Gå til innhold

tatt fra lappen, bedt om å møte i tingretten - ber og råd! :)

Ranger emnet

mistetlappen

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg mistet lappen for et par uker siden og sivilen mener jeg ble målt med laser i 89 km/t i 60 sonen. (etter sikkerhetsmarginen er tatt vekk) Jeg var ikke enig, og skrev under på at jeg ikke godkjente at de tok fra meg lappen. Jeg hadde kjørt i rundt 70.

Dette sa jeg også.

Nå skal jeg i tingretten snart og lurer på hva som egentlig skjer der og hva jeg bør og kan si. Hun som ringte sa simpelthen at dommeren ville avgjøre om politiet hadde grunn til å beholde lappen min.

De mener å ha målt meg med laser. Enten har de målt dette mens de kjørte etter meg (som ikke kan ha vært lenge) eller så har de stått stille et sted. Men jeg vil gjerne vite nøyaktig hvor jeg ble målt, og når de kalibrerte laseren sist. Får jeg vite dette i tingretten? Jeg har ikke fått noe skriftelig fra politiet etter jeg ble fratatt lappen.

Jeg hadde kjæresten min i bilen med meg som også kan gå god for at jeg ikke kjørt SÅ mye for fort. Hjelper det?! Eller er det liksom endelig når de har LASER, uansett hva vi sier?!

Er det noen som har noen råd til meg her? Alle svar er av interesse!

På forhånd takk! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har vel ikke lov til å bruke LASER i fart om jeg ikke husker helt feil.

Viser til GP4027

3.

3.2 Under måling skal apparatet holdes i ro. Apparatets skulderstøtte, eller 3- benstativ,

skal benyttes.

Måling skal normalt foretas ved å sikte mot kjennemerke, tilnærmet rett forfra eller

bakfra. Måling mot motorsykkel eller moped forfra, utføres ved å sikte mot

hovedlykten. Dersom måleobjektet ikke har kjennemerke, og/eller måling av særskilt

grunn er foretatt mot annen egnet flate, skal dette anføres i loggen.

Måling må bare utføres på avstander innen 20-400 meter, og der hvor operatøren har

full kontroll med målesituasjonen.

Er du sikker på at det var LASER?

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg spekulere for mye ang dette, men om politiet har alt sitt på det tørre. (Riktig kalibrering og kontrollering av utstyret brukt for å "ta" deg) så vil jeg tru det er vanskelig å komme seg unna.

Personlig, om jeg ble stoppet i en kontroll og var 100% sikker på at jeg ikke hadde kjørt så fort som kontrollen viser hadde jeg kontaktet advokat.

Men da må du være 100% også, ellers vil detta bli en jævla dyr bot.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjæresten min i bilen med meg som også…

Ingen betydning.

Du skal få opplyst nøyaktig hvordan du ble målt, fikk du ikke det på stedet tar du kontrakt og sier at du vil vite dette.

Men ellers, så sant de faktisk ikke finner feil på utstyr, så er du nok fucked.

(ps, har du sjekket speedometeret ditt?)

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tingretten er det normalt bare du, dommeren som spør og ber deg forklare deg, og en stenograf til stede.

...åsså holder du på ditt i tingretten. Ikke innrøm en dritt. Si at du kjørte i førti :ahahahhaha:

Seriøst, personlig tror jeg ikke på deg. Du sier du kjørte i 70, men ble tatt i 90 etter en sikkerhetsmargin på 10 km/t er trukket fra. Det betyr at du kjørte i hundre. Hvorfor skal politiet ta deg for noe slikt på falskt grunnlag?

Hvis en bil kommer i 100 km/t i ei 60 sone så ser man med det blotte øyet at vedkommende kjører alt for fort. Hvis du derimot virkelig hadde kjørt i kun 70, så hadde du sannsynligvis ikke blitt stoppet engang.

Beklager, men tror du har en veldig dårlig sak. Med mindre det kommer fram at politiet har bommet totalt med kalibreringen av både brilleglass og måleutstyr..

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider