Gå til innhold

Størrelse på kabler og hvordan kabler? Kan jeg bruke Biltema kabler.

Ranger emnet

carlsberg

Anbefalte innlegg

Ja, har nå bestilg JBL pakke fra bilradiospesialsisten, og lurer på hvordan kabler jeg skal bruke. Samt om jeg kan legge alle kabler inntil hverandre, støm fra batteri, remote, og høytalerkabler. Eller kan det bli støy eller noe.

Alpine cde 9850 spilleren jeg har, har bare en utgang. Den vil bli brukt til subwooeren, så høytalerkabler må gå til spilleren.

Skal kjøpe en annen alpine spiller med 3 utganger på etterhvert. Slik at jeg får alt via forsterkeren.

Dette er JBL jeg har kjøpt:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4103&katid=40&mid=m436&id=&vn=736

og

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=59&katid=643&mid=m436&id=&vn=736

Trenger ikke det råeste og dyreste av kabler men noe som er greit, linker her til noe Biltema. Sikkert mange meninger om biltema, men det holder nok for meg tenker jeg. Noen som har erfaringer med biltema.

Som strømkabel skal jeg gå får 8mm eller 16 mm osv?

Hvis dette er rare spørsmål, så ha meg unnskyldt. Dette er første bilstereon jeg skal koble faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har blitt "lurt" til å kjøpe en pakke med 6x9" sammen med sub, så burde du få med kasser til 6x9" slik at disse ikke påvirkes av suben. Regner mad at du har planer om å ha 6x9" i hatthylla, og det blir aldri bra sammen med sub ;)

Det er synd at butikker som kaller seg spesialister selger slike ubrukelige pakkeløsninger. Du burde fått et 6,5" komp.sett du kunne montert foran isteden.

Strøm og signalkabler på hver sin side av bilen.

Sikring på pluss så nærme batteriet som mulig.

Sikringen er det SISTE du monterer ;)

Bruk y-ledd på signalkabelen din i første omgang, så du kan bruke 2 kanaler på forsterkeren til fronthøyttalerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Da legger jeg strøm og signal på hver sin side, det viste jeg ikke fra før:)

Har mailet bilradiospesialisten ang min bil og mine behov. Har en 1986 toyota carina 2. Der er det plass foran i dashbordet på hver side til 4". Så bytter ut dem originale som sitter der.

6*9" er det originalt plass til bak i bagasjerommet. Til siden for der hatthyllen ligger løst. Hattehyllen er av den typen som henger i tråd fra bagasjeromlokket. På hver side i plasten så er det laget rom til høytaler, her sitter det ikke noe originalt, bare laget plass.

6*9 vil da peke oppover, ikke noe skrått forover.

Kom nå til å tenke på om jeg skulle lagt noe støydemping der, siden hulle nedover er nokså stort og at jeg ser hjulbuen?

Vurderte slike 6*9 kasser men prøver først uten.

Har også sett at mange sier at man skal ha best lyd foran siden man sitter foran i bilen. Hvordan er det mulig i denne bilen når det ikke er noe plass i dørene osv.

Kunne kanskje hatt diskant oppe på dashen for så noen andre 4" men vet ikke om det ville blitt bedre.

Har bestilt varene over nett, så jeg har jo 14 dager angrefrist. Så hvis det stemmer at jeg burda ha mer lyd foran, så kom gjerne med forslag på hvordan:)

Hva er forvrig forskjellen på fulltone høytallere og komponent sett. Er det at diskanten er for seg selv?

SKjønte ikke helt denne:

Bruk y-ledd på signalkabelen din i første omgang, så du kan bruke 2 kanaler på forsterkeren til fronthøyttalerene"

Skal jeg bruke y-ledd på signalkabelen, slik at jeg får en som går til subwoofer og en som går til fronthøytalerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg monterte eit 3-vegs system framme i min 84 mod carina 2.

Original høgtalerplassering er jo elendigt!

Eg hadde diskant oppa dashen og monterte 4" og 6,5" i dørene.

Er selfølgeligt masse arbeid med å bygge ut dørene.

Høgtalere bak hadde eg ikkje, men ein 12" var plassert i bagasjerommet

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg legge ut bilder av døra. Og takk for at du tilyr å hjelpe, veldig snilt:)

Når det gjelder bruken av y-ledd på signalkabel for å få høytalere innom forsterkeren. Skjønner anlegget dette da?

For på spilleren så har jeg en innstilling for subwoofer, off eller on. På off så kjører spilleren bassen på front høytalerne, og på on ut på subwoofer. Hva skal jeg sette den til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider