfalt ble da avbrutt av onkel blå... det resulterte i et takk fra politimannen for at jeg ikke holdt på langs veien og jeg skulle få beholde førerkortet mitt pga nettopp det.. fikk 3000 i bot og beskjed om å kjøre pent videre..

-Ford Sierra 2,8i drifter

-Ford Sierra 2,0 prosjekt

-Ford Scorpio 2,9i bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg la piruetter (ikke bare en men MANGE) på en stor åpen parkeringsplass klokka 3 om natten på en lørdag på tørr asfalt ble da avbrutt av onkel blå... det resulterte i et takk fra politimannen for at jeg ikke holdt på langs veien og jeg skulle få beholde førerkortet mitt pga nettopp det.. fikk 3000 i bot og beskjed om å kjøre pent videre..

Der møtte du en snill en. Noen gir advarsler, og noen tar lappen, hus, bil og kjerring i varetekt.

Noen som har prøvd en slædde/burne -sak for retten?

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smått med erfaringer med slikt for min del, men jeg kan si så mye at man kan uten tvil dra begrepene varsom, aktpågivende og hensynsfull svært langt.

Er det egentlig varsomt å tillate seg å miste kontrollen over bilen i noen sekunder, selv på en vidåpen og tom parkeringsplass?

Og så er det spørsmålet om den loven mener man skal ta hensyn også til omgivelsene, ikke bare annen trafikk. Da tenker jeg på feks støy og lukt, som jo slik kjøring gjerne bringer med seg.

I tillegg er det vel på sin plass å minne om trafikkreglene, §16;

jonleo :klovn:

Hei,

Jeg har en elbil. Hva om jeg sladder med den? :D (selvsagt så det ikke ryker fra hjulene)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står om unødvendig kjøring eller utslipp av røyk/gass:

Hva i følgende setting, man har punktert på et dekk, man setter på reservedekket og det er vinter(bak), så spinner man en halv omdreining for å sjekke hvor grensen for slipp bak ligger, er det da unødvendig? altså hvis SJÅFØREN mener det er viktig for at han skal forstå hvordan bilen oppfører seg og føler det er trygt for han og andre billister, altså om han sjekker hvor grensen ligger på denne måten?

Hva om finner en heeeelt avsidesliggende plass, sladder og spinner rundt når det ikke er noen i nærheten, så bruker man argumenter som at man ønsker å bli en bedre sjafør og teste hvordan bilen oppfører seg, videre om at dette fører til at jeg håndterer bilen bedre enn om jeg ikke hadde gjort dette. Og man på et eller annet vis blir tatt?

Altså argumenterer saklig og presist for seg i retten? må da gå an å vinne en slik sak?!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider