Gå til innhold

Kjøpe motor med rådebank

Ranger emnet

Talker

Anbefalte innlegg

Har planer om å bygge meg opp en motor nummer 2 til min Saab 900 Turbo. Kom over en som skal selge en motor veldig billig med rådebank. Har jo ingen garanti for at det er rådebank eller noe annet, men han sa at det "kakklet noe jævlig når den startet".

Saken er den at jeg skal bygge om fra 2.0 til 2.3 alikavel, så da bytter jeg ut veiv, stempler og råder (har dette settet, så håper jeg slepper borring). Høres dette greit ut? Eller kan rådebank føre til andre skader av noe slag? Evt. om denne kakklinga han snakker om kan være noe annet som ikke innebærer veiv stempler og råder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke være rådebank? Kan jo være en ventil-løfter, register-kjede osv som kakkler..

Men om det er rådebank, og den blir kjørt med det over lang tid, kan du risikere at både veiv og råde knekker.. Det har skjedd meg med. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke være rådebank? Kan jo være en ventil-løfter, register-kjede osv som kakkler..

Men om det er rådebank, og den blir kjørt med det over lang tid, kan du risikere at både veiv og råde knekker.. Det har skjedd meg med. :)

Trur ikke det har skjedd, siden de starter og går. Men da skal det vel gå bra å bruke denne om man skifter veiv, råder og stempler da? Prisen på 1000,- er uansett så lav at det er ikke så mye å tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allikevel skal bygge ny motor bør ikke dette by på store problemer.

Du risikerer stort sett at råde / råder og veiv ryker, men om dette allikevel skal byttes er det jo ikke noe å tenke på.

I mitt tilfelle når jeg fikk rådebank i M3'en var det såpass at den dro med seg spon fra lagrene opp i toppen og gjorde litt skade der også.

Du får jo en brukbar blokk for 1000,- da, om ikke annet. :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det igrunn som kan gjøre at man får rådebank? Jeg tenker mangel på olje?

Selv så sier han: "Jeg kjørte ja.

Den sto stille leeeeenge. Mistenker at det ble litt hardt for den, når jeg tok i bruk bilen igjen.

Vet egentlig ingen grunner til at det skjedde.

Hørte bare lydene, og da ble den parkert med en gang?"

Hva mener folket?

Om du leser dette selv, så er det ikke meningen å gå bak din rygg.. Bare forhører meg litt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider