Gå til innhold

Temp sensor 30NE

Ranger emnet

Sonax

Anbefalte innlegg

Har problemer med at min Omega 88 mod 3000 med 30NE motor ruser ei stund når den blir varm. For meg virker det som at kaldstartfunksjon "henger" seg. For når bilen har vært god og varm ei stund, forsvinner problemet.

Kort forklart, tomgangsregulatoren får feil signal, og har kaldstartåpning for lenge, selv etter at motoren egentlig er varm.

Hvor ligger temp sensoren som gir signalet til ECU som forteller at motoren er kald eller varm?

Håper noen har peiling, for den eneste jeg vet om, er den på termostathuset, og den er jo bare til målern inni bilen.

Takker på forhånd for svar.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre at når dem plages med rusing på mercedes, så kan det være releet til tomgangsregulatoren også som begynne bli mindre bra. Var ikke klar over den sto over rele i det heletatt jeg.

Noen som vet hvor det står plassert henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe relè på tomgangsmotoren på Mercedes, det er ett relè som fungerer som overspenningsvern som beskytter bilens følsomme elektronikk, og tomgangsmotoren får jo til slutt strømmen sin via dette.

Sjekk tomgangsbryter/spjeldvinkelføler.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, bare jeg som har misforstått det som ble skrevet altså.

Har sjekket spjeldvinkelføleren ved flere anledninger, og den slår ut som den skal, får 0.0 i kjørekomputeren når jeg slipper gassen i en fart som tillater bensinsparing. (Det kjennes jo også i bilen at det bremser gått når den får mindre bensin)

Hva annet kan få den til å oppføre seg slik. Etter at den har vært skikkelig varm ei stund, slutter den å ruse, om den har gått stabilt høyt, eller hoppet opp og ned hele tiden, og legger seg da fint på 1.9-2.1 liter i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider