terr23 Skrevet November 11, 2009 Rapporter Share Skrevet November 11, 2009 Hey.. en av de få som har overlevd en krasj i 200-210km/t .. jeg har sitti og lurt på nå i noen mnder.. hvordan regner jeg det om til G krefter når jeg så og si stoppa på stedet jeg traff? (bilen hadde en liten flytur.. men var ikke så lang) 1000kr til den som svarer først.. (hadde hjelp av 2 betongsøyler til oppbremsing) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
crezit Skrevet November 11, 2009 Rapporter Share Skrevet November 11, 2009 tipper på 165G Siter audi a4 1.8tq sedan 2000 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evelen Skrevet November 11, 2009 Rapporter Share Skrevet November 11, 2009 (endret) http://www.freakforum.nu/forum/archive/index.php/t-135051.html En liten faktasnutt fra wiki: : Formel 1-sjåføren David Purley overlevede ein estimert verdi på 178 g i 1977 då bilen han køyrte gjekk frå 173 km·h−1 til 0 over ein avstand på 66 cm, etter at han kræsja i ein vegg. [1] Endret November 11, 2009 av Evelen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
crezit Skrevet November 11, 2009 Rapporter Share Skrevet November 11, 2009 https://storken.secure.flexiweb.no/page/9908/ Siter audi a4 1.8tq sedan 2000 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evelen Skrevet November 16, 2009 Rapporter Share Skrevet November 16, 2009 Ble det no penger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Auda Skrevet November 16, 2009 Rapporter Share Skrevet November 16, 2009 mest godtroende jeg har hørt i år :D Siter URS4(Outlaw) A6 2.7T(Murdered) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
crezit Skrevet November 16, 2009 Rapporter Share Skrevet November 16, 2009 driter i penga ,lurer bare på hvordan man _faktisk_ regner ut dette:) Siter audi a4 1.8tq sedan 2000 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet November 16, 2009 Rapporter Share Skrevet November 16, 2009 Ikke nok G ;) Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet November 17, 2009 Rapporter Share Skrevet November 17, 2009 driter i penga ,lurer bare på hvordan man _faktisk_ regner ut dette:) Man deriverer hastigheten med hensyn på tiden. a=dv/dt. Siden dt er ukjent så må man bare gjette. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet November 17, 2009 Rapporter Share Skrevet November 17, 2009 G-krefter er definert slik: Men med mindre du hadde et accelerometer på deg selv under sammenstøtet vet du ikke hvor stor deakselerasjonen din var. Det er også tvilsomt at akselerasjonen var konstant under hele sammenstøtet, maksimalverdien for g-kreftene vil du dermed aldri få vite. Det du kan finne ut er den gjennomsnittlige "g-kraften" du ble utsatt for. Utregningen under tar høyde for at du brukte 1 meter på å stanse: Syns du 1 meter høres lite eller mye ut kan du endre verdien selv. Nå skal jeg ikke uttale meg om sannsynligheten av dette, men det er tatt som et eksempel. Faktoren som er viktig å merke seg er tidsaspektet av "g-kreftene", desto lengre tid desto mer dødlig. En kanskje viktigere faktor når det kommer til bilulykker er den deriverte av akselerasjonen. Da en brå endring i akselerasjonen vil gi musklene i kroppen kort tid på å strammes, og i dette tilfellet spesielt nakkemusklene jf. "whiplash". Trivielt; G-krefter er ingen kraft, i likhet med sentrifugalkraft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.