Gå til innhold

Oljelekkasje bakre differensial A4 TQ

Ranger emnet


Screamingeagle

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2002 A4 1,8TQ Avant 160K km som jeg nylig hadde på bukk i forbindelse med en godkjenning. Da ble jeg oppmerksom på en lekkasje rundt bakre differensial. Det er vanskelig å si om det var direkte fra differensialhuset eller fra noe i nærheten.

 

Lekkasjen er ikke kraftig, og det er kun 2-3 små oljeflekker på garasjegulvet. Dette ble heller ikke påpekt engang ved Eu-kontroll for 2 uker siden. Det er heller ingen lamper som lyser, ulyder eller annet rusk med bilen.

 

Likevel er jeg ganske klar for å få fikset dette. Uansett, det er ikke meningen at det skal være sånn. Jeg har ikke kompetanse eller utstyr til å fikse dette selv, tror jeg...

 

Mitt spørsmål er som følgende:

Har noen opplevd det samme ved tilsvarende kjørelengde? Noen som kan tenke seg nøyaktig hvor lekkasjen kommer fra og eventuelt cirka omfang ifht verkstedsregning?

 

Takker på forhånd for alle bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

jeg har hatt en b5 quattro som hadde gått 125'km når jeg solgte den. Da var det lekkasje på begge sider på simringene ved drivakselflenser. Dette var visst ikke uvanlig. På min B7 er det fortsatt tett med 95'km på telleren..

 

 

Ok, utbedret du dette? Hvis ikke, fikk du noe overslag på hvor omfattende denne jobben er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reparert dette på en B5 før, der skiftet jeg simmerringer på utgående aksler.

Hadde litt trøbbel der siden jeg ikke fikk ut påfyllingspluggen så måtte ut med klokka da sidelokket ikke var mulig å få av på plass.

Løsner nivåpluggen som den skal så bør det være mulig å skifte simmerringer på plass, og da er det nok 2-3 timers jobb om ikke alt løsner som en drøm.

Jeg sto vel hele kvelden, dog så hadde selvfølgelig fremre simmerring begynt å svette da vi demonterte også, men den hadde vi ikke så den fikk leve litt til.

Denne bilen har vel nå gått ca 220 000, men det var vel ca 50-60 000 siden lekkasjen ble oppdaget.

 

Altså, går ting greit kan du nok slippe unna med ett par timer, men er det noe krøll så stakkars...

Dette gjelder B5, vet ikke hvor likt det er på nyere....

 

Litt å tenke på, min MB har lignende lekkasje, ved 420 000 og 18 år...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, gamle Mercer er ofte helt rå på driftslengde. Har en bekjent som har en 83 diesel som har rullet 700k, helt sjukt!

 

Nå er det slik at jeg er jævla fornøyd med denne Audi´en og er ganske sta på å holde den i topp stand. Tror uansett denne jobben blir over min kompetanse, så det ryker nok noen høvdinger. Det er noe dritt, da delene sannsynligvis ikke koster noe særlig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår