cecolon Skrevet November 16, 2009 Rapporter Share Skrevet November 16, 2009 Jeg er fersk på bil, men har endel elektronikkunskaper. Jeg kjenner til CAN-bus fra ulike prosjekter, og vet at den har utspring i bilindustrien (Bosch). Er det slik at det meste av elektronikk i en bil kommuniserer over CAN? Hvor nye må bilene være før dette er aktuelt? Og går "alt" over dette (elektriske vinduer, vindusviskere etc), eller er det bare de "store" tingene (airbag? display? osv) som bruker CAN-bus? Har utstyret og kunnskapene til å koble meg på en CAN-bus og har laget et program som kan lese av data, så det kunne vært interessant å hacke litt på min første bil ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet November 16, 2009 Rapporter Share Skrevet November 16, 2009 ABS, motorstyring, traction control, elseter ol. er det som går på canbus. vindusviskere og elvinduer er ikke med der. det er ikke nødvendig å gjøre ting mer kopleks en nødvendig. canbus oppsto for en 10-11år siden da det ble veldig mye styreenheter,ledninger og følere i bilene. om utviklingen skulle fortsette sånn så kom det til å bli mange mil ledninger i bilene og det begynte å bli ett problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cecolon Skrevet November 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2009 Har søkt litt rundt, og det finnes jo programmet (VAG-COM f.eks.) som lar en stille på alt mulig i bilen :) F. eks. kan funksjoner som lukker vinduer, takluke etc. når det regner aktiveres. Kult! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 20, 2009 Rapporter Share Skrevet November 20, 2009 Det varierer veldig fra bil til bil og med årsmodell hva som er koblet opp mot can-bus, men de fleste nyere biler har "alt" av styreenheter kontakt med can-bus, det kom vel for fullt rundt midten av 90-tallet. Mercedes sies å være først ute på W140, men jeg vet Renault Espace og var tidlig ute med can-bus. Nå kommer de med dobbelt så kjapp can-bus som tidligere brukt(bl. annet BMW). Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg