Gå til innhold

Kammer

Ranger emnet


NissanPrimera

Anbefalte innlegg

Takk for masse svar!! da skulle vel ikke valget være så vanskelig da, når begge kammene koster like mye?!!? Jo høyere tall jo bedre

 

Nei det er ikke nødvendigvis bedre med høyere tall. Høyere tall betyr at ventiler en åpen i en lenger periode og dette kan føre til ustabil tomgang og veldig dårlig bunndrag (hvis durasjonen er alt for lang), men gir bedre effekt på høye turtall. Kun durasjonen sier egentlig ganske lite om en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse svar!! da skulle vel ikke valget være så vanskelig da, når begge kammene koster like mye?!!? Jo høyere tall jo bedre

 

Nei det er ikke nødvendigvis bedre med høyere tall. Høyere tall betyr at ventiler en åpen i en lenger periode og dette kan føre til ustabil tomgang og veldig dårlig bunndrag (hvis durasjonen er alt for lang), men gir bedre effekt på høye turtall. Kun durasjonen sier egentlig ganske lite om en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!! får høre litt på noen andre primera forum om hva som er det beste...

Har noen kroner til overs nå så jeg vet ikke helt hva det blir enda!! Veit ikke helt hva jeg har lyst til.... Lakkere alle lister/dørhåndtak osv, kammer, eller grenrør..... Veit også at jeg må ha meg nye felger før sommern... Det er vanskelig dette her, så vi får se hva det blir!!

-98 Almera GTi

 

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper den råeste kammen som fremdeles tillater hydrauliske ventilløftere vil gi bra med effekt uten at det det går så hardt ut over bunndrag og lommebok. Skikkelig sinte kammer krever ombygging til mek. ventilløftere med strammere evt doble ventilfjærer pluss div. Dette for å sikkert kunne "varve" motoren opp i de turtall der kammen gir best fyllingsgrad og effekt. Dette blir da en ganske stor ekstrakostnad.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bmw345

Kammen vil alltid "funke" best på et bestemt turtall!

 

Alle turtall utenom dette vil den ikke gi full effekt.

 

 

Litt dårlig forklart det med overlappingen...

Til min motor ble det foreslått en kam med lite overlapping. Men så har jeg ikke tenkt meg over 6200rpm heller da! Vil ha mest rundt 4-4500rpm.

 

 

Any given camshaft will be perfect only at one engine speed. At every other engine speed, the engine won't perform to its full potential. A fixed camshaft is, therefore, always a compromise. This is why carmakers have developed schemes to vary the cam profile as the engine speed changes.

 

Hentet fra denne siden:

http://auto.howstuffworks.com/camshaft.htm

 

Tror du misforstår litt. Jeg også vet at kammen ikke funker optimalt på alle turtall, men de gjør ikke slik at den funker bare på ett bestemt turtallsområde med vilje. Hadde det vært opp til de som lagde kammen, så hadde nok kammen funket over hele registeret.

 

 

 

 

Originally posted by Zagato

Det du må tenke på er at høye løft stjeler meir effekt for å løfte, og at det er løftearealet som er mest interesant, og ikkje bare maks løft og durasjon.

 

Klart det, alt må stå i stil. Blir selvfølgelig ikke bedre til mere løft man har. Men de første par mm gjør underverker for arealet da ventilen ser ut som en " Y " , hvis du skjønner hva jeg mener.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hvorfor er det ingen som snakker om løftet på kammen?? En kam med 280 grader duration og 8 i løft gir ikke mer pulver en en kam på 275 grader og 11 i løft f.eks! Det er jo løftet på kamen som bestemmer hvor mye ventilen skal åpne ikke durationen!

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner hva de mener! Bygger motorene til rally bilen og banebilen min selv jeg, så jeg har litt erfaring med taiming av kammer og kjøp av de!

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan fungerer VTEC, neo VVL osv da?

hvis det er variable ventiltider, hvordan i helsikke ser kammen ut, hvis de har en mekanisk kam... eller er det elektriske motorer som sitter og åpner ventilene? :rolleyes:

 

*lurer fælt*

 

noen som har linker til bilder osv på disse?

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zagato

Viss du ser på linken til Mobeck forstår du betre det med åpningsareal.

Har planer om 286 gr med 10,65 i løft på begges sider fra catcams i Abarthen.

 

Ser dere er inne på mobeck.. Har faktsik bilen min liggende der inne og tallene er 270gr med 10,75 i løft. Alltid lurt på hva 10,75 betydde egentlig, men nå begynner jeg å skjønne tegningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår