Gå til innhold

Girkasse med for mye olje, hva vil skje ? (clutchen streika nå)

Ranger emnet

Ottesen

Anbefalte innlegg

Der gikk clutchen til helvete... midt i en slakk oppoverbakk på e6'n. Er glad jeg ikke trena beina på trening idag fordi jeg dytta bilen i oppoverbakken på e6. Slitsomt.

Så nå at man kan se inn til svinghjulet fremme på motoren, og etter clutchen gikk nå så tyter det ut noe som ser ut som strikkagenser der...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. rakk ikke å kommentere i tide.. men en clutch som brått begynner å slure mye, ryker normalt ikke lenge etter. Utslitt, rett og slett.

Olje på clutchen gjør ikke at clutchen slurer, men den begynner å glippe, slik at en voldsom vibrasjon ved igangsetting framkalles. Forsetter man bare å kjøre med dette, brenner olja seg inn i lamellene og clutchen er ødelagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. rakk ikke å kommentere i tide.. men en clutch som brått begynner å slure mye, ryker normalt ikke lenge etter. Utslitt, rett og slett.

Olje på clutchen gjør ikke at clutchen slurer, men den begynner å glippe, slik at en voldsom vibrasjon ved igangsetting framkalles. Forsetter man bare å kjøre med dette, brenner olja seg inn i lamellene og clutchen er ødelagt..

Det fant jeg ut ja :)

Litt synd siden clutchen er bare 2 år gammel. Vet ikke om jeg gidder å bytte egentlig, kjøpte jo bilen så merca mi skulle slippe vinteren. Den er helt ræva på glatta + trenger nye vinterdekk + brukte mange lapper på å fikse den og ta rust. Så frister ikke bruke merca på vinteren, men frister ikke bytte clutch heller...

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå, men skal skrive litt så kanskje det blir lettere å se løsningen + hjelp fra dere.

Peugeot'n og fordeler:

1. Ble kjøpt fordi jeg har lagt masse penger i merca. Tatt rust, lakkert, felger osv.

2. Ble også kjøpt fordi merca er helt ræva på glatta, jeg kommer nesten aldri ut av gården visst det er 5 cm snø engang.

3. Super deilig å kjøre med en bil på vinteren man gir faen i, samma om jeg treffer noen kanter + skilt eller om noen kjører på meg.

Peugeot'n og ulemper:

1. Bytte clutch koster litt (har lite penger) og er endel arbeid. Skal jeg bytte må jeg gjøre dette ute i gården i kulda.

2. Har alltid vært mye lyder i akslinger osv så jeg vet ikke om jeg bare trenger å bytte clutch. Kan hende det kommer opp andre ting.

3. Skal jeg selge den som delebil må jeg levere skiltene nå snart eller så må jeg betale årsavgift.

Siden det ikke er noen fordeler med å bruke merca på vinteren skriver jeg opp ulempene selv om jeg har nevnt noen:

1. Umulig å komme seg frem pga automat som er litt agressiv og antispinn som er ræva på is og snø.

2. Bilen er lavere enn sist vinter da jeg har byttet litt deler.

3. Den blir ikke fort varm i heltatt.

4. Må passe veldig på så ingen kræsjer i meg eller jeg kræsjer i noen.

Da fikk jeg iallefall ut noen tanker... Men skal jo også sies at det skjeldent er veldig kalt eller snø her nede. (Kan jo vedde for at det blir det i år da) Og siden jeg er arbeidsløs har jeg nesten bare butikken og treninga jeg kjører til.

Endret av Ottesen

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt clutch du.. ;)

Tja, jeg tipper mer over til å bare bruke merca i vinter. Har snakket med pug forhandlere nå og det billigste stedet, da med litt rabatt er halve summen jeg ga for bilen...

Vuderer å levere inn skiltene slik at jeg uansett slipper årsavgiften, også vudere derifra om jeg skal fikse den og ta ut skiltene igjen, eller bare prøve å selge den som delebil. Vet ikke helt hvor lett det er å få solgt den, men hadde jeg fått noen lapper hadde jeg vært fornøyd.

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider