Gå til innhold

Girkasse med for mye olje, hva vil skje ? (clutchen streika nå)

Ranger emnet


Ottesen

Anbefalte innlegg

Halla.

 

Litt rart spørsmål, men jeg er nyskjerring. Hva vil hende visst man har for mye olje på girkassa ? Tenker da på girkasse med lufteplugg\hull ?

 

Vil olja bare sprute ut ?

Endret av Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell: Man kan risikere at det for høye oljenivået stopper plaskesmøringa i girkassa, mulig temperaturen kan øke også ved alt for høyt nivå. De fleste tar dog ikke skade av litt for mye, heller en fordel, og f. eks. Mitsubishi Pajero(eldre firkanta type) skal man ha skrått ved fylling, for at man skal få korrekt nivå på kassa, da de har spesifisert for lavt nivå fra fabrikkk, altså påfylling/nivåpluggen sitter for lavt på kassa.

 

Automat:

Har alltid hørt at hvis man fyller for mye olje på ei automatkasse, skaper man problemer med sluring, og det er det nok noe i, da enkelte clutcher og bremseband kan være følsomme på dette, om man kjører med sluring så sliter dette selvfølgelig på kassa også.

Men når det gjelder Mercedes sine kasser(4-trinns, 722.3 og 722.4) så vet jeg at det værste som skjer med for høyt nivå, er at olja renner ut i luftinga i toppen på bakkant av kassa i bakker og slikt, har selv kjørt med for høyt nivå, uten trøbbel av noe slag.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tror jeg har dreti på leggen nå, fylte litt mer olje på girkassa på vinterbilen for 2 dager siden, og brått begynte utløserlageret å bråke sykt mye (bråket mye før også, men nå hører jeg det inni bilen med musikk på). Lekker olje gjør den også + den slurer mye nå. Har aldri sluret før... Åssen har dette seg da ? Alle 3 tingene kan ikke være tilfeldig, har så å si ikke brukt bilen.

 

(Ps: Får ikke av pluggen til girkassenivåhullet)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ps: Får ikke av pluggen til girkassenivåhullet)

 

Skru ut tappepluggen, tapp av, snu bilen oppned, fyll på rett mengde;)

 

Men fra spøk til Dagmar, ring Peugeot å hør hva som er rett mengde på din kasse, tapp av olje gjennom tappepluggen og så må det vel være mulig å bruke f,eks speedometervaier/sensor hullet til å fylle på ny olje.

 

Utløserlageret går da vel ikke i olje vel, sitter vel sammen med clutchen, eller som på enkelte VW girkasser i motsatt ende..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er klar over det, men syntes det er veldig tilfeldig at dette skjedde likt. Jeg får ikke ut tappepluggen, og den står dumt til. Fylle på girkassa går greit da det er et lufthull på toppen. (Nei, får ikke tappet derifra)

 

Istad var jeg i så dårlig humør så jeg vuderte faktisk å vippe bilen på taket for å få ut olja :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å kjøpe ny nivåplugg og tappeplugg, så får du sveiset på noe som gjør det enklere å skru ut disse.

Eventuellt bruk en eller annen form for hevert til å tappe av litt olje, selv om det er en meget upresis løsning.

 

Hvis du har tilgang på garasje så er det ikke så veldig mye arbeid å ta av girkassen, skifte utløserlager, olje mm, og utifra hva du har i signaturen så har du nok håndtert fastnøkler nok til å klare dette på en ettermiddag :)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt i ei fastnøkkel eller 2 ja, men er så lei av å skru. Jeg får i første omgang prøveå få ut olje og på med nyere + riktig mengde. men fortsatt utrolig rart at utløserlageret plutselig bråker mye, lekkasje og sluring på samme dag. Har følelsen av at det har kommet olje inn til clutchen egentlig.

 

Får ringe til pug imorra...

 

(Takker for svara dine forresten)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger å høre deres tanker og meninger jeg, byttet olje på kassa nå. Fikk kjøpt verktøy som passet til pluggene, tappet ut den gamle og fylte til det rant ut av nivå\fyllehullet. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor clutchen skal slure og utløserlageret bråke så mye mer. Alså bilen sluret ikke i heltatt for noen dager siden, kunne fint få den til å spole i 3'de gir osv, mens nå slurer den som faen bare jeg gasser på i noen av gira... why ?

 

Pedalen\waieren er ikke for stram heller...

 

 

Edit: Den begynte jo å lekke litt for noen dager siden, kan det ha kommet olje til clutchen\utløserlageret da ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være tilfelle ja!

 

Virker jo mest logiskt. Rart at den skulle lekke i heltatt, men har nok hatt for mye olje på kassa. Nå kommer et litt dumt spørsmål, men hva bør jeg gjøre ? Har ikke lyst å ta av kassa, er det nok sjanse for at olje som er ved clutchen forvinner etterhvert ? (husk at det er en vinterbil)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier du å få kikka inn på clutchen?

 

Dette var mystifistisk, må ha hatt en noe dårlig simmerring der tenker jeg.

 

Tenkt situasjon:

Simmering dårlig, for mye olja på kasse, renner olje ut ved inngående aksel, kommer på clutchplate og vasker ut fett i trøstelager.

 

Syns dog det høres rart ut. Det jeg kunne tenkt meg, var om du greide å få smugkikka inn i clutchuset, f.eks ved clutcharmen, og kikka om det var oljegris der.

 

Er det det, så få trykt inn clutchen, spray på med bremserens, sveiv litt, gjenta noen ganger, så start bilen, med en som holder clutchen inne, dynk med bremserens, hold på slik ei beite, og prøv bilen litt.

 

er det ikke spor av olje, kan det jo tenkes at det har skejdd noe med trøstelager(skeivt/tregt) eller solfjæra, og i begge tilfeller må kassa ut.

 

Bedre tips har jeg dog ikke, men lurer på om ikke Omega har en slik clutch-og-trøstelager-på boks som du kan sprøyte på clutchuset.

http://www.magnagroup.com/products/omega/pdf/literature/odis703_newclutch.pdf

 

hehehehehehehehe

 

 

Håpe det ordner seg på en grei måte...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke godt å si åssen\hvis dette har skjedd. Er jo veldig tilfeldig at den dagen jeg fyller på olje på girkassa at den begynner å

1:bråke mer

2:slure

3:lekkasje

 

Tror ikke jeg får sett inn på clutchen slik som på en rwd. Prøve se hvor mye en slura istad, men ende med en mega røyksky... så ut som det brant forran der. :) Vi får se, har ikke lyst å ta ut kassa, skal bare ha bilen til 15-25 mars. Merket den ikke sluret jevnt istad, var litt mer "napp sluring"

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke godt å si åssen\hvis dette har skjedd. Er jo veldig tilfeldig at den dagen jeg fyller på olje på girkassa at den begynner å

1:bråke mer

2:slure

3:lekkasje

 

Tror ikke jeg får sett inn på clutchen slik som på en rwd. Prøve se hvor mye en slura istad, men ende med en mega røyksky... så ut som det brant forran der. :) Vi får se, har ikke lyst å ta ut kassa, skal bare ha bilen til 15-25 mars. Merket den ikke sluret jevnt istad, var litt mer "napp sluring"

 

Høres ut som olje på lammellen da ja, muliug du greier å "brenne" vekk olja, men clutchen slites jo av det også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, om clutchen slites bryr meg veldig lite. Litt irritabelt er at den lukter endel clutch og olje nå, ikke at det er så farlig men litt kjedelig visst jeg skal til noe+ skal på trening.

 

Takker for svara dine, jeg går for å "brenne" vekk olja. Så visst du er her nede og ser en pug 306 som ryker som faen er det bare meg :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår