Gå til innhold

Ny mc - service-intervaller osv

Ranger emnet

_Evje_

Anbefalte innlegg

God kveld. Jeg har planer om å kjøpe meg sykkel til våren. Sannsynligvis blir det en KTM med enedunker, og da er jeg ikke sikker på om jeg vil ha totakt eller firetakt. Uansett hvilke så blir det noe med litt kubikk i, sansynligvis en 300, eller 525 EXC. Har prøvd 525 på en kort tur, og synes det var knallgøy og ikke minst en herlig lyd. Men jeg synes også 300/380 EXC er veldig tøft, og liker draget i totakere og synes det er tøft.

Er det noen mc-folk her som vet litt om service(intervallene) på disse syklene? Altså stempel/ring-bytte, ventiljusteringer, bytte av olje/filter og slike ting? Og hvor viktig er det å følge service i forhold til det forhandler sier?

Sykkelen skal kjøres pent, og ikke på bane

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte olje på kassa er hvertfall veldig viktig på 2taktere. Hadde en Husqvarna WR250 med skilt, kjørt pent. Bytta olje hver 15time. Bunnpluggen har en magnet i seg, og den var full av spon hver gang jeg tappa olja.

Har ingen erfaring med 4takterene , men regner med det er samma greia der.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bike.no/forum

:)

Service-intervalene på de syklene du nevner er ganske brutale.. Skal ikke mye lengre enn til butikken og tilbake før du må bytte olje og filter. Og etter noen turer til butikken må du bytte stempel. Hehe.

Er ikke fullt så ille, men jeg vil påstå det er ganske sinnsykt.

Hvis du derimot går for LC4-motoren til KTM så har du noe som holder en liten mannsalder lengre. Desverre så må du da nøye deg med en litt mildere motor effekt-messig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KTM er en av verstingene når det gjelder service, også verstingmodellene til Honda. (Har selv hatt en HM450 Motard, den er meget brutal ang serviceintervaller..).

Du kan vel kanskje gå for en Suzuki DRZ400 eller lign? De går godt nok, og du kan kjøre masse. For det er vel det du vil? Kjøre mer enn å skru? ;)

Men hvis du liker å skru og kjøre verstingene, er det ikke noe stress.

Men uansett, jeg hadde gått for 4-takt.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke Suzukiene er så fine :P De er sikkert knall sykler, men føler ikke de er helt tingen for meg. Har også vurdert kværna, honda, yamaha og husaberg. Kriterniene er vel egentlig først og fremst lav vekt og høy effekt :P

Tror jeg skal klare å skru mer enn jeg kjører, men får se. Hadde i allefall vært gøy å hatt en i en sesong i allefall :P

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider