Gå til innhold

Utdanning som Lakkerer

Ranger emnet


wildstyle

Anbefalte innlegg

noen som har tatt utdanning som lakkerer og kan fortelle litt om det. Hvor lang er utdanning, hvilke skoler anbefales.

Hva lærer man og hva skal en kunne. spesielle opptakkskrav?

og er det veldig vanskelig å lære seg å lakkere?

er yrket greit betalt? hvordan er det når du har jobbet med det noen år, er det fare for å utvikle noen sykdommer pga. avgasser?

 

håper på svar :)

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig utdanningsvei er vel:

- VG1 Teknikk og Industriell Produksjon

- VG2 Bilskade, lakk og karosseri

- 2 år som lærling i bedrift

Etter disse 4-4,5 årene får du fagbrev.

 

 

Har hørt at etter en god del år får du sinnsykt skrumpete og ekle hender, pga så mange kjemikalier osv du er borti hele tiden.

 

Mer enn det vet jeg ikke. :p

 

du kan lese intervju med to unge billakkerere her og her.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkerer kan du helt fint bli uten å gå noe som helst skole.

Det er en regel som sier at har du jobbet på et lakkverksted i 5 år,slipper du skole for å ta fagbrevet.Da er det bare eksamen...teoretisk og praktisk.

 

Jeg begynte som bilklargjører i Oslo i 2003 og jobbet meg opp derfra til lakkerer.Ble først avd.leder på klargjøringen.Så kom eg meg ut på gulvet og fikk ansvaret der for å dele ut jobber og hvilke biler som skulle inn i boksen og når.

Så ble jeg formann for hele verkstedet(sjefens høyre hånd),med ansvar for kunder,biler,ansatte osv...

Flyttet så til Bergen og fikk en ny start her igjen.

 

Stortrives med jobben og gleder meg til å gå på jobb hver dag.

Det at man får stygge hender kan jeg ikke helt si meg enig i...Jobbet med dette i snart 7 år og ikke merket noe som helst enda...Er man flink til å bruke hansker,maske osv,da slipper man dette.

 

Lønnen som billakkerer varierer over hele landet.

Men det kommer også mye ann på hva du selv gjør det til...Lønnen kommer etter innsats.Vi har også et godt bonus system som gjør at man kan hente ut alt fra 0-15.000 ekstra hver mnd...Men dette går jo også på at alle står på og gjør det de skal.

 

Hvis du liker å drive med bil,så er det vel egentlig bare å hoppe innom forskjellige verksteder og høre om de trenger en hjelpearbeider.Det er også bedre bet enn lærlinglønnen...

 

Lykke til;)

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle yrker går HMS framfor alt. Det vil si Helse, Miljø og sikkerhet. Det innebærer blant annet at du sikrer deg mot avgasser og kjemikalier når du er på jobb. Hvis du i praksis benytter deg av hansker, støvmasker osv skal du ikke ta skade av det.

 

Som billakkerer må du ha tolmodighet, stødige hender og være nøye. Har du de egenskapene? Å lære seg å lakkere er som alle andre ting en individuell ting, og avhenger av deg.

 

Som alle andre yrker går trivsel foran lønn, så det skal du ikke fokusere altfor mye på. Men lønna er ikke den beste, og ingen som fikser på bil får særlig godt betalt.

 

Det er fordeler og ulemper ved å være lærling.

Du har kortere opplæringstid, og mer fokus på opplæring. Du har masse rettigheter som arbeidstaker, og har en trygg arbeidsplass.

Ulempen er vel først og fremst dårlig lønn, men den stiger. Som hjelpearbeider kan du forvente alt fra 110-160 kroner i timelønn. Lønning av hjelpearbeidere er veldig forskjellig fra arbeidsplassene.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig og dårlig lønn...Kommer mye ann på hvor flink du er også og hva man ser på som en god inntekt.Som sagt,trivsel foran lønn.Så lenge man klarer og betale regninger og ha det gøy utenom,så kan man vel si at man har en god lønn;)

 

Til Wildstyle

 

Ser ut som om du har en Hyundai Coupe...Her har du hjemmesiden til lillebroren min som har stylet 2 sånne som du har og en litt nyere...

 

http://www.stylingteam.piczo.com

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig og dårlig lønn...Kommer mye ann på hvor flink du er også og hva man ser på som en god inntekt.Som sagt,trivsel foran lønn.Så lenge man klarer og betale regninger og ha det gøy utenom,så kan man vel si at man har en god lønn;)

 

Til Wildstyle

 

Ser ut som om du har en Hyundai Coupe...Her har du hjemmesiden til lillebroren min som har stylet 2 sånne som du har og en litt nyere...

 

http://www.stylingteam.piczo.com

 

 

har vert innom der før faktisk, men har aldri lagt merke til den rosa coupeen. fikk litt inspirasjon av den.

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det ikke bare er å melde seg opp som lakkerer etter 5 år i hvilken som helst jobb. Du må dokumentere at det er lakkerer du jobber som. Denne ordningen ble til for å sikre eldre arbeidstagere uten skolegang. En del av utdanningsdirektoratets plan for at alle skal få muligheten til å ta ett fagbrev.

 

Fordelen med å gå på skole er at du kanskje ikke har lyst til å begynne i denne jobben alikevel. Mange som går Vg1 Teknikk og Industriell Produksjon ønsker å gå mot bil, men etter en tid så ser de at andre fagretinger også er spennende. Ved å prøve bransjen så er det mange som ser at det ikke er "american hotrod" tilstander de skal jobbe i, men en krevende jobb!

 

Når det gjelder lønn så er de fleste fagretninger innenfor bil helt greit betalt i forhold til den korte utdanningen. De tjener omtrent det samme som en sykepleier med helt andre krav og utfordringer. Så lønna er vel omtrent i øverste sjikt.

 

HMS er generelt blitt mye bedre i alle bransjer. Det stilles sterkere krav til hver enkelt arbeidstager og arbeidsplass. Når alt kommer til stykket så er det DU selv som bestemmer åssen helsen din vil være i fremtiden. Bruker du verneutstyr som forespeilet så vil du ikke ha noe problem med å stå i jobben lenge. Det er alle disse snarveiene som skader folk. Skulle bare forte meg å tørke av med tynner her og der osv.... Akkurat der og da virker det ikke farlig, men i lengden... :)

 

Ønsker deg lykke til med yrkesvalget, og prøv ut flere før du bestemmer deg.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår