Gå til innhold

Kammer

Ranger emnet


NissanPrimera

Anbefalte innlegg

Originally posted by Sven

D.v.s hvor lenge ventilen holdes åpen. 264 betyr da at ventilen er åpen i 264 av de totalt 360 gradene, som tilsvarer èn omdreining.

 

Ikke så peil på akkurat dette, men det må vel i så fall være omvendt?

Det er jo "spissen" på kam'en som åpner ventilen, og den dekker ikke 260grader av kam'en?

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bmw345

Skjønner hva du mener, men du tar desverre feil. Vet ikke sjøl hva det menes med 264graders kam, men jeg vil tippe det er tiden den er lukket. Hvis jeg ser på min kam som er en 264graders, så ser det ut som den er "åpen,innsug/utblåsning" 1/3 av de 360 gradene. Spissen kalles som oftest "knasten".

 

Du prater litt rundt deg selv Sven.

Du må forklare deg nøyere.

sven har helt rett han:)

 

Men er kun få grader den er på topp.

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget kunne jo lett misforstås:

 

D.v.s hvor lenge ventilen holdes åpen. 264 betyr da at ventilen er åpen i 264 av de totalt 360 gradene, som tilsvarer èn omdreining.
Kan jo virke som jeg mente vinkelen på kamakselen noe jeg vel egentlig gjorde da.... Veivakselen går to omdreininger for hver omdreining kamakselen går.

 

Slik skal det være:

 

 

264 graders kam: Ventilen er da åpen 264 grader målt på VEIVAKSELEN. Eks: Innsug åpner 15 grader før øvre dødpunkt. og stenger 69 grader etter nedre dødpunkt. Det blir jo 264 grader til sammen. Om åpne og lukketidene i eksempelet er helt reelle vet jeg ikke, men de er nok ikke så langt unna virkeligheten. Muligens litt sen åpning og lukking.

 

Hvis det er feil i innlegget får jeg vel skylde på manglende søvn ;) Nå er det natt for meg ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bmw345

Nå er vi inne på rett spor her ja...

 

En kvass kam har f.eks 272graders durasjon på INNSUGET. Finnes også kammer på over 300grader. Det blir da veldig mye overlapping av eksos, som resulterer i ujevn gange på tomgang. En kvass kam har også høyere løft på ventilen, som gir mer luft. En kam er konstruert til å funke best på et bestemt turtall, så hvis man vil ha en turtallsmotor, så vil det gå ut over tomgangen.... så har vi jo VTEC o.s.v da...

 

PÅ en turbobil kan det være fordel med en "snill" kam.

Dette fordi hvis det blir for mye overlapping av eksosen, så fylles ikke sylinderen ordentlig... Man kan derimot ha meget mye løft på knasten da!

 

Ikke for å være slem eller noe, men må bare pirke litt. :) heyyou

Overlapp betyr at både innsugsventil, og eksosventil står åpen samtidig, så når du skriver "overlapping av eksos" så er det ikke så godt å forstå hva det egentlig betyr.

Kammen er ikke konstruert for å funke best på et bestemt turtall, men konstruert for å funke på størst mulig turtallsområde. Det er naturlovene som gjør at kammen ikke er optimal over hele registeret. Til høyere effekt en kam er konstruert for, til mindre turtallsområde funker den optimalt i.

På ekstreme turbomotorer der toppeffekten er viktigst (les drag ol.), kjøres det ofte med ganske lang durasjon på eksos kammen også.

Høyt ventilløft er alle motorer glade i.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår