Olav'n Skrevet November 25, 2009 Rapporter Share Skrevet November 25, 2009 Blir litt overaska om alt det negative det sies om VM motoren. Har hatt 2 stk Cherokee'er med henholdsvis 180' og 330' km på telleren. Har kun hatt de vanlige småproblemene med støtstenger og glødeplugger. Litt problem med tungstart pga diesel som randt tilbake til tanken. Easy fix :thumb Er sikker litt upartisk ettersom eg har jobba med disse motorene i Marine utgave. og vore på kurs i Bologna VM motori. Det som er saken nå, har handla meg en -96 modell med dette berømte registeret, ingen ulyd 240' km. Hvor mye arbeid er det å skifte registeret, er litt mer knotete å skrue på denne enn Jeep'n eller båt hvor en ved større rep tar ut motoren ? Noen som har gjort dette ? Olav Siter http://www.cardomain.com/ride/2233875 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet November 25, 2009 Rapporter Share Skrevet November 25, 2009 Det er litt arbeid å skifte register fordi det som du sier er trangt. Men det høres ut som om dette ikke skal være noe problem for deg i og med at du kjenner motorene. Når det gjelder registeret så skiftet vi til et dobbelt kjede som skal holde lengre. Det var mye arbeid med å dra av kjededrev og greier, men det gikk til slutt. Vi kjøpte dette settet gjennom oslo Sylinderservice. Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skodaracing Skrevet November 27, 2009 Rapporter Share Skrevet November 27, 2009 Det doble kjede holder litt lenger,men de ryker de også...sjekk at oljetrykket også er korrekt,vært litt problemer på den siden og. Viktig å merke seg at anbefalt olje for denne motoren er 15w40 Mineral. Siter 2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT, 1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html "Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav'n Skrevet November 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2009 Det doble kjede holder litt lenger,men de ryker de også...sjekk at oljetrykket også er korrekt,vært litt problemer på den siden og. Viktig å merke seg at anbefalt olje for denne motoren er 15w40 Mineral. Dette dobble kjedet, er det kittet som lages i Polen eller annet. Dette polske koster jo ein arm og ein fot... Siter http://www.cardomain.com/ride/2233875 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 27, 2009 Rapporter Share Skrevet November 27, 2009 Den motoren har vel lite å gjøre i bil, rett og lett for de idiotiske løsningene som er valgt, som gjør den veldig upraktisk, og at jeep greier å trykke den langt inni torpedoen på enkelte gjør det ikke mere praktisk. I ett godt gammeldags motorrom med god plass ville det kanskje vært noe greiere, men slik den har pleid å bli montert så gjør det den særdeles upraktisk, den har jo også ofte topp og støtstangsproblemer. For så vidt greit nok med løsninga med 4 topper, da man kan slippe å skifte alle ved problemer, men får man av en og en? Noen bra motor for bruk i bil kan det ikke sie å være, men jeg tror nok den var billig i innkjøp for fabrikantene som har brukt den. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav'n Skrevet November 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2009 Den motoren har vel lite å gjøre i bil, rett og lett for de idiotiske løsningene som er valgt, som gjør den veldig upraktisk, og at jeep greier å trykke den langt inni torpedoen på enkelte gjør det ikke mere praktisk.I ett godt gammeldags motorrom med god plass ville det kanskje vært noe greiere, men slik den har pleid å bli montert så gjør det den særdeles upraktisk, den har jo også ofte topp og støtstangsproblemer. For så vidt greit nok med løsninga med 4 topper, da man kan slippe å skifte alle ved problemer, men får man av en og en? Noen bra motor for bruk i bil kan det ikke sie å være, men jeg tror nok den var billig i innkjøp for fabrikantene som har brukt den. Må bare si at dette som du sier er vel dine egne meninger :thumb.Har utelukkende bare gode erfaringer. I cherokee'n er det hverfall god plass. Litt trangt ved starteren men ellers OK. Er nå på den 3 vm motoren/ bilen og de har alle funka bra. Støtstang problemet er noe som koster 400kr og 20 min jobb. Sprukne topper er noe som eg personlig tror kommer av folks misbruk. Dette er en dieselmotor som skal bli varm før den belastes. Forovrig som alle motorer skal. Men de termiske belasningene på en diesel er større en på en bensin. I marine så funker disse motorene kjempebra. Marine er og "oppoverbakke" hele tiden. det som de fleste båteiere gjør er å strte motoren når de går ombord og lar den bli varm. Registeret er en annen sak ikke noe suksess men i jeep'n er det hjul ikke kjede. Tror det finnes mange dårligere dieselmotorer. Forøvrig så er motorkonsruksjonen til VM med lagerleiene i blokka kjempebra og sterk. Siter http://www.cardomain.com/ride/2233875 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 27, 2009 Rapporter Share Skrevet November 27, 2009 Jeg har ikke den store egneerfaringen, men den lille jeg har, så har den noen småproblemer den ikke burde hatt, som f. eks støtstengene, som er både kjapt og billig å fikse, også sliter de litt med toppene, noe som er litt overraskende med tanke på lengda. Eneste gangen jeg selv har skrudd på dette, var faktisk i en cherokee(litt usikker på modelle, men de halvrunde om du skjønner), der kom bilen for at den gikk dårlig og fuska/rista, viste seg at den ikke gikk en sylinder, av med toppdekslet som var en liten utfordring i seg selv på den bilen, finner ut at en ventil står åpen, viser seg at noe har kilt seg(pusher?) så ventilen ikke lukker, så har sto det helt åpent til innsuget på sylinder 4. Er ikke plass til å ta ut toppen(e), motor må ut av bilen, ringer til merkeverksted å får verifisert det, og de hadde vært borti det før, og fikk ett anslag på hvor lang tid det ville ta, og vi finner ut at siden vi ikke har kjennskap til jobben sender vi bilen /kunden dit. Det som egnetlig er problemet er bilen, og måten den er montert i bilen på, det er jo ikke akkurat noen stor sak å løfte av toppene å komme til for å finne feilen, bare man har plass til det. Det er en fillefeil, som ikke var helt uvanlig tydeligvis, men burde vært unødvendig, og pga bilen den er montert i skaper det store kostnader. Som jeg prøvde å si i forrige innlegg, motoren har noen fillefeil, som egentlig ikke er så ille, men en del av bilene den står i skaper komplikasjoner ved reparasjon av dem, altså bil og motor er ikke tilpasset hverandre godt nok. Det er min mening, og min erfaring. En annen ting, jeg vil heller ha en motor som har jobbet tildels hardt, enn en som bare har gått uten noe motstand, den som faktisk har jobba, eller gått i motbakke som du sier, har sannsynligvis både bedre komp og mindre nedsoting enn den som ikke har det, en som er ihjelkjørt er noe annet. Så jeg vil tro at en motor i en båt lever ett bedre liv, enn en i en bil, tildels for at de har motstand hele tiden. Men som jeg sier, jeg har ikke stor egenerfaring med disse. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skodaracing Skrevet November 27, 2009 Rapporter Share Skrevet November 27, 2009 Jeg har ikke den store egneerfaringen, men den lille jeg har, så har den noen småproblemer den ikke burde hatt, som f. eks støtstengene, som er både kjapt og billig å fikse, også sliter de litt med toppene, noe som er litt overraskende med tanke på lengda. Eneste gangen jeg selv har skrudd på dette, var faktisk i en cherokee(litt usikker på modelle, men de halvrunde om du skjønner), der kom bilen for at den gikk dårlig og fuska/rista, viste seg at den ikke gikk en sylinder, av med toppdekslet som var en liten utfordring i seg selv på den bilen, finner ut at en ventil står åpen, viser seg at noe har kilt seg(pusher?) så ventilen ikke lukker, så har sto det helt åpent til innsuget på sylinder 4. Er ikke plass til å ta ut toppen(e), motor må ut av bilen, ringer til merkeverksted å får verifisert det, og de hadde vært borti det før, og fikk ett anslag på hvor lang tid det ville ta, og vi finner ut at siden vi ikke har kjennskap til jobben sender vi bilen /kunden dit. Det som egnetlig er problemet er bilen, og måten den er montert i bilen på, det er jo ikke akkurat noen stor sak å løfte av toppene å komme til for å finne feilen, bare man har plass til det. Det er en fillefeil, som ikke var helt uvanlig tydeligvis, men burde vært unødvendig, og pga bilen den er montert i skaper det store kostnader. Som jeg prøvde å si i forrige innlegg, motoren har noen fillefeil, som egentlig ikke er så ille, men en del av bilene den står i skaper komplikasjoner ved reparasjon av dem, altså bil og motor er ikke tilpasset hverandre godt nok. Det er min mening, og min erfaring. En annen ting, jeg vil heller ha en motor som har jobbet tildels hardt, enn en som bare har gått uten noe motstand, den som faktisk har jobba, eller gått i motbakke som du sier, har sannsynligvis både bedre komp og mindre nedsoting enn den som ikke har det, en som er ihjelkjørt er noe annet. Så jeg vil tro at en motor i en båt lever ett bedre liv, enn en i en bil, tildels for at de har motstand hele tiden. Men som jeg sier, jeg har ikke stor egenerfaring med disse. Går greit å få ut toppene med motoren i bilen. Siden du nevner en "halvrund" type Cherokee lurer jeg på om du tenker på Gr.Cherokee 99-04 med 5 sylindret VM motor? Disse er det trangt i ja, men går ved å senke motoren på ene siden,så får man toppene ut. Litt banning blir det jo,men det går... :D Siter 2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT, 1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html "Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav'n Skrevet Desember 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2009 Noen som vet hvor like disse motorene er ? Cherokee motoren har jo ikke dette berømte registeret. Stelle til en Cherokee motor og sette i eller bruke registeret og kammen fra denne ? Olav Siter http://www.cardomain.com/ride/2233875 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Desember 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2009 Dette dobble kjedet' date=' er det kittet som lages i Polen eller annet. Dette polske koster jo ein arm og ein fot...[/quote'] Ja det kosta en arm og en fot! 12.000 betalte vel vi? Men det innholder også mye så jeg synes ikke prisen er ille i forhold til hva du får. Hadde dette vært en originaldel fra Chrysler hadde det vel kostet 50-60.000 tenker jeg. Det er synd hvis det viser seg at også disse kjedene ryker, da er det på en måte ikke noe å gjøre med disse motorene... På den annen side beviser jo dette at det ikke er kjedet som er hovedproblemet, men antagelig resonanssvingninger i kjedet og antagelig oljetrykk. Hvis din har gått 240.000 uten problemer så kanskje du har vært heldig og fått en bil med tighte toleranser? Jeg vet ikke om motorene fra Cherokee, men det er nok mulig å sette inn en eldre Voyager-motor fra før 96, men denne har jo helt annen motorstyring, gasswire i stedet for fly-by-wire osv så det er ikke bare snakk om plug and play. Hadde du hatt en sen 97-modell som vi hadde (viste det seg) så hadde du kunne satt i en 98-modell motor uten kjede. De 98-modell kompatible motorene har rektangulær plugg på til dieselpumpa, de eldre har rund plugg. Det er litt ille å si dette, men jeg anbefaler deg egentlig å selge så lenge den går og se etter en uten kjede. Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.