Gå til innhold

MoFoCo: 1977 Vauxhall Cavalier Mk1 - 1974 Ford Consul Coupe - Diverse annet

Ranger emnet


MoFoCo

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært å hentet en -77 Vauxhall Cavalier til gårds.

Bilen er, for dem som ikke vet det en Ascona B med Manta B front.

Stikk motsatt av hva mange mener er penest....

Jeg har lenge hatt lysst på en Ascona B, men grunnet forskjellige omstendigheter og mangel på rimelige biler i grei stand har det ikke blitt noe.

Og de to jeg har hatt tidligere har jeg måttet selge.

Den ene vet jeg er restaurert og pent modifisert.

Iallefall så dukket denne Cavalieren opp, forholdsvis rimelig priset og i forholdsvis grei stand, godkjent og med skilter, samtidig som jeg trengte en bil til. Så får det heller gå at det bare nesten er en Ascona.

Bilen ser grei ut sett bort fra noe rust i hjulbuer bak og dårlige fremskjermer.

Kanaler, undersiden, front og ræv ser greit ut, men jeg har ikke gått skikkelig gjennom bilen ennå.

 

Foreløpige planer for bilen er:

 

-400-front, Manta frontspoiler etc. Utgår!

 

-Understell: Senk ca en halvmeter. Eller, det blir nok helst 55 mm selv om man vel får 80 og kanskje mer med TÜV. Men bilen skal brukes året rundt.

Bør kanskje vurdere heftigere dempere, men her aner jeg ikke hva som finnes å velge i.

Pollyforinger er tøfft, men ikke det første jeg blir å kjøpe.

Tårnstag har jeg lysst på.

++

 

-Nye fremskjermer da de som står på er hhv. rustet og opprustet.

 

-Nye hjulbuer bak, da disse har noe rust.

 

-Drivverk: Org. 1600 CIH er jo ikke det råeste akkurat. Kanskje man skulle vurdere en 2,0 OHC. 5tr-kasse må man vel også ha på sikt.

Men man får se hva som dukker opp. Større CIH er ikke helt uaktuelt det heller.

Inntil videre får jeg slite på det som står i.

 

-Hjul: Her må jeg også se hva som dukker opp. Er pr. nå ikke aktuelt å bruke en formue på nye fancy felger.

Men jeg er tilhenger av tyskstuket heller enn store hjul.

 

-Interiør: Tror jeg nøyer meg med en eventuell oppgradering til SR-instrumentering, men dukker det opp Recaro i bra stand er jo selvfølgelig det også interessant.

Originalinteriøret er spart for jævlige høyttalermonteringer og er ganske helt og pent, men det har den vanlige sprekken i dashbordet. Og så er det blått.

 

Dukker sikkert opp mer etterhvert, og oppgradering/modifisering blir tatt tilfeldig alt etter hva man får tak i og hvor god tid man har. Bilen skal brukes og jeg har to biler til som trenger litt TLC.

Men hvis Murphy holder seg unna og annet djævelskap ikke fører til at denne må selges blir det bra til slutt.

 

 

 

Skulle noen ha liggende deler tilsvarende det jeg nevner de vil kvitte seg med er det bare å sende en PM!

 

065-2.jpg

 

Lekre originale hjulkapsler.

074-1.jpg

 

072-1.jpg

 

Schtøgg front. Pilla av fangeren, men da ble den egentlig bare stygg på en annen måte.

067-2.jpg

Endret av MoFoCo
Bla bla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har jeg plukket ut seter og dørkmatter siden jeg hadde litt fukt i dørken og på bakseteryggen.

Fukten i dørken stammer fra hull over fremre jekkfeste begge sider, samt to hull til fremst i dørkplaten på førersiden.

Det har tidligere vært gjort noe dårlig sveising fremst i dørk og i hjulhusene/innerskjerm foran.

Så det er bare å dra å handle litt plåt og slikt.

 

Fukten bak kommer sannsynligvis fra en dårlig gjennomtenkt anntennemontering. Hullet etter dette skal også sveises igjen, men bakruten må ut da.

 

Så et spørsmål: hvor tykt stål skal jeg bruke i dørken? Holder det med 1 mm eller bør jeg gå for 1,5? Vet ikke hvor tykt stålet er i dørken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som det blir bortimot helomvending når det gjelder front og støtfangere.

Har studert litt bilder og kommet fram til at kromma fanger og frontspoiler/-leppe ser mye bedre ut enn nyere Mantafanger i plast. Spesielt siden Vauxhallen ikke har luftehull i øvre frontplate.

Får jeg i tillegg tak i den kromlisten som skal ligge rundt kjeften under fangeren pluss lykterammer blir det nok riktig pent.

 

Se bilder for eksempler:

 

Fint

 

Vauxhallfinfront.jpg

 

Ikke så fint

 

Vauxhallstyggfront.jpg

 

Lykterammer og frotspoiler

 

mantacceditedya7.jpg

 

Heller ikke så dumt med slik lakkering

 

manta01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altid likt ascona B men ikke denne, MEN, den blir jo drit-tøff med tanke på at de er sjeldene, ta godt vare på denna så kan den bli et smykke!. kjenner en som har noen 400lykter i garasjen, kanskje han selger! hvor i landet bor du?

 

du har ikke vurdert opel omega 2,4L motor da? det er jo en cih motor som passer rett oppi. det ser så mye penere ut nedi der enn en mere moderne motor i en gammal bil. har selv en kadett C, den skal aldri få noe ohc motor med mindre jeg skal på en bane med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altid likt ascona B men ikke denne, MEN, den blir jo drit-tøff med tanke på at de er sjeldene, ta godt vare på denna så kan den bli et smykke!. kjenner en som har noen 400lykter i garasjen, kanskje han selger! hvor i landet bor du?

 

du har ikke vurdert opel omega 2,4L motor da? det er jo en cih motor som passer rett oppi. det ser så mye penere ut nedi der enn en mere moderne motor i en gammal bil. har selv en kadett C, den skal aldri få noe ohc motor med mindre jeg skal på en bane med den.

 

Jo, har vurdert en 2,4. Men hva det blir avhenger av hva som dukker opp. Alt er bedre enn en 1600 med dårlig toppakning.

Ombygging til noe annet enn CIH ligger litt frem i tid uansett. Volvo rødblokk med sotvifte er jo også et alternativ.

 

Du kan jo høre med kompisen din hva han skal ha for lyktene.

Bor i Trysil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som det blir bortimot helomvending når det gjelder front og støtfangere.

Har studert litt bilder og kommet fram til at kromma fanger og frontspoiler/-leppe ser mye bedre ut enn nyere Mantafanger i plast.

 

Thank God.. :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skody: Tror ikke det blir feil med 400-lykter, og dukker det opp et sett litt under fantasipris skal jeg prøve siden jeg likevel har en defekt lykt nå.

 

NilsenRacing: Bare og bare. Det hadde vært tøfft me Asconafront med Vauxhallemblem i grillen. Men det er litt jobb å bygge om, og først må man jo finne komplett front.

Samtidig tenker jeg at det kanskje grenser til vandalisme å bygge om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Samtidig tenker jeg at det kanskje grenser til vandalisme å bygge om.

 

Det gjør nok det, for disse bilene vekker oppsikt originale. Er en gammal kæll som kjører en rød sånn her nede, ordentlig kul sak :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår