Gå til innhold

Etter polish

Ranger emnet

volvokvaløya

Anbefalte innlegg

Eg er ingen ekspert på å forklare dette, men gjere eit forsøk.

Eg rekner med at du meiner lakkforsegling når du prater om sealer

Sealer er syntetisk og har vanligvis lenger holdbarheit enn voks. (men det finnes og syntetiske vokser som NTX Tech waxen)

Sealer har lengre herdetid. Vanligvis 12-24 timer. (jetseal 109 har 20 minutter herdetid)

Voks har herdetid på rundt 4 timer.

Voks kan legges oppå sealer, men sealer kan ikkje legges oppå voks

Voks ser bedre ut enn sealer.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mente lakkforsegling med "sealer",takk for en fin forklaring.

Jeg har Meguiars NXT Tech Wax og Autoglym Extra Gloss Protection som jeg bruker til slutt,er stort sett tilfeldig hvilken av de jeg bruker,men leste på detaliers club at begge de to er sealere,så jeg burde altså ha en voks å legge på etter bruken av sealer?

Er Meguiars Gold Class Wax eller Meguiars Deep Crystal/Step3 WAX voks eller sealer?

Kan jo bruke Autoglym HD Wax,men den er jo rimelig dyr på Bilxtra! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Todleif forklarte bra her :)

"syntetisk voks" = sealer.

Gode sealere gir "speil-" glans, en god voks gir mer dybde og glød.

Jetseal er som todleif sier et av unntakene når det gjelder etterherding på sealere, men til gjengjeld har den også dårligere holdbarhet enn en god voks (omvendt begge veier her med andre ord)

Ta deg en tur inn på http://www.detailersclub.no og les litt i guider og gamle spørsmål, her er det mye nyttig informasjon!

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mente lakkforsegling med "sealer",takk for en fin forklaring.

Jeg har Meguiars NXT Tech Wax og Autoglym Extra Gloss Protection som jeg bruker til slutt,er stort sett tilfeldig hvilken av de jeg bruker,men leste på detaliers club at begge de to er sealere,så jeg burde altså ha en voks å legge på etter bruken av sealer?

Er Meguiars Gold Class Wax eller Meguiars Deep Crystal/Step3 WAX voks eller sealer?

Kan jo bruke Autoglym HD Wax,men den er jo rimelig dyr på Bilxtra! :/

Gold class og Step3 er begge carnaubabaserte vokser.

HD wax gir bra utseende, men holder ikke lenge. Til den prisen kan man heller kjøpe en god voks fra Swissvax ;)

'00 Mercedes ML konebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carnaubavoks er fint å legge på etter sealer ja. Stort sett alle de "finere" vokstypene inneholder brasiliansk hvit carnaubavoks, kombinert med andre vokstyper og andre tilsetningsstoffer.

Som sealer bruker jeg Meguiar's #21 2.0, som voks bruker jeg Meguiar's #26 eller #16.

#21 mener jeg skiller seg ut i forhold til kvalitet, de andre finnes det masse alternativer til (f.eks Swissvax)

Herdetid = tiden fra man har polert sealeren av til den kan utsettes for fuktighet eller påføres flere lag evt voks.

'00 Mercedes ML konebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du blir best av å bruke NXT Techwax,herde i 24timer og så legge på Goldclass wax eller Deep Crystal/Step3,eller Legge NXT og herde i 24 timer også legge NXT pånytt?

Takk for utrolig gode svar!

Det første alternativet er best.

Techwaxen har litt rens iseg, so den kan fort ta vekk det forrige laget

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TechWax er som Todleif over her sier vanskelig å legge i flere lag, men jeg vil vel som Ole Brum si "ja takk begge deler.."

Alternativ 1, men to lag med TechWax før GoldClass. Legg det andre laget TW forsiktig, da blir det både jevnere og holder lengre. Gjerne to lag med GoldClass også, den inneholder ikke rens :)

'00 Mercedes ML konebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CG Pete´s 53 skal væra ein kjempebra voks til prisen, so den blir du nok fornøyd med.

Eg har ikkje testa den, men har CG 5050 og er fornøyd med den. (CG har masse bra produkter)

Men ta kontakt med Hansy, han kan sikkert gi deg masse info og kanskje litt testing på bil?? (og so flyge tusenlappene fort på bilpleie! ;) )

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh, ble fort angrepet av detailing bassillen. Ble billig DA med billigprodukter i juni. Nå hittil har jeg brukt femsifret :)

Men ingen problem med å hjelpe til, eller være behjelpelig med produkter. Har det meste av produkter og vokser, innen en normal prisklasse.

Voks og sealere

Autoglym HD

Collinite 915

Collinite 846

Collinite 476

Meg gold class liquid wax

Nattys blue

Autoglym extra gloss protection

Hvis det er noen du vil prøve,eller låne,så fikser vi det :)

Endret av Hansy

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider