740-geir Skrevet November 23, 2009 Rapporter Share Skrevet November 23, 2009 hei.. fikk et problem med bilen min her om dagen. jeg fikk plutselig så lavt oljetrykk, er kun 0.4 bar ved varm motor på tomgang. dette skjedde rett etter at jeg ved en feiltagelse klarte å fylle litt diesel.. det som er rart er at alt inne i motoren er nytt. er en høyflødes-oljepumpe og nye rådelager nyoverhalt topp, nye stempelringer.. er snakk om en litt småtrimmet B230FK jeg bruker 5-50w helsyntet olje noen som har en anelse om hva dette kan komme av? tenkte å rive ut motoren til helga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s4nd3r Skrevet November 23, 2009 Rapporter Share Skrevet November 23, 2009 åssen måler har du? kan no være noe gale med den.. for en motor tar jo ikkje noe skade av litt disel? er jo bare og tappe tanken, fylle på bensin, tømme bensin systememet for disel. ut med pluggene, kjinne, innat med pluggene. tut og kjør. eller har du fylt diesel istede for olje? :P på motoren... eg villa målt trykket med ett anna manometer, gjerne ett mekanisk ett, sån med slange i blokka og i manometeret, ett veskefylt ett, det er mest nejaktig.. Siter 1987" Volvo 740 turbo 1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo Bil tråden.... Mob: 93262854.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740-geir Skrevet November 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2009 jeg har målt med manometer og funnet ut måleren min inne i bilen er nøyaktig. og nei jeg fylte diesel i bensintanken men det er ute nå. sjekka oljetrykket på bilen til pappa han har FK han å. han hadde 4.5 bar ved varm motor og litt turtall. er det olja jeg bruker som er for tynn eller hva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 23, 2009 Rapporter Share Skrevet November 23, 2009 Er 0,4 så ille på en Volvo på tomgang varm? lukter det diesel/bensin av olja Motor gått langt? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740-geir Skrevet November 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2009 ja det er lite. skal være 2,5 bar ved 2000 omdr. det lukter ikke noe diesel av olja. har byttet 2 ganger nå. både filter og olje.. sjekka kompressjon å den var på 9 bar... det er det den skal være. siden jeg har 531 topp. motor har gått totalt 160 men etter overhaling har den bare gått ca 400 mil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 23, 2009 Rapporter Share Skrevet November 23, 2009 At den skal være 2,5 bar ved 2000 rpm behøver ikke si at 0,4 på tomgang er for lavt. Har du data på hva trykket skal være på tomgang varm? Er jo uansett rart om trykket plutselig synker. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet November 24, 2009 Rapporter Share Skrevet November 24, 2009 Du har ikke gjort som meg og laget luftlekkasje mellom oljepumpa og blokka a? Jeg opplevde det samme som deg etter å ha byttet mellomaksel. Viste seg at ene o-ringen (d-ring kalte en det for) på trykkrøret hadde revnet og la seg i klem så noe av olja gikk ut igjen. Selvgjort er velgjort. :( Husker jeg ikke feil skal tomgangstrykket være 0,7 bar. Vet ikke om det er ved varm/kald. Det er verdt å sette inn en annen oljetrykkbryter. Jeg kjøpte et M14x1,5(?) yledd og en oljetrykkgiver på biltema. Lampa mi slukte nemlig så fort jeg var borti gassen. Men da jeg fikk <3.0 bar ved rusing skjønte jeg at motoren måtte ut. Husker også at jeg på et tidspunkt hadde av returrøret fra turboen og konstaterte at det knapt dryppet olje. Da jeg primet motoren med en drill rett på mellomakselen etter skifte av bære og rådelagre fossrant det ut av turboen! :D Siden den tetteringen var det første jeg så etter at bunnpanna var av ble jeg så forbanna på meg selv at det fristet å smelle sammen botningen igjen for å se om det gjorde susen. Men lagre kom på tusen kroner og det hadde jo blitt noe slitasje på de gamle, så syns det var for ille å ikke bytte mtp all jobben. Men gjør man det selv har man heldigvis ingen andre å skylde på heller. PS! I disse dager skal girkassa av igjen for å finne en drypplekkasje som kommer i forkant av clutchkåpa. Flinke meg bytta jo alle simringene og pakningene rundtom på botningen. Hvis det ikke er girkasse-simringen da... Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hundråførr Skrevet November 24, 2009 Rapporter Share Skrevet November 24, 2009 0.4 er litt vel lavt på motoren, hadde blitt bekymra hadde trykket falt under 1 bar på tomgang med varm motor, plutselig all i trykk kommer ikke over natta hvis det er snakk om slitne lager eller div, så du må vel fokusere på det mekaniske, ei høy fløde pumpe har nødvendigvis ikke høyt oljetrykk men det du beskriver der er farlig lavt, hva er trykker ditt når motoren er kald? har du stort sprik i mellom varm og kald motor? har du prøvd med tykkere olje? gamle motorer er ikke bestandig gla i syntetisk olje, iallefall ikke så tynn, hvis du har lavt trykk på kald motor bør du sjekke pumpa, har du turbo så MÅ du ha olje som er beregnet for det ellers lager turboen for mye varme å olja klarer ikke å henge med, har vært borti problemet du beskriver ved flere anledninger men med forskjellige svar på problemet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740-geir Skrevet November 24, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2009 (endret) motoren er en 95 model.. men det rare er at den er nyoverhalt, altså alt av lager er bytta.. leste litt i kg katalogen om oljepumpa. man bør bytte ut trykkreduksjonsventilen i pumpa.. er en stempelventil originalt og man bør sette inn en kuleventil. så tenkte å gjøre dette i morgen. muligen bytter jeg til en tykkere olje også. ved litt turtall så er det bare 2.5 bar ved varm motor og det er også for lite. på kald motor er den 3 bar. Endret November 25, 2009 av 740-geir Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hundråførr Skrevet November 26, 2009 Rapporter Share Skrevet November 26, 2009 motoren er en 95 model.. men det rare er at den er nyoverhalt, altså alt av lager er bytta.. leste litt i kg katalogen om oljepumpa. man bør bytte ut trykkreduksjonsventilen i pumpa.. er en stempelventil originalt og man bør sette inn en kuleventil. så tenkte å gjøre dette i morgen. muligen bytter jeg til en tykkere olje også. ved litt turtall så er det bare 2.5 bar ved varm motor og det er også for lite. på kald motor er den 3 bar. spør du meg så er det ikke no positivt tegn at du har så høyt oljetrykk på kald motor hvis det er på tomgang, hvis det er ved turtall bør du nok sjekk pumpa ja, hvis det er på tomgang er det garrantert lagrene, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740-geir Skrevet November 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2009 demonterte i dag og det er i hvertfall ikke lagrene... tror heller at det er underspylingsdysene.. de var åpne, de skal være lukket. åpner bare ved et visst trykk. og det skal selvfølgelig være høyere oljetrykk ved kald motor.. sier seg selv, er jo da olja er tykkest. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hundråførr Skrevet November 26, 2009 Rapporter Share Skrevet November 26, 2009 og det skal selvfølgelig være høyere oljetrykk ved kald motor.. sier seg selv, er jo da olja er tykkest. ja det er sant men ikke fra 3.0 bar på tomgang kald, til 0.4 varm da er det ikke noe selfølge lengere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740-geir Skrevet November 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2009 nei nei,, men 3 bar på kald er jo ikke så høyt. men det er variasjonen som er skremmende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hundråførr Skrevet November 26, 2009 Rapporter Share Skrevet November 26, 2009 nei nei,, men 3 bar på kald er jo ikke så høyt. men det er variasjonen som er skremmende. ja det er det jeg mener, kommer kanskje dårlig frem av meg, men er du sikker på at lagrene ikke er dårlig, selv om den er overhalt? å du er sikker på at ventilen til underspylinga ikke er åpen hele tiden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740-geir Skrevet November 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2009 (endret) ja det er det jeg mener, kommer kanskje dårlig frem av meg, men er du sikker på at lagrene ikke er dårlig, selv om den er overhalt? å du er sikker på at ventilen til underspylinga ikke er åpen hele tiden? ja.. skrudde av alle lagrene å sjekka slitasje på de.. og jeg mener at underspylingsdysee ikke skal være åpne hele tiden.. leste det i en motorteknikkbok jeg hadde liggende... er ikke 100% sikker på at de skal være tette men 3 av dysene var tette og 1 kunne jeg blåse gjennom lett så vi får se når jeg får det i sammen igjen:D Endret November 27, 2009 av 740-geir Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.