Gå til innhold

Ulåt i venstre aksling bak

pjusken1

Anbefalte innlegg

Har fått en ulåt i v aksling bak på min -83mod Granada. Akslingen kan beveges att og fram. Den henger litt igjen når den dyttes ut mot hjulet, og da er det ingen mekanisk ulåt. Men når den dyttes tilbake igjen høres denne låten under kjøring. Er det koblingen i senter som er gåen?

Endret av pjusken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ser du dette "leddet" i bakakselen? Åssen høres ulåta ut??

Husket forresten feil når det gjelder den nevnte mutra. Du trenger ikke ta av trommelen for å se den. Har skiver bak på Granada`n min, så husket ikke helt..

Men sjekk om denne store mutra er skikkelig skrudd til. Fordi litt rart at du kan dytte drivakselen att og fram. Da må den i så fall være løs.

Høres ulyden som en litt krass kneppelyd når du gasser på og svinger? Ulyd omtrent som i en slitt drivaksel på biler med framhjulstrekk? I så fall er det nok bare den store mutra som er litt løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ser du dette "leddet" i bakakselen? Åssen høres ulåta ut??

Husket forresten feil når det gjelder den nevnte mutra. Du trenger ikke ta av trommelen for å se den. Har skiver bak på Granada`n min, så husket ikke helt..

Men sjekk om denne store mutra er skikkelig skrudd til. Fordi litt rart at du kan dytte drivakselen att og fram. Da må den i så fall være løs.

Høres ulyden som en litt krass kneppelyd når du gasser på og svinger? Ulyd omtrent som i en slitt drivaksel på biler med framhjulstrekk? I så fall er det nok bare den store mutra som er litt løs.

Akslingen fra drivknuten og ut på v bakhjul. Metallisk lyd, som høres som slag ettersom hjulet går rundt. Beveger aksl att o fram noen cm. Hører ulåt da også. Høyre kan også beveges m ingen ulåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Får vel nesten ikke vært annet enn en drivknute. Er naturlig nok den ytre på drivhjulet som tar mest belastning, men de tåler grisebank. Faktisk ganske sjelden at de ryker. Men så klart, alt kan skje med gammal bil.

Du får sjekke om det må til en ny drivaksel, så kan du eventuelt sende meg en p.m. Får tak i en som har gått lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...