Gå til innhold

Byttet reg regim på 1.4i

Rolf_Nilsen

Anbefalte innlegg

Bare en liten rapport fra regreim bytte på min 1.4i Kangoo 2001 modell. Gjorde dette i helga og det gikk greit til tross for at det var første gang jeg gjorde det.

Kjøpte reg-reim sett hos CD Cardic, kjøpte også drivreimsett når jeg først var i gang.

Lørdag jekket jeg opp bilen og tok av høyre forhjul. Foret så opp under motoren med noen kryssfinerbiter slik at den ikke falt ned når jeg løsnet høyre motorfeste. Skrudde av motorfestet og løsnet strammehjul for drivreim (skrudde først opp spennskrue for dynamo, før jeg løsnet på spennhjulet).

Deretter skulle jeg ta av reimhjulet for drivreima, men det satt blegg. Selv ikke min små 95kg greide å få løs denne bolten som sitter i veivakselen. Endte opp med muttertrekker på 10 bars trykk og dugelig luftmengde. Låste av reimhjulet med to tvinger.

Kunne så fjerne de to dekslene og endelig komme til registerreima. Deretter dreide jeg kamakselen noen runder for å få satt motoren i startposisjon, men der stemte ikke min motor med "fasit". Jeg skulle fått merket på kamakselen kl 12 og merket på veivakselen kl 6, men det ble 12 og 0530.. Jeg merket av posisjonen på blokka siden det ikke var markeringer der og tok av registerreima etter å ha skrudd av spennhjulet.

Skrudde løs vannpumpa og spylte kjølesystemet. Gjorde rent grundig (skrape og vasking/tørking) og monterte ny vannpumpe. Stusset litt over at det var en plastikpakning som fulgte med men OK.

Tok fram ny registerreim og satte på denne slik at merkene på reima matchet merkene på reimhjulene. Kontrollerte og dobbeltkontrollerte at posisjonen på reimhjulene var uendret fra utgangspunktet! Strammet reima med improvisert spesialverktøy og kontrollerte at reima fortsatt var i riktig posisjon på begge reimhjulene. Sjekket at strammingen var OK ved å se hvor langt jeg kunne 'vri' reima på lengste strekk samt billig-spennmåler fra Biltema. Dreide deretter motoren to ganger med en skralle og kontrollerte at merkene fortsatt kom i samme posisjon i forhold til blokka og at det ikke var hverken mystiske lyder eller bråstopp inne i motoren :)

Monterte så alt på igjen i motsatt rekkefølge. Var litt i stuss på hvor hardt jeg burde trekke til alle bolter, men tok i så hardt jeg turde uten å dra av boltene. Satte på reimhjul for drivreim, monterte drivreim og strammet denne. Skrudde på begge deskler over registerreim, jekket motor opp litt og skrudde denne fast igjen. Fylte på kjøleveske og startet opp.. *Puh*, ingen knaselyder..

Skal jeg gjøre dette igjen skal jeg greie det på under halve tiden ettersom jeg nå vet hvordan alt skal gjøres. Er ikke mer enn en ettermiddags jobb nå. Første gang tar det nok en del lengre tid :) Var enklere enn jeg hadde trodd på forhånd og jeg er glad jeg ga meg i gang med jobben selv. Er til daglig IT nerd og jeg mener dette er en jobb man greier fint hvis man har litt sans for mekanikk og er villig til å ta risikoen på å ødelegge motoren.

Merkeverksted og frittstående verksted: 8500,- inkludert vannpumpe og ny reg-reim. Deler kjøpt på CD Cardic, 2100,-.

Har siden kjørt ca 10 mil og "so far, so good, knock on wood"

Lenke til kommentar
Del på andre sider