Gå til innhold

Fordeler B230FT

Ranger emnet


parelius

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kikket litt på min B230FT motor i dag, og lurte på om noen kunne hjelpe meg med 3 ting.

 

1:

Denne motoren skal monteres i en 240 og da må jo fordeleren flyttes ned, men hva gjøres med den armen som stikker ut fra toppen, og hvilken kam til hvilken bil bør jeg bestille for og slippe det staget ut til fordeleren?

 

 

2:

Er det bare og sette fordeleren ned i dette hullet, eller må jeg bytte noe nedi motoren?

 

3:

Åssen er det og tilpasse en M90 kasse til 240`n med denne motoren?

 

 

Håper noen av dere kan hjelpe meg med dette.

 

 

Mvh Stian

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Ta bort fordeleren i bakkant av toppen og sett inn gummiplugg du får kjøpt hos Volvo.

 

2: Du må skifte balanseaksel/ mellomaksel i motoren fordi den som sitter der ikke har tannhjul til fordelerdriving.

 

3: Det funker kanon, men jeg er usikker på om du kan sette i M90 kasse uten å modifisere karroseriet (banke kardangtunellen). Selv skal jeg sette inn en fabrikksny Getrag 265 fra BMW M5.

 

Her er et svar jeg fikk fra en svenske som har gjort det samme:

"Jag har också snackat med en kille som satt i en M90 utan att banka. Men jag förstår inte hur. Jag bankade mest och fick svetsa lite. Så det var inte så svårt. Men jag fick ju bygga om kopplings pedalen så den fungerade med hydraulisk koppling. Sen fick jag bygga en ny växellådsbalk för den gamla passade inte alls. Sen hamnar växelspaken längre bak i bilen. Och för att få plats med den måste man såga och greja. Den hamnar säker 10-15 cm längre bak. Sen måste man fixa en ny kardan axel för den passar inte heller.

 

Hur någon kan greja allt detta utan att bygga om en massa förstår jag inte. Men om det finns någon annan växel spaks mekanism från 240 som passar så underlättar ju det. Men det tror jag inte att det finns."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboperformance

1: Ta bort fordeleren i bakkant av toppen og sett inn gummiplugg du får kjøpt hos Volvo.

 

 

Når jeg tar av fordeleren er det ikke noe hull der og tette....

Må jeg ta av topplokket for og gjøre dette?

 

Fin side du har foresten.... :D

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

I det hullet setter du inn en gummitetning!!!

Du må ta av toppdekselet for å sette inn den gummintetningen.

 

Må jeg skifte kam??

Sitter ikke staget som stikker ut sammen med kammen?

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gummitetningen betalte jeg 25kr for på volvo for 1 år siden. Du trenger ikke å ta av toppdekselet for å sette den inn.

 

Når det gjelder M90, så blir det litt vansklig med tanke på hastighetswire, hvis du har det. Det enkleste er å bytte til en bakstilling med el-hastighet og ett el-speedometer.

Også kan du bare bruke svinghjul, clutch og trykkplate fra en rødblokk med M90:) Dobbelmassesvinghjulet heter det vel:)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke bytte kam!

Husker kanskje feil ang. den gummitetningen? slipper kanskje å ta av toppdekselet?

Trenger ikke svinghjul, clutch og trykkplate fra en med m90, holder med lamell med tilpasset nav. Selv om den som hører til m90 anbefales, pga større omkrets.

Clutchpedal kan du ta ifra f.eks 260 eller 740.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Må ikke bytte kam!

Husker kanskje feil ang. den gummitetningen? slipper kanskje å ta av toppdekselet?

Trenger ikke svinghjul, clutch og trykkplate fra en med m90, holder med lamell med tilpasset nav. Selv om den som hører til m90 anbefales, pga større omkrets.

Clutchpedal kan du ta ifra f.eks 260 eller 740.

 

 

Takk skal du ha...

Skal begynne i morgen og pelle den ifra hverande.....

 

Vet noen av dere hva det koster og overhalde en topp??

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Hold oss oppdatert da;)

 

Skal ta blder hele veien. Kommer til og legge de ut her hvis det er ønskelig.:rolleyes:

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Men å ta av toppdekselet er vel fornuftig uansett, da ser du med en gang hvilken tilstand motoren er i.

 

Sålenge da ikkje e hull i blokka so e da vel håp.. :)

joda fornuftig da, men da vakje da spørsmålet va om.. :)

'80 Ascona B

'79 Mercury Capri

og en halv sønderskutt '74 Volvo 142 BilCrossbil!

----------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen skal jo av uansett, så det blit et fett.

Er mulig en som skulle ha denne 530 toppen etter vært :D

 

Snakket med Autoconsult og de skulle montere datasprut for meg.

Mener de sa det var Motec sprut. Noen som kan si noe om denne?

 

Trenger jeg og montere lednings nettet i det heletatt da? Skal inn med tenning også.

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår