Gå til innhold

Audi 90 Coupe Quattro 2,3 10v (NG?) Gass-spjeld

Ranger emnet


sinnsyk

Anbefalte innlegg

gassspjeld2.jpg

 

Hei!

Audi 90 Coupe Quattro 2,3 10v (NG?) Gass-spjeld

 

biln min begynte pluttselig og fjuske, jeg oppdaget med ren tilfeldighet at når jeg holdte inne den bryrtern som er vist på bilde over funker alt, så jeg teipet brytern inn å prøvde og kjøre. Nå fungerer biln som normalt, men smeller litt i eksosen som om den får litt for mye bensin! Hva gjør denne brytern? er det brudd på en ledning eller må det byttes en sikring eller en giver?

 

Mvh Thomas

2012 Tysse 6220 m/skrutipp og kapell

2010 Arctic Cat M8 SnoPro 153" H.O.

1999 VW Passat 1.8 20v Stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel to mikrobrytere på gasspjeldet. En betjent når du ikke gir gass, altså når bilen går på tomgang. Denne aktiverer tomgangsregulatoren som skal justere luftmengden til motoren (bypass over luftspjeld) for å opprettholde jevnt tomgangsturtall.

Den andre bryteren blir betjent når du gir full gass. Denne har som funksjon å gi signal til motorstyringen at gasspjeld er fullt åpent og lambdasonden skal da deaktiveres. Motoren får da en bensinmengde dosert ut i fra map, ikke etter lambdasonden.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel to mikrobrytere på gasspjeldet. En betjent når du ikke gir gass, altså når bilen går på tomgang. Denne aktiverer tomgangsregulatoren som skal justere luftmengden til motoren (bypass over luftspjeld) for å opprettholde jevnt tomgangsturtall.

Den andre bryteren blir betjent når du gir full gass. Denne har som funksjon å gi signal til motorstyringen at gasspjeld er fullt åpent og lambdasonden skal da deaktiveres. Motoren får da en bensinmengde dosert ut i fra map, ikke etter lambdasonden.

 

 

TAKK for svar!!

 

Feil er fixet. Problemet var en tett vakumslange på innsuget og en knekt plast albu mellom 2 slanger på kaldstarten!

2012 Tysse 6220 m/skrutipp og kapell

2010 Arctic Cat M8 SnoPro 153" H.O.

1999 VW Passat 1.8 20v Stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er akkurat samme problemet tilbake, har sjekket alle slanger (det som var feil sistgang, hull i en slange) Noen som har noen andre forslag til hva som er feil? Begge gangene dette har sjedd har det vært regnvær, dette kan jo godt være helt tilfeldig. Men tenkte jeg kunne nevne det..

2012 Tysse 6220 m/skrutipp og kapell

2010 Arctic Cat M8 SnoPro 153" H.O.

1999 VW Passat 1.8 20v Stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår