Gå til innhold

Noen problemer med min Audi 100

Ranger emnet


Kekurikekaka

Anbefalte innlegg

Hallo :-)

 

Har noen problemet med bilen min, og lurer på om dere kanskje vet hva det kan være. Dersom det er noe enkelt, så kan jo jeg selv ordne det. Jeg kan nesten ingen ting om biler heller.

 

1. Motor-viften stopper aldri å gå, selv om motoren er kalt. Den skrur seg på med en gang motoren starter, på sekundet, og skrur seg ikke av før jeg skrur av motoren.

 

2. Håndbrekket er slakt og må strammes.

 

3. ABS bremsene virker ikke. Man hører pumpen gå hele tiden under panseret, og den stopper først når jeg skrur av ABS-en fra midtkonsollet. ABSen fungerer ikke uansett om den står på eller av.

 

Noen forslag? :confused:

 

Det gjelder en Audi 100, 1992 mod, C4.

 

Driver forresten også å leter etter noen fete baklykter til den! Om noen vet om noe, så sleng inn link :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Releet til viften henger eller det er feil på en av temp.sensorene som styrer dette releet. Sitter en giver på radiatoren og en oppe bak på toppen.

 

2 Håndbrekket trenger man normalt ikke stramme da dette skjer av seg selv i calipperene (stempel skrur seg ut og kan skrues inn igjen). Om du må stramme så gjøres dette under bilen, må av med varmeskjoldet som sitter over eksosen for å komme til.

 

3 Du har en ABS-sensor som er defekt eller tannkransen på et eller flere hjul er fulle av møkk. Å lese ut feilkoder er beste tips her, du får da opp hvilken sensor som fusker. Guide for feilkodeavlesing finner du HER.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, søkte etter det, men når jeg så teksten "If your VW, Audi, Seat or Skoda has 2X2 connector, you need a additional 2X2 adapter (not included) to use this cable.", så ble jeg bare bekymret.

 

Det var for dette:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/USB-OBD2-OBDII-Vag-Com-KKL-Interface-Cable-for-Audi-VW_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem23013945a6QQitemZ150344385958QQptZMotorsQ5fAutomotiveQ5fTools

 

EDIT:

Du har jo faktisk akkurat samme bil. Hvor har du kjøpt de lyktene fra? Kan du sende meg link på pm eller noe? :)

\offtopic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg skjønte ikke mye av den guiden?

Er det mulig å linke meg et sett på ebay jeg kan bestille for å lese av feilkoder?

 

Du kan ikke kople til "avansert" feilkodescanner da disse trenger fire ledninger i diagnosekontaktene for å fungere, din bil har kun tre ledninger. Å lese ut feilkodene vha som beskrevet i guiden er enkelt (og gratis) og det fungerer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke viskosekobling på vifta på disse da, var det på min 2.5 TDi hvertfall

 

Det er en vifte med viskosekopling som er drevet av multireima, samt en elektrisk som går ved høy kjølevannstemperatur og/eller høy temp i motorrom.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, søkte etter det, men når jeg så teksten "If your VW, Audi, Seat or Skoda has 2X2 connector, you need a additional 2X2 adapter (not included) to use this cable.", så ble jeg bare bekymret.

 

Det var for dette:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/USB-OBD2-OBDII-Vag-Com-KKL-Interface-Cable-for-Audi-VW_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem23013945a6QQitemZ150344385958QQptZMotorsQ5fAutomotiveQ5fTools

 

2x2 --> OBD

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/OBD-2-VAG-VW-AUDI-2x2-Adapter-interface-skoda-COM-B22_W0QQitemZ300367248662QQcmdZViewItemQQptZMotors_Automotive_Tools?hash=item45ef487d16

 

Er ikke alltid disse "pirat" VAG COM kablene fungerer, men til den prisen (80,-) så er det gjerne ikke så nøye? Du må også ha programmet VAG COM til PC for å bruke denne.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestillt meg time hos et verksted for å kjøre diagnostikk. Koster 290kr for timen, så var ikke så galt.

 

Men nå går ikke ABS pumpen lenger? Den skrur seg av, og jeg får ingen feil om abs'en lenger. Det var to varsler jeg trodde var linket sammen, men begge varslene har ikke blitt borte. Vet dere hva dette betyr? :)

528181.jpeg

 

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg tar opp denne tråden igjen, da jeg ikke finner noe svar på problemet jeg har med motorviften.

 

Mens jeg venter på å få kjøpt inn et par nye følere for temperaturen, er det noen måte å koble ut denne viften? Jeg klarer ikke å få motoren varm når den hele tiden blåser inn 20 minus, og jeg mistenker at på grunn av temperaturen, så sluker bilen ekstremt mye bensin. Den bruker i overkant av 20 liter på 16 mil med rolig kjøring. Dette er ganske ekstremt etter min mening, og en kollega sa at bilen trolig har inn shocken konstant, når han så hvor mye eksos den dytter ut på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er tempføleren til hjernen, den sitter på blokka eller toppen avhengi av motor, er litt usikker på din.. ;)

Så jeg kan anbefale at du får byttet den ASAP! Ellers vil den fortsette å sluke bensin, og kjøle konstant :)

 

Samme problem med Golfen min ;) Shocken (eller kaldstartsdysa) spruter inn overflødig med drivstoff, så sliter litt der, men det skal bare være en føler som må byttes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil kanskje hjelpe med motorvarmen, men den vil mest sannsynlig koke ved stillestående antar jeg.. :) Du kan prøve å koble ut viften og se, men bensinforbruke vil bli det samme ;)

 

Du kan jo kjøpe en Canada Goose-jakke, en varmeflaske, ullsokker og motorvarmer til den! :) Da vil den nok trives i vinterkulden :) (HAHAHA!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår