Gå til innhold

Førstegangskjøper trenger tips!

Ranger emnet

cecolon

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lyst på bil, og synes Octavia ser flott ut. Har lest mye fint om bilen, liker godt utseendet, og ser at det finnes kurante biler i aktuell prisklasse.

Jeg hadde først tenkt meg rundt 40 000, men mulig jeg må strekke meg litt lengre.

Har dere noen formening om denne eller denne?

På plussiden for den siste så er den mye nærmere, så jeg kan se på den, og selges av en slags forhandler med garanti. Ulempen er jo at den har gått lengre, hvor "ille" er det med 174 000 km?

Tar gjerne mot alle slags tips, og ting jeg bør se etter. Gjerne tips om andre merker/modeller også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jer personelig ville gått for den som har gått lengst... da den har Air Condition. bør også vere mulig med litt pruting der. ok biler så lenge de er tatt vare på. og det er vanskelig og bedømme ut ifra en anonse

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen bilder som illustrerer forskjellen? Mener du stasjonsvogn med stv? Jeg skal se på kombi i dag.

Er det noen barnesykdommer etc. i '98 som er kurert i '99/00?

edit: stor fordel med '98 er omregistreringsavgiften som går betraktelig ned til nyåret!

Stv er stasjonsvogn.

Jeg hadde heller lagt noen kroner ekstra og fått meg en Octavia fra -00 (facelift) som gjører veldig mye i fronten.

Men self, alt spørs hva man har råd til... men skal du alikevel ta opp lån så utgjører dette ikke så mye ekstra i månaden.

//M

Octavia vRS

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enig med marimus der. intr i 99- er 10 reiser penere en det før. men igjen er utsendes utvendig på 01- igjen 10 reiser penere.

Se deg ikke blind på prisene på finn.no en del av bilen har luggi ute i 2 og en halv evighet. og da må du spørre det spørsmålet. "hvorfor har ingen kjøpt denne bilen?" det er jo populære f..st p..ce golfer som selger som varmt hvetebrød så lenge de er priset fornuftig. Det er nenerelt lite som er vvanelige feil på disse bilene. den vanligeste feilen er gjerrige eiere og mangelfult vedlikehold. men dette gjelder vel alle rimelige "familiebiler/stasjonsvogner"

Jeg selv syntes Stasjonsvogn er teit med mindre man kjører rundt med unger som mikael og primera elegance(<-stemmer de 2 i samme settning?)

Legger man alle(hvis man har barnevogn) fordelene med stasjonsvogn vekk. sitter man igjen med ulemper som tyngre bil(vertfall et problem om du skla ha 1,6) og masse støy(liten overdrivelse) ifra bagasjerommet.

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp det og den du liker og som passer til budskjettet ditt. Ha med deg bilkjyndig når du ser på bilen ev ta en NAF test. Stv : Stasjonsvogn er KONGE. Ikke av utseende men du finenr ut hvorfor så snart du har en. Masse plass til alt mulig.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

igjen kan vek skjekkpunkter som.

Stastagforinger. bakre bærearmsforinger. hjullagere foran. vere greit å se på.

Og ting som gjelder uansett ved kjøp av brukt bil. kontrolere dekk. bremser. se etter store oljelekasjer. osv osv osv..

Vil på det sterkeste anbefale deg å sope sammen en liten ekxtra slump penger og velge en diesel. da de nr 1 er 100 ganger mer behagelig å kjøre. bruker mye mindre drivstoff. det eneste negative er den forferdelige støyen. men den en du heldigvis ikke så plaget av inne i cupeen(da støyen fra bagasjerommet, hvis stv overdøver det lett) mens for oss andre. finnes det radio med opptil flere radiokanaler og mulighet for CD til å overdøve dette.

ALT I ALT octavia 1 er kjempebiler. ikke noe mer feil en snittet. gode å kjøre. bedre matrealkvalitet en de asiatiske konkurentene.

LØP OG KJØP. men ikke nødvendigvis en av de du linket til

2012 octavia 2.0 tsi RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har du jo en som er vel så bra som de du linket til.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19867152

Den har jo alt. AC for varme dager. og Treverk til Bål om det skulle vere kaldt en dag. felgene ikke så pene. men bilen virker godt vedlikeholdt. rød og fin. Men komentaren prisen diskuteres gjerne var litt merkelig.

denne så jo meget bra ut

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19839342

2012 octavia 2.0 tsi RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Bilen skal bli brukt av kjæresten min og meg til å dra på tur og rundt om kring, meg til jobb, og av og til 4-5 stykker på hyttetur etc. Tenkte først stasjonsvogn, men det er ikke et must :)

Jeg har ikke tenkt å ta opp lån, men kan vurdere å øke budsjettet dersom det er mye å hente på en '00 eller '01. Jeg liker selv best å kjøre diesel, men har ikke sett mange som har ligget ute i min prisklasse.

Finnes det en fin oversikt over forskjellene på de ulike årsmodellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så mye forskjeller.

gjelder octavia 1

1997->1999 kjipt utsende og kjipt inntreør.

1999->2001 kjipt utsende og finere inntreør

2001->2009 Facelift utsende mye penere. og fint inntreør.

hele veien har bilen hatt div 1.6 litere. og 1,9 tdi med 90-130hk. 90hk er mest driftsikker. og går vel så bra med en chip. fåes også i 1.8 med og uten turbo. med turbo er fin og kjøre men bruker mye bensin uten og vere noen ræserbil. mens uten turbo går ikke spessielt bedre en 1,6 men bruker mere bensin og er en mer komplisert motor driftsikkerhetsmessig. 1.4 motoren bør for et hvert menenste med et snev fornuft utgå med skyhøye kneløft. dette gjelder så klart ikke den nye 1.4 tfsi i octavia 2.

Octaviaene. er generelt myke dvaskete biler. (ikke akkuratt noe som blir bedre av 8 år og et par 100000km) de trenger sårt stivere fjærer og dempere. for å få det beste ut av de.

hellers får man de uten air condition. med aircondition. og med fullautomatisk klima.. i det minste air condition bør du sette som et must. og el vinduer. hvem sveiver ned vinduene i 2009?

2012 octavia 2.0 tsi RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på mest 98 og 99, og synes de er veldig pene :) Så det skal nok litt til før jeg legger mye ekstra i en finere modell.

1997->1999 kjipt utsende og kjipt inntreør.

1999->2001 kjipt utsende og finere inntreør

2001->2009 Facelift utsende mye penere. og fint inntreør.

Det blir litt overlapp her, mener du 97 og 98 i den første, 99 og 00 i den andre, og 01 og nyere i den siste?

Takk for mye annen fin info! Den første jeg linket til har 75 hk, er det latterlig lite? Husk at jeg ikke kommer til å bruke bilen til noe lek og moro, eller er veldig bilopptatt (ennå... :) ) - bilen skal brukes til å komme seg frem (stå i kø?) og dra på tur en gang i blant.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en 1.6 for lite til? Ser flere anbefaler å gå for noe kraftigere, men mistenker at mange av dere kjører litt hardere enn jeg kommer til å gjøre ;) Klart jeg ikke kan ha noe som sliter veldig med oppoverbakker hvis man har litt bagasje, men ellers er det viktigere for meg med pris (innkjøp og drift) og stand enn kraftig motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider