Gå til innhold

Privat bilkjøp og rettigheter

Ranger emnet

ali1313B

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har to ting som jeg vil dele med dere og skal holde dere oppdatert ang. dem.

En man skrev under på et papir hvor det sto "bilen selges som den står, uten garanti og bilen er reparasjonsobjekt" og etter 2 uker kjøpet fikk kjøperen bilprobemer som måtte fikses. Kjøperen kom til selgeren og ville ha 4000 kr i erstatning/prisavlslag som selgeren nektet å gi, ellers skulle kjøperen føre saken til forbrukerrådet. Hvem har rett her og hvem vinner saken?

En man skulle kjøpe en bil på finn.no og overførte derfor penger til selgeren som en slags reservering av bil så han ikke selger den til andre. Når selgeren var framme på visning oppdaget han at bilen ikke var som den var beskrevet i annonsen. Han bestemte derfor å ikke kjøpe bilen og selgeren sa at han skulle overføre pengene tilbake til mannen. Selgeren ville ikke overføre pengene og sa at de pengene er nå hans penger fordi han brukte tid på å vise bilen og sånt. Etter flere samtaler og krangler overførte han kun 3000 kr tilbake til mannen. Mannen vil ha hele summen tilbake!!. Hvilke rettigheter har mannen (hans eneste bevis er transaksjonsutskrift og sms fra selgeren om at han har mottatt summen i kontoen).

jeg ser fram til å høre deres erfaring og kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sak nr en er det kjøper som har ansvaret. Selger har gitt de opplysninger som han viste om (også skrevet i kontrakt) og han har alt sitt på det rene. Det er kjøpers ansvar å sjekke bilen grundig og etter to uker kan jo kjøper ha kjørt i hjel bilen selv om den var i 100% stand ved kjøp. Dette er hatet ved å kjøpe/selge bruktbil privat, garanti ut døra. Her har kjøper ingen krav og komme med, og å føre dette i forbrukerrådet er bare tull og han vil ikke komme videre her!

I sak nr 2 er det kjøper som har dretet på draget! Ved å tenke seg litt om har selger vært ålreit å reservert bilen til kjøper. Når kjøper kommer og har reservert en bil usett og bilen ikke svarer til forventningene så er ikke dette selger sin feil og han skal derfor beholde pengene. Reservasjon er ca 10% av kjøpesummen og bør ialle tilfeller betales når bilen er sett på.

Nå sier du ikke noe om hva slags part du er disse situasjonene, men det er nok den uheldige/lite smarte kjøperen i begge tilfellene så må bite i det sure eplet og være smartere neste gang.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sak nr en er det kjøper som har ansvaret. Selger har gitt de opplysninger som han viste om (også skrevet i kontrakt) og han har alt sitt på det rene. Det er kjøpers ansvar å sjekke bilen grundig og etter to uker kan jo kjøper ha kjørt i hjel bilen selv om den var i 100% stand ved kjøp. Dette er hatet ved å kjøpe/selge bruktbil privat, garanti ut døra. Her har kjøper ingen krav og komme med, og å føre dette i forbrukerrådet er bare tull og han vil ikke komme videre her!

I sak nr 2 er det kjøper som har dretet på draget! Ved å tenke seg litt om har selger vært ålreit å reservert bilen til kjøper. Når kjøper kommer og har reservert en bil usett og bilen ikke svarer til forventningene så er ikke dette selger sin feil og han skal derfor beholde pengene. Reservasjon er ca 10% av kjøpesummen og bør ialle tilfeller betales når bilen er sett på.

Nå sier du ikke noe om hva slags part du er disse situasjonene, men det er nok den uheldige/lite smarte kjøperen i begge tilfellene så må bite i det sure eplet og være smartere neste gang.

Det er ikke viktig hva slags part jeg er i disse sakene. jeg er verken selger eller kjøper i disse sakene. jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider