NissanPrimera Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Har drivd og titta litt på noen forskjellige kammer, og finner da ut at det er mange forskjellige typer! Men hva menes egentlig med det tallet som står først?? Feks 256 og 264?? Siter -98 Almera GTi x-95 Primera 2,0 Sri x-200sx S13 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OMR Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Durasjon Siter - 99 530dat - 05 AC F7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NissanPrimera Skrevet Januar 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Ok! Og det vil si.........? Siter -98 Almera GTi x-95 Primera 2,0 Sri x-200sx S13 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sven Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 D.v.s hvor lenge ventilen holdes åpen. 264 betyr da at ventilen er åpen i 264 av de totalt 360 gradene, som tilsvarer èn omdreining. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Originally posted by Sven D.v.s hvor lenge ventilen holdes åpen. 264 betyr da at ventilen er åpen i 264 av de totalt 360 gradene, som tilsvarer èn omdreining. Ikke så peil på akkurat dette, men det må vel i så fall være omvendt? Det er jo "spissen" på kam'en som åpner ventilen, og den dekker ikke 260grader av kam'en? Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sven Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Nei spissen på kammen åpner ikke ventilen, men det er her ventilen har sitt største løft. Du finner sikkert mange bilder av kamaksler på nettet. Studèr profilenene til disse og du vil sikkert forstå hvordan det fungerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Står en topp på spisebordet mitt her:rolleyes: , får det bare ikke til å stemme men? Det er jo 270grader av kam'en med null løft, før det går opp mot spissen. Men, men, har ikke fordypet meg så veldig inn i dette feltet:) Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sven Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Kanskje vi snakker forbi hverandre. Hva mener dere egentlig med spissen på kammen? Når jeg mener åpner ventilen mener jeg ikke punktet der ventilen er helt åpen, men derimot punktet der ventilen begynner å åpne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Originally posted by Bmw345 Skjønner hva du mener, men du tar desverre feil. Vet ikke sjøl hva det menes med 264graders kam, men jeg vil tippe det er tiden den er lukket. Hvis jeg ser på min kam som er en 264graders, så ser det ut som den er "åpen,innsug/utblåsning" 1/3 av de 360 gradene. Spissen kalles som oftest "knasten". Du prater litt rundt deg selv Sven. Du må forklare deg nøyere. sven har helt rett han:) Men er kun få grader den er på topp. Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sven Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Dette innlegget kunne jo lett misforstås: D.v.s hvor lenge ventilen holdes åpen. 264 betyr da at ventilen er åpen i 264 av de totalt 360 gradene, som tilsvarer èn omdreining. Kan jo virke som jeg mente vinkelen på kamakselen noe jeg vel egentlig gjorde da.... Veivakselen går to omdreininger for hver omdreining kamakselen går. Slik skal det være: 264 graders kam: Ventilen er da åpen 264 grader målt på VEIVAKSELEN. Eks: Innsug åpner 15 grader før øvre dødpunkt. og stenger 69 grader etter nedre dødpunkt. Det blir jo 264 grader til sammen. Om åpne og lukketidene i eksempelet er helt reelle vet jeg ikke, men de er nok ikke så langt unna virkeligheten. Muligens litt sen åpning og lukking. Hvis det er feil i innlegget får jeg vel skylde på manglende søvn ;) Nå er det natt for meg ihvertfall :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Ok, skjønner litt mer da, tror jeg:rolleyes: Sent for meg også:D Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kroffer Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Hvordan vil det fungere i forhold til en kvass-kam? Siter æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Originally posted by Bmw345 Nå er vi inne på rett spor her ja... En kvass kam har f.eks 272graders durasjon på INNSUGET. Finnes også kammer på over 300grader. Det blir da veldig mye overlapping av eksos, som resulterer i ujevn gange på tomgang. En kvass kam har også høyere løft på ventilen, som gir mer luft. En kam er konstruert til å funke best på et bestemt turtall, så hvis man vil ha en turtallsmotor, så vil det gå ut over tomgangen.... så har vi jo VTEC o.s.v da... PÅ en turbobil kan det være fordel med en "snill" kam. Dette fordi hvis det blir for mye overlapping av eksosen, så fylles ikke sylinderen ordentlig... Man kan derimot ha meget mye løft på knasten da! Ikke for å være slem eller noe, men må bare pirke litt. :) heyyou Overlapp betyr at både innsugsventil, og eksosventil står åpen samtidig, så når du skriver "overlapping av eksos" så er det ikke så godt å forstå hva det egentlig betyr. Kammen er ikke konstruert for å funke best på et bestemt turtall, men konstruert for å funke på størst mulig turtallsområde. Det er naturlovene som gjør at kammen ikke er optimal over hele registeret. Til høyere effekt en kam er konstruert for, til mindre turtallsområde funker den optimalt i. På ekstreme turbomotorer der toppeffekten er viktigst (les drag ol.), kjøres det ofte med ganske lang durasjon på eksos kammen også. Høyt ventilløft er alle motorer glade i. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kroffer Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 takk takk! Dette var veldig lærerikt! :) Siter æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NissanPrimera Skrevet Januar 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Takk for masse svar!! da skulle vel ikke valget være så vanskelig da, når begge kammene koster like mye?!!? Jo høyere tall jo bedre:D Siter -98 Almera GTi x-95 Primera 2,0 Sri x-200sx S13 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.