Gå til innhold

Politiets bruk av §3 i VTRL

Ranger emnet

Keiek

Anbefalte innlegg

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fikk 7000kr i bot for å vrake omegan min jeg...

første glattværsdagen, på vei til skolen. Jeg bor på motsatt side av byen som skolen, å der jeg bor var det ikke glatt. Ved skolen var det glatt, og der gikk det rett fram i en feildosert rundkjøring, og inn i et støygjerde. Nå har jeg fått 7000kr i bot for å kjøre "uaktsomt med sommerdekk" når jeg kræsja, og det værste av alt var at jeg kjørte faktisk med helårsdekk med godt over 5mm spor. Vil også få erstatningskrav på støygjerdet(men dette har jeg ikke noe imot).

Men at politiet skal gi en student uten stipend eller inntekt en bot på 7000kr for å være jævla uheldig første vinterdagen, og samtidig påstå at jeg kjørte med sommerdekk, er helt på tryne.

Har sendt inn klage, men dæven så jævler de er. De holder seg til at jeg kjørte uaktsomt uansett! GARANTERT! og jeg bremsa godt inn i rundkjøringa, men det var glattpolert is. Politiet kom selv sidelengs i rundkjøringa med piggdekk.... :rules:

Det er ikke hvilke dekk du kjører med som er det viktigste. Du skal iflg. VTRL §3 til enhver tid kjøre så hensynsfullt, aktpågivende og varsomt at du ikke risikerer å miste kontroll over kjøretøyet. Hva om det hadde stått et menneske der i stedet for en støyvegg? Hadde du da kunne lagt skylda på "det glatte føret" ??

Selvfølgelig går det an å bli overrasket over skiftende føre, men slik lovverket er lagt opp er det føreren som er ansvarlig for å ha kontroll på bilen. :rules:

Edit: Det var vel ikke på byåsen dette skjedde i ei av rundkjøringene i mellom stavset og munkvoll??

Endret av MB300Diesel

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...