Gå til innhold

koble opp ekstra batteri i en 240

Ranger emnet

LuxXxuS

Anbefalte innlegg

hei. jeg ha tenkt å koble opp en ekstra betteri i bagasjerommet i en 240. men så treng jeg litt hjelp. jeg ha tenkt å ta en "+" kabel fra batteri framme og dra kabelen på batteriet bak men så treng jeg noe som gjør det slik at strømmen berre gjeng bak til batteri men ikkje fram igjen slik at jeg slapp å tappe strøm fra hovudbatteriet fram når jeg står i ro og høre på musikk, fungere dette med et rele? hvilket rele treng jeg og hvordan fungere dette og hvordan koble jeg?

Takk for all hjelp på forhånd:P

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du drar en plusskabel fra batteriet forran. Husk sikring maks 30cm fra batteriet. OG en sikring ved batteriet bak.

På + kabelen kobler du et laderele. blir slik:

Batteri forran --> Sikring --> Kabel bak --> Rele --> Sikring --> Batteri bak

Så tar du å jorder - til batteriet på et godt jordingspunkt

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey:D men et anna spørsmål. jeg har tenkt å koble opp dvd spillern,skjermen og alle høgtaler i bilen uten forsterkan og subben på det ekstra batteriet men kordan kan jeg koble det slik at forsterkan ikkje skrur seg på før jeg starta bilen siden forsterkan får konstant strøm og remoten går inn i dvd spillern:S og tenkt å bruke dvd spillern når jeg står på ferga men subben ta alt for mye strøm :S går det ann å koble forsterkan uten å begynne å koble bryter?

Endret av LuxXxuS

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta en enkel løsning ville jeg gjort følgende:

Et vanlig rele på strømkabel fra hovedbatt til ekstra batt.

Alt av anlegg koblet til batt bak

En forsterker til høytalere (du vil ha god lyd høres det ut som)

En forsterker til subben

Så har du to brytere du gjemmer fint, en for å koble strømmen mellom batt og en for styrestrømmen på forsterker til subben.

Kan også gjøres ved å f.eks bruke tenningen som styrestrøm, hvis både spilleren og tenningen er på får forsterkeren strøm, men jeg liker å ha kontroll selv :)

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta en enkel løsning ville jeg gjort følgende:

Et vanlig rele på strømkabel fra hovedbatt til ekstra batt.

Alt av anlegg koblet til batt bak

En forsterker til høytalere (du vil ha god lyd høres det ut som)

En forsterker til subben

Så har du to brytere du gjemmer fint, en for å koble strømmen mellom batt og en for styrestrømmen på forsterker til subben.

Kan også gjøres ved å f.eks bruke tenningen som styrestrøm, hvis både spilleren og tenningen er på får forsterkeren strøm, men jeg liker å ha kontroll selv :)

hva mener du med et vanli rele? blir det bedre lyd viss jeg kobla høgtaler i bilen på en ekstra forsterker? bruker ikkje forsterkan da mer strøm enn høgtalern gjør viss jeg kobler de direkte på spillern? hvor langt kan jeg omtrent høre musikk på det ekstra batteriet før det går tom fer strøm?

hvor får jeg kjøpt rele? ha biltema slikt?

Endret av LuxXxuS

Volvo 240 1986 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- På Granada'n brukte jeg et rele fra biltema 2x40A, ikke det beste men det funka.

- Har du standard dårlige høytalere vil du ikke merke mye med en forsterker nei, men har du noe bedre er det mye mer guffe i en egen forsterker enn i spilleren. (som oftest ihvertfall, hvis ikke du kjøper billigste driten du finner :) )

- Ja forsterker bruker mer strøm, men du skal jo ha eget batteri

- Forsterkeren til bassen skrur du jo av (om det egentlig er nødvendig er en annen sak)

-Hvor lenge.... kommer helt ann på hvor mye du har og hvor mye du bruker. Et 70Ah batt kan levere 70A i en time når det er full-ladet. Så vil hvor mye som står på og hvor høyt det står på avgjøre hvor mye du bruker. (husk at temperatur også påvirker hvor mye det er i batteriet)

Men alt her kommer ann på hvor mye du vil gjøre ut av det selv. Jeg brukte løsning med ekstra batteri fordi jeg ville spille lenge uten at bilen var i gang og dermed ikke være bekymret for startstrøm. Men må innrømme at det ble veldig lite brukt til den funksjonen.

Så hvor mye du gjør ut av det må du avgjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:) men jeg må nesten koble batteriet uten forsterker til subb for forsterkan levere 1500 rms så da går batteriet nokså fort tomt. og dette med rele ha jeg ikke vore bort i. et rele er noko som sende strøm eine veien men ikke andre? så når jeg kobla opp et rele ladda dynamon begge batteriene men når bilen er av bruker jeg kun strøm av det batteriet bak? hvordan ser et slikt rele jeg treng ut?:s ha som sagt ikke peiling på rele:S

Volvo 240 1986 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rele er bare en bryter, altså strøm begge veier.

Et lade rele for får å automatisere dette og lede strømmen 1 vei (men dyrere mener jeg å huske, derfor brukte jeg bare et vanlig og styrte dette selv)

Husk også at 1500rms (nja, skeptisk...) er det den KAN levere. Volumknappen din justerer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, her ble det mye rart....

HVA er det du skal ha av stereo i bilen??

Jeg tenker da ikke på hvor mange watt det står på de forskjellige komponentene, men hva de heter... fabrikat og modellbetegnelse.

Hvis det er som du sier, og du har en forsterker som KAN levere 1500w rms, og du skal bruke den til sub, så MÅ du ha forsterker til (front)høyttalerene dine også, hvis ikke så kommer du ikke til å høre disse når bassen slår for fullt ;)

Men kom med en liste over utstyret ditt du, så skal jeg se om ekstra batteri er nødvendig osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i he en rockfort forsterker, veit ikke merke akkurat no og 3 12" JL audio subber. jeg treng batteri for jeg har tenkt å kunne sjå film mens jeg sitt på ferga heim fra jobb;)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider