_Evje_ Skrevet November 13, 2009 Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 Kan komme med litt informasjon her. Det er to måter å få fagbrevet på. Du går som lærling, eller du går som hjelpearbeider. Som lærling skal du innenfor de fleste yrker ha 4 år med praksis og teori. De fleste går da 2 år på skole, og 2 år i lære for å få fagbrevet. Du kan også gå som hjelpearbeider. Da jobber du med det du ønsker å ta fagbrev i, i en periode på minimum 5 år. Du får høyere lønn, men blir sannsynligvis gående med den i de 5 årene du trenger for å få fagbrevet. Du har også dårlige rettigheter, og er den første som ryker hvis tidene blir dårlige. Som hjelpearbeider eller lærling uten skolegang må du opp i tverrfaglig eksamen før du kan ta fagprøven. Det innebærer at du må gå på skole en, to, tre ganger i uka og må bestå en slutteksamen før du kan søke om å ta fagprøven. Har slitt en del med dette selv da jeg gikk 3 år på allmenne fag, og går nå i lære som industrimekaniker. Derfor vet jeg også litt om akkurat dette. Mitt råd til deg er å kontakte en rådgiver :) Jeg tror ikke du vil kunne få jobb som lærling rett fra ungdomsskolen. Du har ingen teori eller praksis, og er veldig ung. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle3 Skrevet November 13, 2009 Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 Kan komme med litt informasjon her. Det er to måter å få fagbrevet på. Du går som lærling, eller du går som hjelpearbeider. Som lærling skal du innenfor de fleste yrker ha 4 år med praksis og teori. De fleste går da 2 år på skole, og 2 år i lære for å få fagbrevet. Du kan også gå som hjelpearbeider. Da jobber du med det du ønsker å ta fagbrev i, i en periode på minimum 5 år. Du får høyere lønn, men blir sannsynligvis gående med den i de 5 årene du trenger for å få fagbrevet. Du har også dårlige rettigheter, og er den første som ryker hvis tidene blir dårlige. Som hjelpearbeider eller lærling uten skolegang må du opp i tverrfaglig eksamen før du kan ta fagprøven. Det innebærer at du må gå på skole en, to, tre ganger i uka og må bestå en slutteksamen før du kan søke om å ta fagprøven. Har slitt en del med dette selv da jeg gikk 3 år på allmenne fag, og går nå i lære som industrimekaniker. Derfor vet jeg også litt om akkurat dette. Mitt råd til deg er å kontakte en rådgiver :) Jeg tror ikke du vil kunne få jobb som lærling rett fra ungdomsskolen. Du har ingen teori eller praksis, og er veldig ung. Glad i skolen eller? Hvorfor gikk du ikke på tipp med en gang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet November 13, 2009 Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 jeg hadde over 40% fravær jeg også på første året men om du bare består i alle fag så er det ikke noe problem å skaffe en lærling plass som du kan komme langt med.. med mindre du skal bli bilmekaniker da, blitt høyt snitt på det.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle3 Skrevet November 13, 2009 Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 Få bra karakterer og søk inn på vg2 brønnteknikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet November 13, 2009 Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 Glad i skolen eller? Hvorfor gikk du ikke på tipp med en gang? Ikke i det hele tatt. Men fant ikke ut av hva jeg ville bli før jeg gikk i 3. klasse :) Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle3 Skrevet November 13, 2009 Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 Jeg visste heller ikke hva jeg ville bli. Er jo intressert i bil og lastebil og slikt så jeg gikk tip. Der var det så enkelt at jeg fikk 5 i alle fag og da sa læreren at jeg burde gå brønnteknikk. Bare to års skole og man kommer ut offshore. Jobbe 2 uker og en måned fri er fine greier. Super lønn skader ikke det heller. Skal bli deilig og begynne og jobbe ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jsd92 Skrevet November 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 jeg hadde over 40% fravær jeg også på første året men om du bare består i alle fag så er det ikke noe problem å skaffe en lærling plass som du kan komme langt med.. med mindre du skal bli bilmekaniker da, blitt høyt snitt på det.. haha,, det som er problemet,, skal bli bilmekaniker :( får snakke med rådgiver på mandag, og se om det er noe løsning. og viss ikke får jeg prøve, og komme inn på Kjøretøy, om ikke må det vell bli 1 året for _3_ gang :bok:damndamn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet November 13, 2009 Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 (endret) Jeg gjør akkurat dette. Jeg får fratrekk for skole og jobberfaring, så iløpet av 2,5-3år er jeg ferdigutdannet som bilmekaniker med fagbrev. Ta kontakt med rådgiver på skolen din og forhør deg. Det er fylket som må godkjenne deg som søker om voksenopplæring. Dog er jeg usikker hvordan det er siden du er 17 år. Endret November 13, 2009 av Margido Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jsd92 Skrevet November 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 ja må nok høre med dem. Får se hvordan det blir. Håper dem klarer og finne på noe lurt :thumb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg