Sven Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Takk for masse svar!! da skulle vel ikke valget være så vanskelig da, når begge kammene koster like mye?!!? Jo høyere tall jo bedre Nei det er ikke nødvendigvis bedre med høyere tall. Høyere tall betyr at ventiler en åpen i en lenger periode og dette kan føre til ustabil tomgang og veldig dårlig bunndrag (hvis durasjonen er alt for lang), men gir bedre effekt på høye turtall. Kun durasjonen sier egentlig ganske lite om en kam. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sven Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Takk for masse svar!! da skulle vel ikke valget være så vanskelig da, når begge kammene koster like mye?!!? Jo høyere tall jo bedre Nei det er ikke nødvendigvis bedre med høyere tall. Høyere tall betyr at ventiler en åpen i en lenger periode og dette kan føre til ustabil tomgang og veldig dårlig bunndrag (hvis durasjonen er alt for lang), men gir bedre effekt på høye turtall. Kun durasjonen sier egentlig ganske lite om en kam. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NissanPrimera Skrevet Januar 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Ok!! får høre litt på noen andre primera forum om hva som er det beste... Har noen kroner til overs nå så jeg vet ikke helt hva det blir enda!! Veit ikke helt hva jeg har lyst til.... Lakkere alle lister/dørhåndtak osv, kammer, eller grenrør..... Veit også at jeg må ha meg nye felger før sommern... Det er vanskelig dette her, så vi får se hva det blir!! Siter -98 Almera GTi x-95 Primera 2,0 Sri x-200sx S13 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Tipper den råeste kammen som fremdeles tillater hydrauliske ventilløftere vil gi bra med effekt uten at det det går så hardt ut over bunndrag og lommebok. Skikkelig sinte kammer krever ombygging til mek. ventilløftere med strammere evt doble ventilfjærer pluss div. Dette for å sikkert kunne "varve" motoren opp i de turtall der kammen gir best fyllingsgrad og effekt. Dette blir da en ganske stor ekstrakostnad. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 Det du må tenke på er at høye løft stjeler meir effekt for å løfte, og at det er løftearealet som er mest interesant, og ikkje bare maks løft og durasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 Originally posted by Bmw345 Kammen vil alltid "funke" best på et bestemt turtall! Alle turtall utenom dette vil den ikke gi full effekt. Litt dårlig forklart det med overlappingen... Til min motor ble det foreslått en kam med lite overlapping. Men så har jeg ikke tenkt meg over 6200rpm heller da! Vil ha mest rundt 4-4500rpm. Any given camshaft will be perfect only at one engine speed. At every other engine speed, the engine won't perform to its full potential. A fixed camshaft is, therefore, always a compromise. This is why carmakers have developed schemes to vary the cam profile as the engine speed changes. Hentet fra denne siden: http://auto.howstuffworks.com/camshaft.htm Tror du misforstår litt. Jeg også vet at kammen ikke funker optimalt på alle turtall, men de gjør ikke slik at den funker bare på ett bestemt turtallsområde med vilje. Hadde det vært opp til de som lagde kammen, så hadde nok kammen funket over hele registeret. Originally posted by Zagato Det du må tenke på er at høye løft stjeler meir effekt for å løfte, og at det er løftearealet som er mest interesant, og ikkje bare maks løft og durasjon. Klart det, alt må stå i stil. Blir selvfølgelig ikke bedre til mere løft man har. Men de første par mm gjør underverker for arealet da ventilen ser ut som en " Y " , hvis du skjønner hva jeg mener. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Januar 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2004 Skjønner jo at det er det du mener nå, men sånn du skrev det først så sto det jo at de lager kammen slik at den har ett lite register med vilje. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Februar 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2004 Ideelt skal kamløftet være firkantet. Men det er jo umulig av ehh.. fysiske årsaker ;) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedern Skrevet Mars 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 Hvorfor er det ingen som snakker om løftet på kammen?? En kam med 280 grader duration og 8 i løft gir ikke mer pulver en en kam på 275 grader og 11 i løft f.eks! Det er jo løftet på kamen som bestemmer hvor mye ventilen skal åpne ikke durationen! Siter JN Racing: http://home.broadpark.no/~dhnielse/ Team Lotus Norway: http://team-lotus.nu ------------------------------------------------ * 05' Citroën C4 VTR Coupé * 87' Citroën AX Rally Gruppe N1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Mars 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 Viss du ser på linken til Mobeck forstår du betre det med åpningsareal. Har planer om 286 gr med 10,65 i løft på begges sider fra catcams i Abarthen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedern Skrevet Mars 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 skjønner hva de mener! Bygger motorene til rally bilen og banebilen min selv jeg, så jeg har litt erfaring med taiming av kammer og kjøp av de! Siter JN Racing: http://home.broadpark.no/~dhnielse/ Team Lotus Norway: http://team-lotus.nu ------------------------------------------------ * 05' Citroën C4 VTR Coupé * 87' Citroën AX Rally Gruppe N1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet Mars 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 hvordan fungerer VTEC, neo VVL osv da? hvis det er variable ventiltider, hvordan i helsikke ser kammen ut, hvis de har en mekanisk kam... eller er det elektriske motorer som sitter og åpner ventilene? :rolleyes: *lurer fælt* noen som har linker til bilder osv på disse? Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedern Skrevet Mars 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 Ta en titt her hvis du lurer på VTEC motorene hil honda! http://asia.vtec.net/spfeature/vtecimpl/vtec1.html Siter JN Racing: http://home.broadpark.no/~dhnielse/ Team Lotus Norway: http://team-lotus.nu ------------------------------------------------ * 05' Citroën C4 VTR Coupé * 87' Citroën AX Rally Gruppe N1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ossen Skrevet Mars 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 Originally posted by Zagato Viss du ser på linken til Mobeck forstår du betre det med åpningsareal. Har planer om 286 gr med 10,65 i løft på begges sider fra catcams i Abarthen. Ser dere er inne på mobeck.. Har faktsik bilen min liggende der inne og tallene er 270gr med 10,75 i løft. Alltid lurt på hva 10,75 betydde egentlig, men nå begynner jeg å skjønne tegningen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedern Skrevet Mars 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 Løftet på kammen din! Dvs mål basisen på kammen og deretter mål høyden det er differansen der som er løftet! Siter JN Racing: http://home.broadpark.no/~dhnielse/ Team Lotus Norway: http://team-lotus.nu ------------------------------------------------ * 05' Citroën C4 VTR Coupé * 87' Citroën AX Rally Gruppe N1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.