Gå til innhold

Kondens

Ranger emnet


PrinsWilhem

Anbefalte innlegg

Jeg husker ihvertfall at på den gamle kawasaki kh100n min hendte det at jeg fikk kondens i tanken. Denne frøs til små isperler som la seg i gasseren og tettet.

 

Det er jo små vanndråper som kommer inni tanken som følge av temperatursvingninger, og det blandes jo ikke akkurat sammen med bensinen, legger seg heller som perler. Lite antennelige perler sådan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk tak i noe som visstnok skulle være bedre enn kondensfjerner. blå isopropanol eller.no. Det den gjør er at den binder kondensen(vannet) til seg og kaplser det inn. Vann antenner som kjent meget dårlig, og dette gjør at motoren fusker. Fikk ut kondensen min med dette vidundermiddelet(????) da søstera mi lånte bilen,kjørte den klin tom for bensin, og lot den stå slik i ei uke med store temperaturforandringer....er jo disse temperaturforandringene som skaper kondensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by taxidriver

er ikke alle som har råd til å kjøre med kun halv tank i 6 mnd da, men fint er det, sparer seg for mye irritasjon..

 

Er da ikke dyrere det...?;) men viss du kan forklare at det er, vil jeg gjerne underkaste meg din viten.

 

Men: når det vakler mellom-10 og +10 er det vel vanskelig å unngå kondens helt og fullt uansett? vestland, vestland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by PrinsWilhem

ahaa, tenkte på det ja sunny.

 

Me får prøiva og sjå.

 

Offtopic GrandDeluxe: Noen som så nye idol? Hu som ikke ville gå ut? Dumm faen..

 

Tilbake til kondens..

Er kondens da bare vann i bensin eller andre steder som blir liggende?

 

Hvordan kommer det inn?

Store temperaturforskjeller danner kondens. Lite farlig så lenge vannet forblir i tanken, men den har en tendens til å bli med bensinen fremover til motoren og da kan ting skje. Vannperlene fryser i innsprøytningssystemet/forgasser og hindrer bensinen å komme frem til motoren. Råd: Sørg for å ikke kjøre tanken for tom, spesielt ved store temperaturendringer (f.eks ved en tur på fjellet), vær forsiktig med kondensfjerner, den inneholder alkohol og det er ikke bra å får mye av dette inn i tenningssystemet etc. Nye biler skal helst ikke ha kondensfjerner i det hele tatt, pga mye eletronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår