Gå til innhold

Hvilken type pære i viftestyringa i dashbord?

Ranger emnet

Spiitfire

Anbefalte innlegg

Lyset i vitestyringa var veldig svak i forhold til alle andre lys i dashbordet. Har lyst til å sette i ei sterk ledpære, men vet ikke hvilken led-pære som vil passe på ebay.

Hva skal jeg søke etter for å få den sterkeste "hvite led" pæra som passer?

IMG_1211.jpg

IMG_1213.jpg

IMG_1216.jpg

1967 VW boble Cabrio *Solgt*

1984 VW golf mk2 GTD. *Solgt*

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper litt.. Har lyst til å bestille nye pærer asap.

Heter pæresokkelen til denne pæra "T5"? Vil dette produktet som jeg linket til være riktig valg av led-pære?

Kan hende noen her på forumet har lyst på ei pære i posten? :) Bestiller jeg får jeg en pakke med 10stk.. Trenger egentlig bare 1 :-P

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Kul side det der. Men, ei hvit led pære for 35;- vs. 10led pærer i forskjellige farger til 35;- inkl frakt? Er den fra dioder.no bedre?

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De orginale er 1,2w hvertfall.

Btw, du vet at kun hadde trengt å nappe ut tempratur reguleringsbrytern for å bytte pære? :D

Ja, jeg så du hadde skrevet det et sted her på forumet. Jeg prøvde å få tak i pæra fra temp-reg.hjulet, men pæra satt så langt inn. For å få ut pæra måtte jeg hatt en lang og tynn pinsett, og gutter eier ikke pinsetter ;)

Demonteringa gikk fort det også da. Var bare 4 eller 5 skruer og nappe ut konsollene. På tredje bildet nederst ser man viftestyringa er tatt ut, det hvite dekselet på baksiden er pæreholderen, fjern den og der sitter pæra.

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle hatt lys der selv;)

Send meg en pm med adressa di og hvilken farge du kunne tenkt deg (grønn, blå, gul, hvit, rød).. kanskje det dukker opp en liten julegave :D

Bestilte 10stk i dag i forskjellige farger. Håper det er rett type.....

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som lyset i dette panelet er lagt opp (med bare 1 pære) så tipper jeg dette fører til sinnsykt sterkt lys på det midterste hjulet, og elendig lys på de to ytterste.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som lyset i dette panelet er lagt opp (med bare 1 pære) så tipper jeg dette fører til sinnsykt sterkt lys på det midterste hjulet, og elendig lys på de to ytterste.

Det er godt mulig.

Det finnes forskjellige typer T5 led, som jeg har lest om. Den led-pæra jeg bestilte var med litt sterkere styrke enn original pære. Selv ønsket jeg ikke ei led-pære som ville være for sterk.

Hvis det viser seg at reguleringshjulet i midten får for sterkt lys i forhold til de to andre kan man fikse dette ved å låne negle-lakken til dama for å dempe lyset rett frem (lakke på tuppen av pæra med en liten dæsj).

De pærene jeg bestilte hadde "wide angle" led, dvs. lyset er spredt rundt om og ikke bare konsentrert lys til å lyse rett frem sånn som andre led-pærer.

Rang-stigen er følgende:

Each individual LED = 04 Lumen

Each individual 1210 LED = 07 Lumen

Each individual flux LED = 08 Lumen

Each individual 5050 LED = 20 Lumen

Each individual High Power LED = 45 Lumen

40 LUMEN = 1W

Jeg tror de pærene jeg bestilte er nr.1.

Men, alt dette gjennstår å se. Led-pæra kan være for svak, for sterk eller at den rett og slett ikke passer.

Jeg kommer tilbake med resultatet.

Bestilte også "white LED interior light"

Ser frem til å ha et lekkert hvit lys i kupeen fremfor det triste gulbrune lyset :)

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så du hadde skrevet det et sted her på forumet. Jeg prøvde å få tak i pæra fra temp-reg.hjulet, men pæra satt så langt inn. For å få ut pæra måtte jeg hatt en lang og tynn pinsett, og gutter eier ikke pinsetter ;)

Demonteringa gikk fort det også da. Var bare 4 eller 5 skruer og nappe ut konsollene. På tredje bildet nederst ser man viftestyringa er tatt ut, det hvite dekselet på baksiden er pæreholderen, fjern den og der sitter pæra.

Neida, du finner en tynn slangebit, den presser du på pæra og dra den ut.

Den nye pæra presser du inni slangen, setter den inn i sokkelen, tar en flattrekker som du holder igjen pæra med mens du trekker av slangen.

Skulle gjerne hatt ei sånn pære selv. Si fra om du har ei å selge.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Da har jeg kommet hjem til jul og fikk satt i LED-pæra i dag som kom for noen uker siden.

Lyset ble MYE bedre i viftestyringa. Siden det er kun ei pære og den sitter i reguleringshjulet i midten, ble det selvfølgelig noe sterkere lys der.

Det ble ikke sinnsykt sterkt lys i midten som nevnt over, og lyset ut til sidene ble ikke elendig. Alt ble bedre enn det som var originalt! Anbefales.

Jeg prøvde alle fargene, men siden alt annet i bilen er grønt, ble det også grønt i viftereguleringa også.

IMG_1307.jpg

Pæra uten farge er den originale svake dritt pæra.

IMG_1291.jpg

Bakstykket hvor pæreholderen er. Jeg ville få mest mulig utnytte av lyset, så jeg limte på sølvfolie for å reflektere lyset ut litt ekstra.

IMG_1296.jpg

Denne hetta gjør at lyset blir grønt. Den sitter der originalt siden original-pæra er hvit/gul. Den sitter fast i bakstykket hvor pæra sitter. Jeg fjernet denne siden den hemmet lyset ut til sidene, og siden led-pæra i utgangspunktet var grønn.

Til dere som sendte meg PM: Sender dere ei pære i brev ;) Julgave! :) Til dere som får grønn, fjern den grønne hetta som vist på bilde tre. Til dere som får hvit trenger dere ikke å fjerne hetta.

jeppjepp

Endret av Spiitfire

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider