Gå til innhold

Dynamo til primera

Ranger emnet

sirsnare

Anbefalte innlegg

Har sett noen her som vet hvordan en regner ut hvor stor dynamo en trenger, noe jeg ikke kan..Og lurer på hvor stor dynamo jeg vil trenge til anlegget mitt og bilen, og hvor jeg kan få tak i en som passer til min primera.

bassere er 2stk som er 700w rms

forsterker er enten 2x700w rms, eller en 1x1000rms..Vet ikke helt hvem jeg kvitter meg med..

Vet ikke hva mer som må oppgis jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

I ditt tilfelle ville ikke jeg satset på å oppgradere dynamo med det første.. Det fins ting som er mye lettere å billigere å gjøre som forbedrer strømflommen i bilen din..

Den beste og billigste oppgradering du kan gjøre i din bil er å oppgradere "the big three"..

1.

Det første skrittet, er å sette på en ekstra strømkabel fra dynamoen til batteriet, ikke ta bort den gamle.. "More current flow is better"

I ditt tilfelle holder det i massevis med 4 gauge (25mm2)..

Sett på en sikring som tilsvarer verdien på dynamoen din..

Hvor en skal sette på sikringen er det mange diskusjoner om..

Det beste alternativet er å ha den midt i, mye som kan skje i begge ender.. Hvis du har den midt i, har du (i de fleste tilfeller) mindre enn 40cm til dynamo fra sikringen og mindre enn 40 cm fra batteriet til sikringen. Da er du sikret i begge ender..

2.

Det neste du gjør er å jorde hovedbatteriet ditt med en tilstrekkelig kabel (25mm2 er nok i ditt tilfelle).

Prøv å lag den kortest mulig, og bruk gjerne et skikkelig jordingspunkt, fra f.eks stinger.

3.

Det neste er å jorde Dynamoen..

Siden dynamoen er montert motorblokken, og er i direkte kontakt med den, bytter du bare ut den jordingen som går fra motorblokka med en 25mm2.

Hvis du eventuelt skal oppgradere bilstereoen din senere, er det like greitt å bruke størst mulig kabel..

Jeg gikk opp fra stabil 14.4-14.7 volt til 15.5 volt stabilt..

(150amp dynamo)

Jo høyere volt du har, desto mindre ampere blir det, dvs. mer strøm til anlegget ditt!

Ved å gjøre dette reduserer du dimmingen ved spilling av høy musikk, du maximerer strømtilførselen, og det blir mindre stress på bilen strømsystem...

Bytt gjerne ut ditt nåværende batteri med et dry cell batteri...

Det beste batteriet i forhold til pengene er uten tvil Exide Maxxima 900.. (blått)

Hvis du virkelig skal dra linja ut, så har Stinger virkelig batteri som gir deg rykninger i buksa.. Men de koster flesk..

Et Exide Maxxima kan fås for ca 2.000,- (+ -)

Håper dette hjelper deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..

Jeg hadde ikke brydd meg om å hatt ekstra batteri bak i ditt tilfelle..

Er mye trøbbel for en original dynamo og lade opp to batterier..

For all del bruk skillerele!

Høres ut som at du har tenkt å oppgradere litt stereo etterhvert, siden du har ekstra batteri bak.. Da ville jeg også byttet dynamo etterhvert. (siden du har ekstra batteri) Kan fikse deg Stinger dynamoer til en ganske ok pris..

Du hadde fått en mye mer effektiv strømflom med kun et maxxima batteri i front med den dynamoen du har nå (antageligvis 70amp).. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,tror den er 70 eller 75 amp.Har skillediode ja, så jeg fortsatt har mulighet til å starte :p.

Kan nok hende jeg kommer til å oppgradere litt etterhvert, får se,men det er den forsterker`n jeg har nå som trekker så fryyyyktelig med strøm..(Hifonics Andromeda 125xIV)

Har også en 1f kondensator liggenes,men har bare ikke fått montert den enda..

Tenkte det var greit å ordne så jeg har skikkelig med strøm først som sist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider