Gå til innhold

Austin Maxi 1750 73" (Bilen kveles, Hjelp)

Ranger emnet


bete

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har en Austin Maxi 1750 73".

Den har fungert greit en god periode, men den siste uka så har den begynt å oppføre seg rart.

 

Når jeg gir gass så vil den etter en stund (5-10 sekunder) dabbe av og miste effekten, akkurat som om den kveles.

Hvis jeg kjører i oppoverbakke er dette et stort problem da jeg til slutt ligger å snegler meg oppover.

 

Det som hjelper er å slippe gassen og trykke den inn igjen, og pumpe den slik.

 

Det virker som den får enten for lite eller for mye bensin (tipper jeg).

 

Er det noen smarte sjeler som vet hva problemet mitt er, og eventuelt hvordan jeg fikser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har en Austin Maxi 1750 73".

Den har fungert greit en god periode, men den siste uka så har den begynt å oppføre seg rart.

 

Når jeg gir gass så vil den etter en stund (5-10 sekunder) dabbe av og miste effekten, akkurat som om den kveles.

Hvis jeg kjører i oppoverbakke er dette et stort problem da jeg til slutt ligger å snegler meg oppover.

 

Det som hjelper er å slippe gassen og trykke den inn igjen, og pumpe den slik.

 

Det virker som den får enten for lite eller for mye bensin (tipper jeg).

 

Er det noen smarte sjeler som vet hva problemet mitt er, og eventuelt hvordan jeg fikser det?

 

Hei! Maxi er en flott bil! Jeg har 2 stk 1800 (forgjenger) og har hatt flere Maxier m.m. Du har nok et bensinproblem ja.

 

Sjekk oljenivået i forgasseren! Skru opp det svarte lokket på toppen av forgasseren, oljenivået skal være like over "hulrommet" du ser rett nedi. bruk forgasserolje (feks Biltema) eller ATF- olje. Oljen demper forgasserstempelet som går opp og ned og regulerer bensintilførselen via nåla som sitter på stempelet.

 

Eventuelt er det skitt inni stempelhuset på forgasseren, som gjør at stempelet ikke går fritt. Rett bak flottørhuset kommer det ned en fjærbelastet pinne fra forgasserhuset. Press denne opp, for så å slippe den raskt. Stempelet skal da falle ned inni forgasseren med et tydelig "klunk". Ta av lokket på flottøren, få ut bensinen, og blås rent med luft. Her samler det seg mye dritt.

 

Begynn med dette, og gi tilbakemelding, så skal jeg komme med nye ideer om det ikke blir bedre:-) Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner den å fjuske eller bare blir den daffere og daffere?

 

Vet ikke om det er mekanisk eller elektrisk bensinpumpe på denne? Er det mekaniske så bør du åpne lokket og titte nedi, det sitter en sil der og på min Spitfire var det mengdermed rask nedi der som ga lignende symptomer. På elektrisk pumpe (den typen som tikker) kan det være at belgen i pumpa har sprukket. Dette testes ganske enkelt ved å sette på tenningen men ikke starte bilen. Pumpa skal starte og slå noen ganger og så skal den stoppe når forgasseren blir fylt. Hvis den tikker med jevne mellomrom så bør du antageligvis skifte, og det er lettest å skifte pumpa komplett.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår