Gå til innhold

Billån som 18 år gammel uten fast inntekt?

Ranger emnet

kjetilbm

Anbefalte innlegg

Jeg måtte ta opp ett lån på bil på en slik sum.

Det jeg gjorde, jeg snakka med banken, spurte om mulighetene til lån på 20 000, og jeg hadde kausjonist.

Med pappa som kausjonist fikk jeg og veldig god rente(tross annen bank) pga. at han hadde fast eiendom/formue.

Lånet betalte jeg ned på 10-11 mnd med 2000,- i mnd. Altså jeg tapte bare noen 100-lapper på å låne vs. spare.

Har du ikke den muligheten, så bør du la være, Billån får du ikke på så liten sum uansett.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil som er verdt 25 000 kroner bruker du bare ansvar og evt brann/tyveri forsikring til. Det er ikke noe poeng i å bruke 5000 i egenandel hvis du skulle skade bilen. De pengene du bruker på å fikse opp bilen vil du snaut få igjen uansett. Dermed er det ikke lønnsomt å fikse opp en bil i den prisklassen, hvis ikke du kan gjøre det billig og uten å bruke forsikringen.

Etter mitt syn er det tullete av deg å kjøpe bil. Du har ikke råd til bilen, og du er ikke egnet til å ta opp lån når du ikke har fast inntekt/jobb. Du har heller ikke råd til å eie, vedlikeholde og kjøre bilen.

Et lite regnestykke..

I løpet av et år vil bilen koste deg 50 000 kroner medregnet eie, vedlikehold og bensin. I tilegg må du betale ned på evt banklån til bilen. Så om du for eksempel låner i banken må du nok betale 1500 kroner i måneden i tilegg. Altså vil du totalt bruke oppmot 70 000 kroner på den bilen over en periode på 1 år. I tilegg kommer mat, klær osv.

Har du penger til dette? Har du penger til å leve utenom bilen? Jeg synes du skal droppe bilkjøpet til du har fast inntekt og jobb.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for alle svar. :)

Det er mange gode poeng her, og etter litt tenking har jeg kommet fram til at jeg har rett og slett ikke råd til å drifte egen bil. Hvertfall ikke i den økonomiske situasjonen jeg er i per skrivende stund.

Takk igjen for mange gode poeng og innspill. Hjalp meg til å unngå å gjøre noe dumt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for alle svar. :)

Det er mange gode poeng her, og etter litt tenking har jeg kommet fram til at jeg har rett og slett ikke råd til å drifte egen bil. Hvertfall ikke i den økonomiske situasjonen jeg er i per skrivende stund.

Takk igjen for mange gode poeng og innspill. Hjalp meg til å unngå å gjøre noe dumt. :)

Strålende god avgjørelse som viser at du tenker voksent :)

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står ikke på egne ben når du går VGS og jobber 10 timer i uka.. Bit i det sure eplet å snakk med foreldra dine.

Hvor mye tjener du i måneden? 2000?

En tank bensin er kjapt 5-600 kroner. Olje er 100 om du kjøper billige greier. Vindusviskere er jo dyrt det også. Nevnte jeg forsikring som IKKE blir billig uansett faen siden du er 18 år og aldri har eid bil før?

Når jeg var lærling på første året, så tjente jeg 5-7500 i måneden. Da hadde jeg en Toyota Camry fra 83. Den fylte jeg så og si bare olje og bensin på. Men åkke som altså, den bilen tok en STOR del av lønna. Takk gud for at jeg bodde hjemme da..

Poenget mitt er, hardt og brutalt: Du har ikke råd til bil. Du tjener for lite. Punktum finale.

Det eneste du har håp om, er at foreldra dine sponser seg, eller om du greier å skaffe deg mer arbeid.

Bil er dyrt - End of story.

EDIT: Hmf, så at du hadde kommet fram til samme konklusjon som meg allerede. Oh well.

Lenke til kommentar
Del på andre sider